Wijken, daarna rechtuit .. ?? ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Wijken, daarna rechtuit .. ?? ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 01:59

Hallo.
Ik had vorige week mijn eerste L1 wedstrijdje met mijn jonge paardje.
Ik heb eerder L gestart met een ander paard en deed toen altijd het volgende:

Je moet A afwenden, 5 m wijken en daarna rechtuit.
Ik wijk dus nooit door tot aan de hoefslag, maar wijk tot 5m van de hoefslag en rijd dan nog 4m rechtuit zeg maar.

Nu deed ik dit afgelopen zondag ook en toen stond er op mijn coupon:
5: Doorwijken.

Maar je moet toch een stukje rechtrichten laten zien?

Marisjuuuuuh

Re: Wijken, daarna rechtuit .. ?? ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 02:04

Ik rij altijd eerst een stukje recht uit, en begin dan met wijken.
Geloof dat het ook zo moet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 02:07

Ja je richt recht, wijkt... en je moet dan weer een stukje recht uit naar mijn weten.

om dat laatste stukje gaat het..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 07:28

of de jury heeft zich vergist en had niet door dat het minimaal 5 meter moest zijn of hij/zij heeft er iets ander mee bedoeld. Daar had je alleen achter kunnen komen door de jury zelf daarop aan te spreken.
Ik zou me er niet te druk over maken.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:09

Het is minimaal 5 meter wijken. Iedereen denkt dat je na die 5 meter moet stoppen, dat mag wel, maar als jouw paard super strak kan wijken neem je gewoon die 10 meter. Heb je ook zomaar een 8 te pakken.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:14

Het is idd minimaal 5 meter wijken voor je been. Toen ik L1 reed, stelde ik hem recht, dan wijken en dan weer een stukje recht. Heb daar nooit commentaar op gehad. Maar er zijn genoeg mensen die doorwijken tot aan de hoefslag, mág ook :j

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:15

Dat is waar Yess, maar de meesten in de L1 kunnen dat nog niet.

Het is afwenden bij A, minimaal 5 meter wijken vanaf D en daarna rechtuit rijden naar de hoefslag aan de korte zijde bij C. En als je de oefening super beheerst mag je ook door wijken tot aan de hoefslag.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:40

Precies, maar het gaat dus niet per se om het rechtstellen ná het wijken, dat denken veel mensen wel, en das zonde want als je paard super wijkt laat je wel punten liggen door je te focussen dat ene puntje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 11:49

Yess schreef:
Precies, maar het gaat dus niet per se om het rechtstellen ná het wijken, dat denken veel mensen wel, en das zonde want als je paard super wijkt laat je wel punten liggen door je te focussen dat ene puntje.

Ja ik dacht dus ook echt dat je persee recht moest stellen.

Maar super wijken zit er ook nog niet in hoor.
Hij vind dat nog erg moeilijk.
Ik vind het heel moeilijk om mijn paard recht te houden.
En 5 meter lukt nog net, maar 10 meter gaat mij nog niet lukken.

P.S. ik weet dat ik naar de jury had moeten gaan, maar ik moest dan nog minimaal een dik uur wachten en ik laat liever mijn paard niet zolang op trailer staan.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:12

Als je na die 5 meter wijken je paard netjes rechtstelt heb je in principe een voldoende te pakken, want das de oefening, maar om m verder uit te bouwen kun je dus die 10m pakken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:14

Yess, recht stellen kan ook op de hoefslag ;)

met een paard dat echt goed kan wijken ga ik voor 9 meter, en dan recht stellen op de bionnenhoefslag :D

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:20

Lielle schreef:
Yess, recht stellen kan ook op de hoefslag ;)

met een paard dat echt goed kan wijken ga ik voor 9 meter, en dan recht stellen op de bionnenhoefslag :D

I know ;) bedoel dat t niet per se na die 5 meter hoeft, maar ook na 10 kan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:22

daantjuhhh schreef:
Hallo.
Ik had vorige week mijn eerste L1 wedstrijdje met mijn jonge paardje.
Ik heb eerder L gestart met een ander paard en deed toen altijd het volgende:

Je moet A afwenden, 5 m wijken en daarna rechtuit.
Ik wijk dus nooit door tot aan de hoefslag, maar wijk tot 5m van de hoefslag en rijd dan nog 4m rechtuit zeg maar.

Nu deed ik dit afgelopen zondag ook en toen stond er op mijn coupon:
5: Doorwijken.

Maar je moet toch een stukje rechtrichten laten zien?

Misschien was het wijken nogal haperig gegaan en niet als 1 geheel?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:19

Ik laat altijd het bericht achter bij het secretariaat dat men mij kan bellen als er vragen zijn. Want als wedstrijdruiter begrijp ik heel goed dat een uur wachten heel lastig is.

