shetlander rijden wel of geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saar0203

shetlander rijden wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:42

mijn dochter van 5 heeft in aug haar eigen shet gekregen. pony was onbeleerd en mijn dochter redelijk onervaren. nu een hartstikke leuk setje. maar het probleem is dat zij altijd voornamelijk gestapt heeft en een beetje gedraaft en de pony geen topconditie heeft. nou ja dit was dus eigenlijk niet echt een probleem todat het beestje nu een mega-dikke wintervacht kreeg (staat 24/7 buiten) en mijn dochter steeds meer "echt" gaat rijden. de shet zweet nu heel erg in zijn dikke winterjas en is na het rijden niet meer droog te krijgen. ze heeft geen deken op, omdat ze met allemaal ander paarden staat (waaronder 3 manen-knaag-shetten, vreten de deken op ben ik bang), wij niet de mogelijkheid hebben om elke dag heen te gaan (ik ben bang dat ze dan een hele dag met een scheve deken op loopt) en ik bang ben dat ze dan haar wintervacht weer kwijt raakt en ze het dan juist kouder krijgt. mijn dochter rijd zo'n 2 a 3 keer in de week en ik nog een keer met het karretje.

maar goed nu mijn eigenlijke vraag: wat kan ik nou het beste doen? toch zonder deken en zoveel mogelijk proberen droog te stappen en zonder deken het land in. of toch na het rijden een deken erop gooien en haar de andere dagen ook gewoon met deken op laten lopen en proberen om 1x per dag te checken of de deken er nog goed op ligt (een echt goed passende deken voor shet is lastig te vinden denk ik).

ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

PBA_

Re: shetlander rijden wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:09

lekker zonder laten. Als de ondervacht droog is hoef je je nergens druk om te maken de bovenkant verdampt langzaam. Dus uitstappen tot de onderkant van de vacht droog is want dit wordt naar de bovenkant van e vacht getransporteerd. net als een fleece deken als je dat ziet, dus een dekentje is dan niet nodig.

ithil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:46

idd goed laten uitstappen anders krijg je allelei andere problemen, maar deken hoeft niet per se

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:19

Wat ik nu doe met mijn shetten als ze echt goed nat zijn van zweet.
Op adem laten stappen.
Vervolgens gooi ik er een zweetdeken op zodat het meeste vocht in de deken trekt.
En daarna ga ik nog wat stappen tot ze redelijk droog zijn.
Dan gooi ze buiten en gaan ze vaak nog ff lekker rollen.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:04

Ik ben het helemaal met dravergekkie eens,als je op je natte shet een deken zou gooien en hup het land in dan vat ze zeker kou omdat ze niet meer kan opdrogen,de deken sluit het vocht op en de pony blijft nat met alle gevolgen van dien

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:19

Geeft echt niks als ze erg nat worden , droogstappen gaat je niet lukken , maar als ze maar niet meer warm zijn , en de adem is op peil , dan kunnen ze gewoon het land in ook met vriezend weer , wij doen dit altijd zo met de shetten en ook nu met de new forrest , je zou denken dat ze het koud hebben als ze zo nat het land ingaan , maar er staat een heel stuk over op "paard natuurlijk ' beschreven hoe dat bij paarden werkt .
ik hou ook niet van dekens of scheren , je beent dan idd altijd bezorgt of het dekentje nog wel goed zit ;) als je de pony in het zand kunt laten rollen voor hij het land ingaat is dat wel fijn , dan drogen ze ook zonder krullen op , maar bij ons kan dat meestal niet , onze pony's zijn nooit verkouden geweest in de winter .

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:25

het mooie aan shetlanders is dat ze een zogenaamde dubbele vacht hebben. Ze hebben een ondervacht en een bovenvacht, Zolang de ondervacht droog is, is er niets aan de hand. De buitenvacht werkt inderdaad net als een deken. Deze vacht voorkomt ook dat de pony nat wordt van de regen of sneeuw. Kijk maar eens goed bij shetlanders, in de sneeuw blijft bij hun de sneeuw staan op de vacht.
Maak je geen zorgen, zolang de ondervacht droog is en de pony natuurlijk op adem is.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 13:00

dank je wel voor jullie reacties voel me er weer een stuk zekerder onder. mijn voorkeur ging ook zeker uit naar dekenloos, maar begon toch te twijfelen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:11

shetten zijn vrij robuuste wezentjes die tegen veel meer koude kunnen dan hier bij ons het geval is. Gewoon voldoende lang uitstappen en eventueel even een zweetdekentje om het ergste zweet op te nemen en een poging om het droogproces iets te versnellen. Als je kan ze even in het stro of droog zand laten rollen.