vertrouwen geschaad, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

vertrouwen geschaad, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 22:22

nu bijna 2 maanden geleden ben ik van mijn verzorg paardje(arabische hengst, renpaard, 3 jr) afgevallen, waarna hij over mij heen liep en ik 4 ribben heb gebroken.
nu ben ik weer een paar weekjes begonnen met rijden op die stal, eigenlijk was/is het alleen nog mogelijk om daar een jonge hafliner hengst te rijden. ik wil zou graag verder met rijden dat ik dus elke keer weer dapper op hem stap, maar als ik een maal aan het rijden ben dan merk ik toch dat er bij mij een angst is en omdat hij nog zo jong is en pas net onder het zadel is hij nog niet echt te vertrouwen. longeren kan ook niet met hem vraag me niet waarom. nu zit ik dus met een probleem: Ik wil zooo graag weer een verzorgpaardje en lekker rijden maar is dat wel zo verstandig op deze hengst aangezien ik minder vertrouwen heb.
Er is daar echt geen ander paardje te rijden... dus moet ik dan nu de komende tijd niet gaan rijden of een andere stal zoeken?
een andere stal zoeken wordt heel moeilijk omdat ik in de stad woon en waar ik nu rijd echt een perfecte plek is waar ik ook heerlijk in het bos kan rijden..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:11

Begin met grondwerk met je verzorgpaardje, zo kan je terug vertrouwen opbouwen. Maak er ook gebruik van om je paardje op te voeden, zo zal het voor hem ook duidelijker worden dat jij de leider bent en zal hij gemakkelijker te rijden zijn.
Info over grondwerk en opvoeden kan je op internet vinden ofwel bij western ruiters, de meeste besteden hier veel aandacht aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:37

MarcR schreef:
Begin met grondwerk met je verzorgpaardje, zo kan je terug vertrouwen opbouwen. Maak er ook gebruik van om je paardje op te voeden, zo zal het voor hem ook duidelijker worden dat jij de leider bent en zal hij gemakkelijker te rijden zijn.

...euh, zou dat niet vooral van de eigenaar afhangen?
Wat een bijrijder doet is ook beleren en vormt het paard.
Het kan best zijn dat de ts niet de gereedschapskist heeft om een bepaald paard te beleren. Dat wordt dan een drama en dan leert het paard dingen die het niet meer kan ontervaren. Klaar is de eigenaar daarmee.

De ts stelt een uit verschillende aspecten opgebouwde vraag welke inhoudelijk niet concreet op een forum te beantwoorden is.

loveRoes

Re: vertrouwen geschaad, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:17

Snap dat het niet echt te beantwoorden is maar wat zouden jullie doen zeg maar?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:23

Waarom kan je niet meer op de arabische hengst rijden?
Is dat vanwege je angst of omdat je niet meer op hem mag rijden?

De arabische henst was 3 jaar schrijf je, dus kan nog niet zo lang onder het zadel zijn denk ik. Ook de haflinger is net onder het zadel.

Bijrijder zijn is mooi maar let wel op dat je niet gebruikt wordt voor het gratis inrijden van paarden.

In dat geval loop jij een hoop risico. Zoals nu je gebroken ribben en beleef je er weinig plezier aan omdat je paard als het eenmaal is ingereden naar een andere ruiter gaat.

In dat geval zou ik toch overwegen om dan maar goede manege les te nemen.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:28

Niet stoppen met rijden(tijdelijk) en ook geen andere stal zoeken.
Vertrouw je die arabier niet meer? Of denk je dat? Hij zou vast niet express over je heen gelopen zijn. Nou ben ik zelf niet zo heel snel bang, maar als je het niet vertrouwd wordt je zenuwachtig en dat voelt je paard dan weer. Arabieren zijn daar toch heel gevoelig voor? Ik weet niet wat je moet doen, ga eens met de eigenaar of je instructie praten...

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 18:01

Die arabier was 4, en nou ja ben zelf idd een beetje bang maar vooral mijn ouders zijn er absoluut niet blij mee. En het is niet dat ik echt gebruikt word/werd aangezien ik het zelf echt wil en er wel plezier in heb maar dus de laatste tijd angst voel en dan weet ik dat het paard dat gaat voelen en dus nog onrustiger wordt enz enz.
Ik kan misschien op de zelfde stal af en toe op het verzorgpaardje van mn vriendin rijden, een draver en wel hyper maar daar ben ik zeker van dat die geen kwaad zal doen. Met die arabier ga ik weer geginnen bij het begin, longeren enz.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:27

Huertecilla schreef:
...euh, zou dat niet vooral van de eigenaar afhangen?
Wat een bijrijder doet is ook beleren en vormt het paard.
Het kan best zijn dat de ts niet de gereedschapskist heeft om een bepaald paard te beleren. Dat wordt dan een drama en dan leert het paard dingen die het niet meer kan ontervaren. Klaar is de eigenaar daarmee.

De ts stelt een uit verschillende aspecten opgebouwde vraag welke inhoudelijk niet concreet op een forum te beantwoorden is.

