contract tijdelijke stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bosefoso

contract tijdelijke stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:13

De verzorgster van mijn paarden heeft afgelopen week een eigen pony gekocht. Het gaat om een shetlander.
De pony zou bij de voormalige eigenaren blijven staan, tot de stalling bij haar eigen huis klaar is. Dit zou rond april/mei zijn.

Gezien het contact tussen voormalig eigenaar en haar niet altijd even goed gaat, was dat natuurlijk niet een geweldige oplossing.
Het meise is 5 dagen in de week bij mijn paarden, en zou maar 2 dagen in de week naar haar eigen pony mogen van haar ouders.

Na wat overleg met mijn partner hebben we voorgesteld dat de pony ook zo lang bij ons mag staan. Zo kan ze er toch iedere dag mee aan de gang, en kan ze echt genieten van haar eigen pony, en van onze paarden.

Ik heb met haar afgesproken dat ze voor een verzekering moet zorgen. Ook zal zij zelf het voer, DA, smid, hooi etc etc betalen. Indien de pony iets sloopt, komt dit uiteraard ook voor haar kosten. De pony komt niet in de wei bij mijn eigen paarden te staan maar bij de schapen en ganzen. Voor de stalling op zich hoeft ze niets te betalen.

Ik wil wel iets van een contractje hebben waarin al onze afspraken worden vastgelegd. Heeft een van jullie een voorbeeld? Of weten jullie nog meer zaken die ik in zo'n contract zou kunnen plaatsen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:21

wat bedoel je met voor een verzekering zorgen? En je gaat die shetlander toch niet alleen in een weitje zetten. :?

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:27

Shetlander staat al vanaf 4 maanden (is nu 3 jaar) tussen geitjes in de wei. Zo ook bij de vorige eigenaar.

Helaas is de shet een volle hengst, en heb ik een merrie. Ik ga de shet dus NIET bij mijn eigen paarden zetten.
Ook ik vind het niet eerlijk om een pony alleen te laten staan. Er behoort altijd een soortgenoot bij te staan. Nu is de mogelijkheid echter niet anders. Ik vind de ouders van mijn bijrijdster niet erg slim door haar de pony te laten kopen. Ik heb ze meerdere malen verteld dat een pony niet alleen kan staan.
Het lijkt mij op dit moment beter dat de shet dagelijks veel aandacht krijgt, nog steeds bij geitjes/schapen etc zoals hij gewend is, en af en toe spelen in de rijbak met mijn ruin, dan in die wei blijven en maar 2 dagen in de week iemand hebben die hem een aai over de bol geeft (meer aandacht krijgt hij daar niet)

Verzekering, dat hoort hier in Belgie bij de familiare verzekering. Gezien je per gezin maar 2 paarden extra kunt verzekeren znoder extreme kosten, zal zij dit goed moeten navragen. Ik heb er tenslotte al 2.
Laatst bijgewerkt door bosefoso op 13-11-09 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: contract tijdelijke stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:30

Dan zou ik de shet weigeren en zorgen dat ze hem elders kan zetten waar hij wel contact kan hebben met andere paarden. Ik zou niet met mezelf in vrede kunnen zijn als ik weet dat er 1 paard op terrein van mij staat in zijn eentje.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:36

Die mogelijkheid is er niet Caira, heb mijn bovenstaande post even aangepast zodat het wat duidelijker is.

Ondoordachte actie van de ouders. Maar goed, die is nu niet meer terug te draaien.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:39

Hij is geen contact met andere paarden gewend. Het is dus niet zo dat we hem ineens bije en soortgenoot weghalen.

Buiten het feit dat hij het nog altijd beter heeft dan paarden die 23 uur per dag op stal staan. half uur (alleen) in de paddock en een half uur onder het zadel.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:57

Als ik jou was zou ik zeggen dat de pony welkom is op voorwaarde dat hij gecastreerd wordt, als zijn hormoontjes op gaan spelen omdat hij jouw hengstige merrie ruikt dan kan het wel eens een probleem worden om de "jonge man" bij de geiten e.d. in de wei te houden ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:34

Voorbeeld contract gevraagd.
VSW-->TAO

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:39

Bij mij hoort de shetlander gewoon bij de familiale verzekering (KBC-verzekering België). Een shetlander wordt gewoon beschouwd als huisdier. VOor mijn groot paard heb ik wel een extra polis waaronder 3 paarden mogen staan (maar ik heb er dus maar 1tje). Dus ik denk niet dat ze een extra verzekering moet aangaan.