Naar aanleiding van wat verzekeringstechnische veranderingen en een lopend topic hier vroeg ik me het volgende af:
Ik heb mijn merrie verzekerd met als gebruiksdoel fokkerij en recreatieve arbeid. Ze valt onder het hoogste tarief echter zonder ziektenkosten. Stel je voor; mijn merrie bevalt komend jaar van haar veulen; er gaat iets mis bij de geboorte waardoor ze bijv bekkeninstabiliteit krijgt. Ze is dan niet meer geschikt voor het doel waartoe ik haar heb verzekerd.
Op welke manieren kan ik dan via de verzekering geld terug krijgen? Uitsluitend door haar af te laten voeren naar de slacht? Hoe zit het met het terugkopen etc etc
terug kopen wisseld per verzekering, daar moet je eerst naar kijken. Er zijn namelijk verzekering waar het paard altijd naar de slacht gaat maar ook verzekeringen waar je kan kiezen wat je doet.
raket
Geplaatst: 12-11-09 22:53
Dat is inderdaad beschreven in de polisvoorwaarden.
Misskaren
Geplaatst: 21-11-09 00:12
Als jouw merrie afgekeurd wordt door de verzekering of door de dierenarts voor het doel waarvoor ze verzekerd is, staat daar meestal een schadevergoeding tegenover. Dit is afhankelijk van je verzekering en hun voorwaarden. Ik heb recent meegemaakt dat mijn paard afgekeurd werd en had de volgende opties (Hippo Zorg): a) niet akkoord gaan met de afkeuring; het paard blijft in de verzekering, maar alle vervolgkosten voor desbetreffende blessure worden niet meer vergoed b) akkoord gaan, paard verkopen aan de verzekering, die hem laat slachten. Bij mijn verzekering kreeg ik 90% van het verzekerde bedrag terug c) akkoord gaan, paard zelf laten euthanaseren. Kreeg 90% van de verzekerde waarde, minus EUR 400 en dan moet je kosten voor euthanasie en afvoeren zelf betalen (ca. EUR 300) d) akkoord gaan, paard "terugkopen" van de verzekering. Dan krijg je 90% van de verzekerde waarde, minus EUR 800. Het paard is helemaal niet meer verzekerd, maar wel van jou.
Dus, het is afhankelijk waar je paard verzekerd is en tegen welke voorwaarden !
Het heeft geen enkele zin om je vraag hier te stellen, stel ze gewoon aan je verzekering, ze bijten niet en zij kennen de polisvoorwaarden beter dan wij.