Als de eigenaars niet willen dat hij grondwerk doet met hun paard dan kennen ze niets van paarden en als de vraagsteller niet over de nodige kennis beschikt moet hij die gaan zoeken, zoals ik voorstel, op internet en nog beter bij andere ruiters / trainers die wel deze kennis hebben.
De meeste engelse ruiters denken dat rijden en longeren het enige is wat je kan doen met een paard en weten niet dat je, zeker in een verstoorde relatie tussen ruiter en paard, veel kan bereiken met grondwerk omdat je dan in een situatie bent die confortabeler is voor paard en ruiter. Het paard heeft geen ruiter op zijn rug maar wel naast hem en de ruiter voelt zich veiliger met zijn voeten op de grond en kan zich meer consentreren op zijn paard, hij moet niet aan houding, zit, enz denken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:54

Ook grondwerk heeft alleen zin als degene die het doet weet wát deze doet.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:34

Huertecilla schreef:
Ook grondwerk heeft alleen zin als degene die het doet weet wát deze doet.

Daarom heb ik in mijn antwoord geschreven : " Info over grondwerk en opvoeden kan je op internet vinden ofwel bij western ruiters, de meeste besteden hier veel aandacht aan."

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 20:44

Grondwerk is een optie maar het is vooral dat mijn ouders en familie en zelfs vriendinnen zeggen dat ik beter niet meer met hem om moet gaan omdat hij gewoon getraint hoort te worden door een prof omdat hij zo wild is. Het probleem is niet alleen dat het rijden niet gaan, maar hij is gewoon ontzettend moeilijk, vooral als je er naast staat. Zit er liever op dan dat k ernaast sta eigenlijk. Dus grondwerk is dan niet echt een goed idee met een moeilijk paard en een meisje die minder vertrouwen heeft in de paarden....
Dus eig is dat voor mij niet meer een optie...

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:55

Je vertrouwen win je in ieder geval niet terug op een jong paard. Dat paard heeft het vertrouwen nodig van de ruiter. Ik zou weer gaan lessen op bijv. een manege op brave paarden om je vertrouwen terug te winnen.
Ik begrijp heel goed dat je angst hebt overgehouden na zo'n ontzettende val :(

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 23:12

Ja opnieuw lessen zat ik ook al aan te denken!
gewoon een paar lessen tot dat k weer volop vertrouwen heb idd.
heel erg bedankt dat jullie mee denken!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:21

loveRoes schreef:
Grondwerk is een optie maar het is vooral dat mijn ouders en familie en zelfs vriendinnen zeggen dat ik beter niet meer met hem om moet gaan omdat hij gewoon getraint hoort te worden door een prof omdat hij zo wild is. Het probleem is niet alleen dat het rijden niet gaan, maar hij is gewoon ontzettend moeilijk, vooral als je er naast staat. Zit er liever op dan dat k ernaast sta eigenlijk. Dus grondwerk is dan niet echt een goed idee met een moeilijk paard en een meisje die minder vertrouwen heeft in de paarden....
Dus eig is dat voor mij niet meer een optie...

Daar hij zo moeilijk doet moet je aan zijn "opvoeding" werken. Veel ruiters beseffen niet dat je naast het rijtechnische deel er ook een "opvoedings" deel is binnen de relatie tussen hen en hun paard.
Een paard is een kudde dier en elke kudde heeft een rangorde met een leider en ondergeschikten.
jouw paard ziet hemzelf en jou als een kudde waarbinnen hij de leider wil zijn en dit kan niet, jij moet je positioneren als leider en hij als ondergeschikte, dan zal julie relatie veel beter worden.
Probeer maar eens de volgende stappen uit te voeren.
1. Zoek uit (vb internet) wat het gedrag is in een kudde tussen leider en ondergeschikte. Jij moet je gedragen als een leider en mag dit gedrag niet aanvaarden van je paard tov jou = zwart. Ondergeschikt gedrag van het paard tov jou moet jij aanmoedigen = wit.
2. Paarden denken zwart - wit, zij kennen geen grijs. Maak een lijst met het wit en zwart gedrag en corrigeer of beloon dit consequent, elke seconde dat je bij je paard bent en zolang je ze hebt en steeds op dezelfde wijze.
Je zal zien dat je geleidelijk aan meer plezier zal vinden in het omgaan met je paard en dat hij rustiger word omdat hij weet dat jij als leider steeds het best weten.
Wij in de western riding wereld noemen dit het "opvoeden" van onze paarden. De meeste western ruiters hechten daar veel belang aan maar het opvoeden kan evengoed binnen een andere rijstijl.
Veel succes[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:03

Ik heb ditzelfde aan de hand gehad.
Ik ben ooit goed gevallen met paard en al.
Ik was al mijn vertrouwen kwijt. Ik durfde later niet meer op mijn eigen paard...

Ik begonnen op een manege waar ik op een draak van een paard gezet werdt, dit maakte het geval voor mij alleen maar erger. Toen heb ik een bijrijdpaard gezocht. Eveneens een hork van een dier (asociaal, niet opgevoed). Toen heb ik een tijdje niets gedaan.
Nu rij ik een paard welke erg lief is, zet geen stap verkeerd. Ik merk dat mijn vertrouwen in het paard en het rijden erg snel terug komt.

Wat jij nodig hebt is, net als ik, een lief betrouwbaar paard die jou weer leert om het paard te vertrouwen en om je zelfvertrouwen weer op te bouwen.

Succes!