Slaan met de voorbenen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Slaan met de voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:16

Het is weer zover, ik heb de ongezouten mening nodig van de verstandige mensen van Bokt!
Ik heb een 2,5 jarige Friese hengst die een deze dagen onder het mes gaat(ballen eraf :evaw: ). Hij heeft net 8 maanden in de koppel gestaan, waar hij onderdanig was naar de andere hengsten.
Sinds enige dagen begint hij vervelend met zijn voor benen te maaien als hem iets niet zint. Als hij de wei niet in wil, dan begint hij met zijn voor been te maaien. Natuurlijk krijgt hij een wel gemikte maat 39!! Maar dan gaan beide voorbenen de lucht in.
Ik moet nog 2 weken wachten op de castratie, en hij moet gewoon de weide op. Hoe leer ik hem dit af?

Caira

Re: Slaan met de voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:18

dat is gewoon echt hengstengedrag en daar zou ik heel resoluut korte metten mee maken. Niet 1x maat 39 maar desnoods een keer of 10. Pure dominantie waar je echt moet zorgen dat hij niet wint.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:28

Caira schreef:
dat is gewoon echt hengstengedrag en daar zou ik heel resoluut korte metten mee maken. Niet 1x maat 39 maar desnoods een keer of 10. Pure dominantie waar je echt moet zorgen dat hij niet wint.

Ik dacht zelf eraan om de zweep mee te nemen, want maatje 39 komt denk ik niet zo goed aan. Als hij zijn been op tilt om te maaien er en fikse tik tegen aan gven!
Tja, ze worden groot he! Daarom moeten zijn ballen er ook af!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:29

Ja hoor neem gewoon een goede zweep mee om hem op zijn plek te zetten. Klinkt zielig, maar een hoef op je hoofd is veel zieliger.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:32

Caira schreef:
Ja hoor neem gewoon een goede zweep mee om hem op zijn plek te zetten. Klinkt zielig, maar een hoef op je hoofd is veel zieliger.

Ik vind zo snel iets niet zielig hoor! Hij kan wel wat hebben!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:33

Nou ja dat vind ik ook, maar dat mag je niet te hard zeggen met al die penny's hier. Ik ben blij dat ik met mijn hengst daar nooit last van heb.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:36

Ik had er nooit last me. Hij was altijd de braafste van het stel, maar nu van de wei af begint hij te kloten. Nou, van mij krijgt ie op zijn donder!
Met Penny's heb ik niks. Die kunnen niet opvoeden, die moeten zelf nog opgevoed!! :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:41

een zweep mee of een langer leidtouw (5m ipv 2 of 3) zo een dikker. Dat gebruikte ik vroeger voor met een andalousische hengst te gaan wandelen aan de hand. Als die begon te klieren kon ik hem desnoods op een volte zetten, als die niet vooruit ging kon ik met het uiteinde gemakkelijk achter m'n rug op z'n flank/achterhand meppen.
Zie dat je ruimte hebt zodat je hem vooruit kan "meppen" als die omhoog gaat of met z'n voorbenen begint te maaien.
Ik ben niet bepaald een voorstander van geweld, maar in sommige gevallen zoek je alleen maar meer problemen op door te "negeren" of rustig te benaderen. Zeker met hengsten, je moet ze niet beledigen, maar wel heel duidelijk zijn waar het op staat vooraleer ze over je heen walsen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:46

Precies, ik zou niet willen dat er ongelukken bij komen kijken. Ik zal het eens proberen met een langer touw (en de zweep ;) ) Hij moet zich gewoon gedragen. Dacht dat het zelf nog wel eens kon liggen aan het feit dat hij 8 maanden in de wei heeft kunnen doen wat hem blieft en dat hij nu weer het gareel in moet.

bellegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:47

heb je hem niks aangeleerd vroeger?
bv voor een snoepje?
zadat hij nu denkt ik geeft alvast een voetje

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:50

:Y) uhuh ze is even vergeten dat ze toch een penny is en een hengst heeft
geleerd een voetjes te geven & en na een schop 2 voetjes..yeah right.