Bij vragen kun je dat dus ook navragen bij het secretariaat.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:22

Yess schreef:
Het is minimaal 5 meter wijken. Iedereen denkt dat je na die 5 meter moet stoppen, dat mag wel, maar als jouw paard super strak kan wijken neem je gewoon die 10 meter. Heb je ook zomaar een 8 te pakken.

dat is toch oneerlijk? Als jij 5 meter super stak wijkt hoor je al die 8 te krijgen, want dat is de vraag. Dat je meer kan dan de vraag geeft je toch geen recht op een hoger cijfer.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:35

Qimm schreef:
Yess schreef:

dat is toch oneerlijk? Als jij 5 meter super stak wijkt hoor je al die 8 te krijgen, want dat is de vraag. Dat je meer kan dan de vraag geeft je toch geen recht op een hoger cijfer.

Geen id, ben geen jury, maar mijn ervaring is wel dat als ik een strakke inzet heb, en netjes 10 meter wijk een 8 heb. Misschien hebben anderen met 5 meter en rechtstellen ook die 8, maar dat durf ik niet te zeggen.
Weet alleen dat je niet per se na 5 meter al moet rechtstellen, dat was meer mijn punt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:38

op zich heb je gelijk Qimm.
Maar een paard dat superstrak 5 meter kan wijken, kan dat ook heel eenvoudig 10 meter en zal dat in de meeste gevallen ook doen. Maar de meeste combinaties komen maar net aan die vijf meter, omdat bv de inzet nog niet zo soepel gaat, en hebben dus ook niet de kwaliteit voor een 8 laten zien (geldt trouwens ook voor de paarden de ik nu in het L1 heb, dus dan houd ik het ook echt bij 5 meter).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:48

Lielle schreef:
op zich heb je gelijk Qimm.
Maar een paard dat superstrak 5 meter kan wijken, kan dat ook heel eenvoudig 10 meter en zal dat in de meeste gevallen ook doen. Maar de meeste combinaties komen maar net aan die vijf meter, omdat bv de inzet nog niet zo soepel gaat, en hebben dus ook niet de kwaliteit voor een 8 laten zien (geldt trouwens ook voor de paarden de ik nu in het L1 heb, dus dan houd ik het ook echt bij 5 meter).

ja dat kan maar het wordt niet gevraagd dus hoef je het ook niet te verwachten en mag het cijfer er ook niet vanaf hangen... vind ik dan

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:11

dat klopt. Als je superstrak wijken laat zien over exact vijf meter met dezelfde correcte inzet en rechtstellen hoort dat ook een 8 te worden. Alleen zijn er maar weinig combinaties die dat zo te laten zien.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-11-09 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:12

Er wordt alleen niet 5 meter gevraagd maar minimaal 5 meter. een paard dat erg netjes wijkt en 10 meter wijkt krijgt het zelfde cijfer bij mij als een paard wat het maar 5 meter doet en net zo netjes. alleen ik zie zo'n paard liever wel door wijken tot de hoefslag. en zal dat er ook bij zetten. Is alleen maar een goede voorbereiding voor het L2

@ TS je geeft zelf al aan dat hij het wijken nogal moeilijk vindt, ik heb het natuurlijk niet gezien maar waarschijnlijk werd er bedoeld dat je duidelijker moet wijken, dus iets meer zijwaarts.
tegenwoordig zie je er heel veel die net niet genoeg opzij gezet worden, dan zet ik er altijd bij duidelijker wijken.
Je moet ook wel echt duidelijk rechtstellen hoor, zowel voor als na het wijken. Zoals eerder gezegt op de hoefslag kun je ook rechtstellen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:12

Lielle schreef:
dat klopt. Als je superstrak wijken laat zien over exact vijf meter met dezelfde correcte inzet en rechtstellen hoort dat ook een 8 te worden. Alleen zijn er maar weinig combinaties die dat zo te laten zien.

hmm heb ik een andere praktijk zeker :?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:13

hoe bedoel je? Ik zie maar weinig ruiters echt correct wijken, of dat nu 5 of 10 meter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:13

Ik zou als jury liever zien dat de ruiter inderdaad 5 meter wijkt en daarna rechtricht, omdat je dan laat zien dat je niet echt van de hoefslag afhankelijk bent wat het rechtdoor rijden betreft :)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:16

Wat vaak gebeurt met wijken is dat na die minimale meters het moeilijker wordt en het paard over de buitenschouder wegvalt, daarom moet je hem dan rechtstellen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:19

wat me opvalt is dat bij jullie de proeven wel verschillend zijn, bij ons is wijken pas vanaf L2 en eigenlijk wordt er verwacht dat je van D naar M of H wijkt.
Heb ondertussen ook al verschillende instructeurs gehad en die gaan 1 voor 1 bij M of H staan bij het wijken.
Maar idd niet alle jonge/beginnende paarden kunnen vlot 10m wijken over een afstand van 30m