Binnen paar weken alweer 2e x moeten scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Binnen paar weken alweer 2e x moeten scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:35

Ik heb mijn paard nu zo n 5 weken geleden geschoren. Mijn paard is de jongste niet meer (19) maar hij moet eigenlijk bijna alweer geschoren worden. Ik probeer het nog een week te rekken maar ik vrees dat het dan echt weer zal moeten. Deze ervaring heb ik niet eerder met mijn paard gehad en ik heb maar 1 jaar gehad dat hij echt 2x moest toen hij nog jonger was, de rest heb ik hem maar 1x geschoren maar was dat wel later in het jaar.
Echter, ik hoor al verschillende verhalen dat mijn paard niet de enige is. Op mijn stal moeten diverse andere paarden die nog jonger zijn ook voor de 2e x binnen een paar weken.

Heeft dit met de seizoenswisseling te maken? De rui komt vrij laat dit jaar en misschien komt het omdat ik hem voor die ruiperiode al geschoren heb?
Ben wel benieuwd of hier een theorie achter zit namelijk; iemand enig idee?

Ik heb hem trouwens een 340 gr. waterdichte deken op (met stukje hals) en hij staat in een stal met luik naar buiten maar geen tocht. Wel constante frisse lucht aanvoer.
Hij komt ook in de paddock een paar uurtjes behalve met echt slecht weer. Hij staat overigens nog wel behoorlijk in het werk; heeft ongeveer 1 dag per week vrij en wordt verder gereden op Z2 niveau, gelongeerd en 1x in de week carrousel (waarbij hij flink zweet).
Ik zit nu te denken om een onderdeken te gaan kopen maar wil eigenlijk ook geen ‘mietje’ van hem maken en voorheen had hij altijd dekens rond de 350 gr op. Maar toch wordt hij ook een jaartje ouder dus misschien heeft hij een dikkere laag nodig om hem warm te houden???

drupke

Re: Binnen paar weken alweer 2e x moeten scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:41

Ik heb de mijne ook al de tweede keer gedaan.en ik denk dat ie over twee weken weer voor de derde keer moet.Vorig jaar heb ik hem maar 1 keer hoeven doen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:46

Hmm dus ik ben echt niet de enige...

Maar hoe komt dat dan toch???

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:46

Nee hoor, ik ken een hoop paarden die eigelijk al voor de 2e keer mogen.
En die paarden zijn nog geen maand geleden geschoren..

Ik moet zelf afkloppen, die van mij zat vorig jaar erg dik in zijn vacht.. dit jaar kan ik em rekken tot eind november, begin december..
Sterker nog, als ik em rij zweet hij niet meer dan anders..

Ook ik kan er geen pijl op trekken..
Degene die vorig jaar dik in zijn vacht zat zit nu nog netjes in zijn vacht.. en degene die vorig jaar superdun in hun vacht zaten hebben nu een dikke vacht.. :?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:51

Wat een gekke zooi dan.

Echt flink koud is het ook nog niet geweest vind ik. Wel veel wind, misschien is dat van invloed? Is de seizoens en temperatuursovergang misschien te groot voor die paarden?
Te maken met het voer? Te dunne deken etc.?

Ik begon al helemaal te denken dat het iets op onze stal was hahaha….

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:54

Ik denk dat de hele natuur een beetje van slag is..
Vorige week hoorde ik de vogels fluiten, en sommige planten hebben knoppen aangemaakt, terwijl andere juist hun blad verliezen..

Dus het zijn niet alleen de paarden die anders reageren, ook de planten en de vogels :)*

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:55

Heb je 's avonds misschien minder licht in je stal? Minder lang aan?

Ik ben met mijn pony dit jaar verhuisd naar een andere stal waar 's avonds eigenlijk geen licht brand, daardoor heeft hij nu ook een wintervacht gekregen terwijl we toen nog op de manege stonden een stuk minder het geval was omdat 's avonds daar lang de lichten branden.
Ik heb ook zo'n 5 weken geleden mijn pony half geschoren en het ziet er naar uit dat ik dat gauw weer opnieuw mag doen :)

Ik ben zeker van mening dat licht een hoop te maken heeft met wintervacht. Waarschijnlijk zelfs nog wel meer dan de dekens die je erop gooit.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:58

Hier ook al, ik vroeg het me ook al af idd, de pony is 4 weken geleden geschoren, staat sindsdien onder een 400 grams ( is een ongeloooflijke koukleum) met een losse hals en ze heeft me toch weer een partij haar, ook zij werkt hard ( Z1 nivo) Dussss volgende week gaan we weer aan de slag.................