Flink corrigeren die handel ;)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 19:23

randie schreef:
:Y) uhuh ze is even vergeten dat ze toch een penny is en een hengst heeft
geleerd een voetjes te geven & en na een schop 2 voetjes..yeah right.

Flink corrigeren die handel ;)

Ikke een Penny??? Nou dat dacht ik dan even niet he!
Na 2 tikken met de zweep en goed de bek los trekken loopt íe inmiddels keurig braaf mee!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:30

Castreren dierenartsen nog buiten in de herfst dan?
Volgens mij ebt het gedrag snel weg als ze verlost zijn van hun zaakje ;-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:35

inderdaad gewoon even een keer heel, heel duidelijk maken dat dit ongewenst gedrag is......... even de confrontatie aangaan.....

en als je het goed doet, dan hoef je dat nooit meer te doen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:36

idd, mijn hengst heeft 1x tegen me gesteigerd toen hij 3 maanden was. Ik heb hem op zijn rug gelegd en hij heeft het nooit meer gedaan.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:56

Mijn hengst heeft ook bij mij proberen te steigeren! 1 klap zodat hij naar beneden ging en hij heeft het nooit meer gedaan!

Je moet proberen erg vlug en direct te handelen!
Ik raad je aan om een hengstenketting onder zijn kin door te doen en een zweepje mee te nemen.

Maait hij met zijn been? Rukje. Gaat hij door? Tik

Als een paard gaat steigeren voel je dit meestal aankomen. Hij gaat met zijn hals van links naar rechts en komt omhoog.
Voel je het (duidelijk) aankomen? Rukje
Komt hij omhoog? Direct een tik

Gebruik je stem bij het straffen. Ik zeg bv. boos NEE...
Als het paard gestraft is is het ook klaar en ga je positief verder!

Succes

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:49

Mijn merrie...ja merrie deed dit ook toen ik dr nog niet zolang had.
Vooral met wandelen langs de weg, bij het passeren van andere paarden moest ze zich laten horen (gillen) en als ik dan liever had dat ze doorliep sloeg ze met dr voorbenen gericht naar mij.
Ik dacht nog.. doe eens even normaal gekke muts en loop door, de keer daarna hetzelfde verhaal maar toen was het raak tegen mijn bovenbeen, ik verging van de pijn en dacht nog.....2#$#%%ik moet nog een takke eind terug lopen met die poot.
Gelukkig bedacht ik net voor die gedachten nog iets heel lelijks over haar en heb dr een schop verkocht met mn bergschoen met stalenneus....tegen dr borst....het ging vanuit een reflex dus maakt me op dat moment niet uit waar ik haar raakte, ik dacht alleen maar 'dit was de laatste keer dame' ben je nu helemaal gek in je hoofd ofzo?
Ik was echt uber kwaad......ik zei niks....alleen een mega harde trap echt vanuit mijn diepste ik.
Achteraf blijkbaar met volle overtuiging aangekomen want het is nooit meer gebeurd....1 keertje heb ik dr nog even diep in dr ogen moeten aankijken....zo van je laat het he, want je weet wat er anders gebeurt....ik voelde dr 'denken' oke ja dat weet ik nog of zoiets en ze hobbelde rustig met me mee.

Tijdje geleden hoorde ik van mijn bijrijdster dat ze hetzelfde bij haar had geprobeerd, naja zeg maar gewoon hetzelfde als bij mij enkele jaren geleden....ik voelde de woede weer opkomen bij me....en hoopte dat mijn bijrijdster dr op dr sodemieter had geven....helaas alleen stemverheffing.....we kunnen dus wachten op de volgende keer dat ze het bij haar weer gaat flikken..ik heb haar gezegt dat ze op zo'n moment gelijk een schop terug moet geven.
Omdat ze anders kans loopt op net zo'n mooie blauw/paarse afdruk op dr been te krijgen als ik heb gehad.....als ik een tattoo wil, regel ik dat zelf wel daar hoeft mijn paard me niet bij helpen.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:07

Ja natuurlijk! Hij is 8 maanden onderdanig geweest en nu kan ie feesten!!! Zie het maar als een puber die net het huis uit is....

