spelletjes beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xindy

spelletjes beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:38

Ik weet niet zo goed waar ik dit bericht moest zetten, als hij verkeerd staat hoor ik het graag!

Ik geef op een manege les aan kleine beginners van 7-11 jaar oud, die maximaal een jaar rijden. Nu verzin ik zelf altijd spelletjes om het rijden afwisselend te houden en leuk voor de kinderen, dat vond ik zelf vroeger namelijk ook erg leuk! Voorbeelden:

- schipper mag ik over varen? ('in dameszit!' is erg geliefd. Het commentaar erop: "maar ik ben een jongen!! Dat wil ik niet!")
- tikkertje (zonder beugels/zonder zadel, wie eraf valt moet lolly's trakteren!)
- stoelendans (stoelen in het midden, rondjes eromheen draven en als de muziek stopt: van je paard af en gaan zitten met paard in je hand)
- bierviltjes tussen de knieen en het zadel, wie ze het langst vast kan blijven houden! (huidig record: 2 rondjes :9 )
- banaan op de cap leggen, wie hem het langst kan laten liggen!
- met carnaval deden wij vroeger een heel parcours met o.a. zaklopen en springen, zal het dit jaar eens proberen *D

Welke spelletjes doen jullie met kinderen als je lesgeeft? Of welke spelletjes hebben jullie vroeger zelf gedaan in de beginnerslessen (of doen jullie nog steeds ;) )

nickyforever

Re: spelletjes beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:41

vossejacht is bij mijn kids erg geliefd,
theedoek uitstekend in de rijlaars en anderen die hem moeten pakken is ook erg keuk.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:42

nickyforever schreef:
theedoek uitstekend in de rijlaars en anderen die hem moeten pakken is ook erg keuk.

theedoek is een goed idee! En hoe werkt vossejacht? Is dat niet hetzelfde principe als de theedoek?

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:46

Soort estafette is ook altijd erg geliefd bij de kids.
Slalommen zonder teugels, is ook gelijk weer een leer traject om te sturen zonder teugels.

Wij hebben ook het spelletje Tally ho (als ik het goed schrijf) 1 pony begint bij de E de ander bij de B, allebei op dezelfde hand. Even er vanuit gaand dat ik kind ben bij B, eerste halve rondje in stap tot ik bij de E ben dan draaf ik aan dit doe ik een half rondje totdat ik bij de B ben en dan mag ik aangaloperen, dit een heel rondje en wie er dan het eerste terug is bij de letter heeft gewonnen (in mijn geval de letter B. Je kan er een extra moeilijkheids graat aan toevoegen: Je zet pionnen in de hoeken daar "moeten" ze achterlangs rijden doen ze dit niet dan moeten ze een volte 8 meter rijden als straf. (ze mogen elkaar overigens ook niet inhalen)

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:51

Voltige is ook leuk voor de afwisseling. Het hoeft dan niet heel erg voltige-achtig te zijn of serieus maar bijvoorbeeld met zijn tweetjes op 1 paard of in dameszit draven, achterstevoren. Zo leren kinderen zich ook zekerder te voelen enzo. Maar moeten er wel geschikte paarden voor zijn natuurlijk;)

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:37

Wij hadden altijd jaarlijks gymkana op de manege. Ook de 'grote kinderen' vonden dat heel leuk ;)

Vossenjacht was ook altijd populair. Dat gebeurde na de les. Dan gaf je één iemand een theedoek in zijn laars en dan moest die groep die doek proberen afpakken.

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:59

Xindy schreef:
nickyforever schreef:

theedoek is een goed idee! En hoe werkt vossejacht? Is dat niet hetzelfde principe als de theedoek?

Theedoek in de rijlaars doen die uitsteekt en de anderen moeten hem proberen af te pakken door langs te rijden of degene met zijn alle op tesluiten zodat de theedoek gepakt kan worden door een ander.
Kids vinden dit vaak erg leuk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 07:24

RT--> JI

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:56

leuk topic, die ga ik even volgen.

ook altijd leuk is iets met balkjes.
balkjes in een bocht leggen en ze erdoorheen laten sturen zonder de balken aan te tikken.

of tennisballen op pionen leggen. ze die eraf laten pakken en in een emmer laten werpen.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:49