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:01

Maar ook die theorie van het licht klopt niet bij mijn paard.
Vorig jaar stond hij op een stal waar het licht tot laat in de avond aan was.. en toch een dikke vacht..
Nu sta ik op een stal waar het licht uit gaat als er niemand is, en heeft hij een relatief dunne vacht.

Hij staat al weken onder een 200 grams en heeft het niet koud.
Maar anderen die wel een mega vacht hebben staan onder veel meer of dikkere dekens..??

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:07

Die van het licht gaat voor mijn paard ook niet op want hij staat op dezelfde stal als vorig jaar en toen hoefde ik hem maar 1x te scheren, alleen was de 1e x dus later in het seizoen (3 weken later dan dit jaar).

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:16

Ik kan het nog erger maken := een shet bij ons op stal die is een week geleden geschoren en die heeft nu al weer een dikke vacht (maar die heb ook een dunne (regen)deken op, staat in het donker 's avonds). Ik denk dat in dit geval de deken zeker in vloed heeft gehad. Maar ik heb zo-wie-zo in omloop er een hoop over gehoort, mijn hond heeft er ook last van. Die is misschien niet geschoren maar die gaat ook niet echt soepeltjes als normaal door zijn vachtje heen etc.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:21

Sommige mensen moeten hun benen ook vaker scheren dan anderen. ;)

Maar serieus, bij het ene paard groeit haar nou eenmaal sneller dan bij het andere paard. Bij het ene paard zie je nauwelijks verschil tussen zomer- en wintervacht, het andere paard krijgt zo'n dikke vacht dat je 'm wel móet scheren als je hard met hem werkt maar is met één keer scheren klaar, en weer een ander paard houd je alleen 'droog' als je 'm drie keer per winter scheert.

Haar groeit uiteraard niet alleen onder invloed van kou. Licht is van minstens even grote invloed, misschien zelfs wel de doorslaggevende factor.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:27

Is dit niet een kwestie van logisch nadenken, en dat je paard het gewoon koud heeft gehad? Als ie het niet koud had, zou hij ook geen haar aanmaken. Vergis je niet dat het 's nachts toch redelijk koud kan zijn hoor, rond de 2 graden.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:32

De haf van mij heb ik nu ook al 3x geschoren. Zat eerst te denken aan de ouderdom van haar maar begon al wat te twijfelen aangezien ik veel paarden sneller in het vacht zie komen dan vorig jaar.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:39

Karin schreef:
Sommige mensen moeten hun benen ook vaker scheren dan anderen. ;)

Maar serieus, bij het ene paard groeit haar nou eenmaal sneller dan bij het andere paard. Bij het ene paard zie je nauwelijks verschil tussen zomer- en wintervacht, het andere paard krijgt zo'n dikke vacht dat je 'm wel móet scheren als je hard met hem werkt maar is met één keer scheren klaar, en weer een ander paard houd je alleen 'droog' als je 'm drie keer per winter scheert.

Haar groeit uiteraard niet alleen onder invloed van kou. Licht is van minstens even grote invloed, misschien zelfs wel de doorslaggevende factor.

Maar TS heeft toch gezegt dat het paard in de zelfde situatie staat als vorig jaar? En dat ze vorig jaar maar 1 keer heeft hoeven scheren? En het is ook nog is het zelfde paard, dus dan is licht toch niet de doorslaggevende factor? Dus dan is in het kort het probleem aangegeven, alles is het zelfde (behalve de abiotische factoren, hiermee doel ik op het weer/klimaar) is niet het zelfde.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:41

Majo schreef:
Is dit niet een kwestie van logisch nadenken, en dat je paard het gewoon koud heeft gehad? Als ie het niet koud had, zou hij ook geen haar aanmaken. Vergis je niet dat het 's nachts toch redelijk koud kan zijn hoor, rond de 2 graden.

Dat denk ik niet. Die van mij staat onder een 300 gramms deken en in een warme stal. Soms voelt hij zelfs wat klammig aan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:41

Majo schreef:

Okay, stel dat mijn paard het koud heeft (gehad). Wat ik al niet denk want als de mijne het koud heeft wordt hij gigantisch fris met rijden en hij is normaal in de omgang.