Wanneer ie dit doet, gaat ie in de bak is even 80938 rondjes vrijspringen met jou & een hele grote zweep achter zich aan. Laat em maar is weten wie de baas is. Wanneer ie weer zo fout bezig is, mag ie weeres over de hindernisjes heen, op een gegeven moment heeft ie dan wel door, dat ie jou niet als onderdaan hoeft te behandelen! Zorg ook dat ie niet zomaar naar je toe komt lopen. Pas als jij hem uitnodigt. Wees de dominante merrie ;) Duw hem maar eens flink achteruit, loop naar zijn zijkant en wanneer hij losloopt, moet hij voor jou aan de kant, en niet andersom...

Het is heel moeilijk om je paard soms op z'n plaats te wijzen, ik heb het er zelf tenminste heel moeilijk mee gehad. Het klinkt ook allemaal heel gemeen en niemand slaat zijn dier graag (hoop ik!) maar hoe vaak krijgt hij klappen van weidegenoten en is een tik van ons niet verwaarloosbaar bij die klappen? Ik ben van mening dat af en toe, bij echt heel dominant, gevaarlijk gedrag, een tik op z'n plaats is. Maar dan wel op het juiste moment, zoals paarden elkaar ook straffen wanneer het echt nodig is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:14

ze krijgen van mij ook een trap hoor.
ik waarschuw 1x en dan trap ik terug.

moet ik wel zeker weten dat hij het doet omdat het paard zijn kop er op dat moment niet naar heeft staan of is er daadwerkelijk een goede reden dat dat paard op dat moment niet verder wil lopen??
is wel gebeurd dat ik een paard vast had wat ook op de rem ging,maar bleek dus dat er op die plek een stroomlekje in het draad was wat tikte en dat hoorde dat paard en was bang daarvoor.

een zweep vind ik niet kunnen als strafmiddel
een zweep is een hulpmiddel voor het rijden,daar ga je je dier toch niet mee slaan??
als je een beetje handig bent trap je hem gewoon in een seconde weer terug,dat verwacht hij nooit van je.
maar wel tegen zijn voorbenen dan want dat is de plek waar hij fout zit

bij omhoog komen reageer ik er eigenlijk nooit op.
als ze weer staan zeg ik : klaar met steigeren?
fijn,dan lopen we nu weer verder"

gewoon rust,neem eventueel iemand met je mee die er even achter loopt.
is even vervelend,maar dan leren ze wel dat ze moeten doorlopen.
dat is wel heel typisch een jonge paarden kwaaltje he?
lekker puberen dat ze kunnen "nee,ik wil niet!"haha :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:18

ik denk ellepels manier.........

soms dan kijk ik ernaar, en dan denk ik ..... zal we!!......

klaar........ OK, gaan we weer verder :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:50

oei ellepel ik hoop niet dat je die filosofie, voor je eigen veiligheid, nooit uit gaat proberen bij een jonge hengst.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:53

wat is er mis mee dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:56

zolang een paard mijn grensen respecteert mag die van mij flikflakken als die dat wil......... dan sta ik er alleen maar bij te wachten tot het klaar is :D

vind ik geen probleem :0 Naar worden is een ander verhaal......... dan gaat de groffe bijl erin :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:58

Op zijn donder geven, en niet zo zachtjes ook!
Leer hem eerst de grenzen maar eens kennen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:16

ellepel schreef:
wat is er mis mee dan?

Dat je met een hengst van 2,5 jaar niet lief kan blijven wachten. Hij moet gewoon luisteren en zich gedragen. Slaan met de voorbenen is nietnetjes en wordt niet getollereerd.
De zweep is er op dit moment om te corrigeren, en als ik die mee neem op de wandeling richting wei is er niks aan de hand. En als hij in de wei staat is hij BRAAAAAAAAAFFFFFF. Klopje op de hals.
Wordt ie weer vervelend krijgt ie op zijn donder, net zolang tot hij het leert zich te gedragen!