Bij ons op de vereniging doen ze met onderlinge ook wel eens spelletjes voor de kleintjes.
Dan moeten ze een pingpongballetje op een lepel en dat in 1 hand en met de andere hand de pony zeg maar sturen en dan heen en terug.
Ook een soort van stoelendans hebben ze wel eens gedaan. Gewoon een paar mensen in die bak zetten die 'dienen' als stoel. En als de muziek stopt moeten ze bij een persoon blijven staan.
Zo hebben we nog wel meer dingen, zal het er neer zetten als er iets in me op komt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:44

Je kan ook doen als je vier kinderen in de les hebt dat ze zo hard mooglijk naar de volgende letter moeten
(er staat dus een bij a,e,c en b) en dan moet je wel op de letter stik staan anders ben je uit.
Je kan dit ook met zolangzaam mooglijk doen, en dan mogen ze niet stik staan ;)

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:35

Wat ook nog leuk is, is een soort stoelen dans (andere versie dan die hier boven staat).
Lekker muziekje aan in de bak en ze allemaal rond laten draven op de hoefslag. Je zet in het midden of allemaal pionnen neer.
Als je met pionnen werkt, moeten ze afstappen en hun voet op de pion zetten (is ook gelijk een goede oefening voor het op en af stappen) als de muziek stopt.
Je kan ook allemaal balken door de bak verpsreiden. Als je met balken werkt, laat ze dan ook rond draven over de hoefslag zodra de muziek dan stopt moeten ze naar een balk draven en de pony halt laten houden met zijn voorbenen over de balk en met zijn achterbenen nog achter de balk.
Steeds een pion of balk weghalen en je houdt vanzelf een winnaar over. Als de ze af zijn mogen ze gewoon medraven over de hoefslag.

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:24

ik doe ook wel eens "verkeer"

ik maak met balken een kruispunt en zet daar dan pionnetjes neer en dan doen we dingen als, aanrijden op het kruispunt, halthouden voor je oversteekt (en juf speelt dan een vrachtwagen waar ze bijv. op moeten wachten) en dan in draf weer voorwaarts,
de ene pony links afslaan de andere naar rechts etc..

is zelf een leuk spelletje voor de kinderen en ze leren er goed van naar elkaar kijken, remmen, sturen en weer voorwaarts gaan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:28

Heb weleens de pony's aan een grote rode bal leren wennen met losgooien, daarna in de bak leggen.. en er op afrijden.

De meeste pony's vinden het nu onwijs leuk om die bal weg te trappen.. en dus hebben we nu 2 teams. Soort van voetbal is het geworden. Erg leuk!

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:55

Wij doen op de manege ook regelmatig anne-maria-koekoek...Alleen verveel ik me altijd dood haha.

Wat ik binnenkort ook ga proberen is: 'Simon zegt' . Als ik zeg: Simon zegt: maak een gebroken lijn, moeten ze die maken. Maar niet als ik alleen zeg: maak een gebroken lijn :P

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:06

wij deden vroeger ook vaak de borstel rees.
je legt een aantal borstels op de rand van de rijbak en aan de andere kant emmers (net hoeveel paarden er mee doen)
en dan moeten ze snel de borstel pakken en in de emmer gooien mocht die er naast vallen afstappen in de emmer doen en weer opstappen. de gene die als laatste zijn borstel in de emmer heeft is af. zo ga je door tot je een winnaar hebt.

estafette met water was ook altijd leuk.

je begint met 2 emmers water en plastic bekers (van die je in kan knijpen)
aan het eind van je parcours (kan makkelijk alleen een rechte lijn of moeilijker door slalom enz) zet je een lege emmer neer.
dan verdelen in 2 teams en dan kijken wie er op het eind het meeste water heeft versameld.

voor de kinderen die wat langer reden hadden we een heel pacour met ring steken door een kruis met allemaal vlaggen verkleden (dan hingen er op de springpalen een must sjaal handschoenen (jas) ballen gooien enz. en dan wie de meeste punten had bij gelijk spel de snelste

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:08

Of gewoon een stukje carousel rijden was ook altijd populair wel niet echt een spel maar wel leuk voor de afwisseling

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:21

Wij hadden vroeger een springparcours met letters ipv cijfers. Je mocht zelf weten welke hindernissen je sprong (binnen een bepaalde tijd) en dan kreeg je aan het eind door welke letters je had "gespaard". Degene die het langste woord met die letters kon maken die won dan.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:22

ow ow ik weet een ;)
geef iedereen een bekertje en vul die met water wie dan het langst in draf ofso het water in het glaasje houd ;)
zo leren ze goed hun handen stil te houden :D is vooral zomers wel leuk :)
ook al geef ik geen les ofso hoor ;)