Dan zou je denken aan een extra deken erop, wat ik dan wel weer apart vind want een jaar geleden stond hij met dezelfde dikke deken als dit jaar. 10 gram minder om precies te zijn.

Hoeveel grams moet ik er dan nog bij doen zodat hij het niet koud heeft want echt vriezen doet het nog niet eens. Bovendien is mijn paard niet de enige die er last van heeft???

Dus:…ik snap er niets meer van!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:44

Met andere woorden: eigenlijk weet niemand een logische verklaring hiervoor?

Dat het per jaar per paard kan verschillen, zijn we al over uit in ieder geval.

Licht en temp. hebben er absoluut mee te maken. De lichtfactoren zijn voor mijn paard niet veranderd dit jaar. De temperatuur van vorig jaar weet ik niet meer maar zal ongeveer hetzelfde zijn als dit jaar? Misschien nu zelfs nog wel wat warmer want die rotvliegen leven ook gewoon nog steeds!

Mijn paard is dan wel een jaar ouder dan vorig jaar en vorig jaar heb ik ongeveer 3 weken later geschoren dan dit jaar. Dit jaar kwam de rui bij paarden en overige dieren, nadat ik mijn paard geschoren had. Van vorig jaar kan ik het me niet herinneren of dat ervoor of erna was.

Zou het dus met de biologische klok te maken kunnen hebben? De klok van moedertje Natuur???

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:45

Is er misschien iets veranderd in het voer? Dat hij een vitamine te kort/overschot heeft?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:48

En hoe zien jullie dat wat betreft het licht dan? Dat is ook per paard dan verschillend want het ene paard op onze stal (ook met luikje naar buiten, het paddockmaatje van mijn paard) vangt ongeveer net zoveel licht als mijn paard.
Dat paard heeft nog haar zomerhuidje en –vachtje en is nog niet eens geschoren en zal naar alle waarschijnlijkheid ook niet geschoren hoeven te worden…
Echter zijn het wel 2 compleet verschillende paarden; de merrie is een stuk jonger en KWPN, mijn paard voert tuigbloed en heeft altijd als eigenschap gehad om veel haar te kweken (sokken bv….), dus zijn natuurlijke aanleg hiervoor speelt ook mee natuurlijk maar dan nog…voorgaande jaren was het met 1x scheren voldoende…
Nu moet ik al voor een 2e keer aan de slag, en wie weet, rond december nog wel eens de 3e keer???

Voer is ook niets mee veranderd....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:08

Je had het er net over dat je paard aan het verharen is gegaan nadat je em had geschoren..

Die van mij (die dus wel heel dun in zijn vacht zit nu) is in juli en augustus flink aan het wisselen geweest van vacht.
En de paarden die ik ken die nu wel een dikke vacht hebben, hebben ook minder gewisseld van vacht..

Wellicht heeft dat met elkaar te maken?
Ik zou bijna denken aan idd iets van een tekort van iets..
Iets waardoor ze niet goed door de vacht komen en de vacht dus zo dik wordt..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:24

ik las dat je vorig jaar later geschoren hebt. Waar ik aan zit te denken dat je paard nog geen volledige wintervacht had en dat deze na het scheren is opgekomen (de rui km immers na het scheren), had je na die periode geschoren had hij misschien minder in het haar gezeten.

Ik merk het bij mijn paard ook, scheer ik in oktober dan moet ik twee keer aan de gang, scheeer ik in november dan hoef ik het maar 1x te doen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 15:02

Dat vermoeden begin ik inderdaad nu ook te krijgen, dat ik hem ‘te vroeg’ geschoren heb….
Nou ja, hopelijk is het na deze 2e keer, die ik nog een weekje probeer te rekken, dan voldoende en hoef ik hem geen 3e x in december ofzo, te scheren. Ze komen dan in het voorjaar altijd zo moeilijk in hun (prachtige) zomervacht…

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:03

dan is het of alsnog net te vroeg gedaan of het weer verandert nog een keer waardoor het paard weer zijn vacht verder opbouwt.
dat kan idd zo gebeuren

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:07

Ik heb mijn pony ook maar wat dikker ingepakt dan vorige jaar, want het begon al weer iets te groeien :+
vorige jaar zelfde tijd geschoren en zelfs een dunnere deken opgedaan dan nu en toen hoefde ik maar één
keer te scheren...