Onderhoud rijlaarzen & schoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Onderhoud rijlaarzen & schoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 13:35

Ik ben op zoek naar dé gouden tip om lederen rijlaarzen en (rij)schoenen langer dan 6 maanden heel te houden. :+
Probleem is dat ze altijd stuk gaan daar in het plooipunt als je je voet flext (tenen omhoog duwt).

Vorige kerst heb ik Ariat schoenen gekocht, behoorlijk aan de prijs (E220,-) en echt heel goed onderhouden. Elke dag schoongemaakt, niet mee gemest en niet mee door de blubber gelopen. Toch waren ze na 4 maanden door op die plek omdat ik er heel de dag op loop waarschijnlijk en ook meerdere paarden per dag mee rijd. Nou goed, Ariat staat bekend om dit probleem dus die schoenen koop ik gewoon niet meer. Ik had nog stalschoenen liggen, simpele Aigle's die drie keer zo goedkoop waren en die hebben het meer dan een jaar gehouden en voor die prijs vind ik dat prima. Maar die zijn veel te koud voor in de winter dus die koop ik ook niet meer.

Nu heb ik besloten om voor op stal maar elke stalschoenen te kopen van anders materiaal dan puur leer en om het rijden met m'n wedstrijdlaarzen te doen en voor op wedstrijd dan nieuwe laarzen te kopen. Maar na 2 weken fulltime met m'n laarzen te rijden gaan die OOK al stuk op dat flexpunt!

Doe ik iets verkeerd in het onderhoud?
Ik maak ze nu schoon met Lazy Man zadelzeep (niet altijd, soms is een doek erover voldoende) en heb een soort schoencreme uit de ruitersportzaak.

HELP!

Caira

Re: Onderhoud rijlaarzen & schoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:53

blijkbaar heb jij dus een verkeerde manier van lopen waardoor er teveel druk op dat punt komt staan. Ik heb daar werkelijk nog nooit last van gehad en schoonmaken? 1x in het half jaar up most.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:59

Zadelzeep is in ieder geval niet goed voor je laarzen omdat laarzen bestaan uit twee lagen leer die op elkaar gelijmd zijn. Beter kun je schoonmaken met een licht vochtige doek of bijvoorbeeld Petrie Cleaner.

xxruiterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:20

Tegen mij is gezegd dat je beter geen vet o.i.d kunt gebruiken maar alleen schoenpoets..

BartV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:15

Is zoiets misschien iets voor jou?

Het lijkt op leer, maar is het niet en kan gewoon onder de kraan afgespoeld worden.

Sabine24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:39

Afborstelen als ze vies zijn, GOED laten opdrogen en dan insmeren met een goede zadelzeep (Passier of Stuben) en laten opdrogen (niet bij de kachel!)

Leer gaat vaak kapot doordat je ze nat laat en dan gaat insmeren met spul. Dan hou je het vocht als het ware gevangen (tussen het leer en het vet) en kan het niet drogen en tast het het leer aan waardoor het kan gaan scheuren. Altijd eerst afborstelen met een zachte borstel en goed laten drogen dus!

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:21

Tja ik heb dit probleem ook! In de ruitersport zaak heb ik het nagevraagd en wel speciale laarzen reiniger en vet gekocht. Zij zeiden dat zadelvet/zeep niet goed is!

De schoenmaker ook even gevraagd en die gaf het advies 2 paar laarzen te kopen en af te wisselen, haha, maarja dat is een beetje een duur grapje!

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:39

geen zadelzeep meer gebruiken! is totaal niet goed voor het leer en kan zeker een oorzaak zijn voor de slijtage en kapot gaan van je laarzen en schoenen. de laarzen af en toe schoonmaken met een zachte doek, dan met een laarzen cleaner schoonmaken en reinigen. en vervolgens invetten met laarzencreme (Petrie heeft hele goede). het is dan belangrijk dat je de schoenen / laarzen 12 uur niet gebruikt zodat het goed kan intrekken. voelen ze nog droog dan nog een keer behandelen met creme en weer wegzetten. laarzen van leer hebben tijd nodig om te drogen / luchten na gebruik en creme nodig voor soepelheid.