verschil tussen jury's die zelf rijden en jury's die niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smout

verschil tussen jury's die zelf rijden en jury's die niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 23:13

Zit er een verschil tussen juryleden die nu zelf actief in de wedstrijdsport rijden en jury leden die vroeger hebben gereden.

Het valt mij regelmatig op dat de juryleden die zelf ook wedstrijd rijden positiever jureren, dan bedoel ik de 8 en de 2 durven geven dan jury leden die in een ver verleden gereden hebben.
Vooral in de M/Z rubrieken, hier tref je ook veel oude gedienden.

Wat vinden jullie hiervan.

Fitzroy

Re: verschil tussen jury's die zelf rijden en jury's die niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:46

Nee, dat is mij nog niet in het bijzonder opgevallen.
Wel merk ik dat juryleden die zelf nog actief starten vaak wat meer 'begaan' zijn met angstige en kijkerige paarden. Je krijgt dan net een rondje meer.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:27

Nou als je de oudere garde van de juryleden bedoelt, die inmiddels niet meer zelf actief zijn dan zou het wel eens kunnen kloppen. Zij gaan wel met de bijscholingen mee, maar niet met de materie. Zoals laatst bij een bijscholing het geval was.
Van de cursusleider kreeg ik een 9 voor de galop. Een van de oudere juryleden was het daar niet mee eens dus de cursusleider vroeg wat hem eraan stoorde. Hij zei: Hij buigt niet voldoende in de gewrichten. Ik opnieuw in galop en de cursusleider legt uit dat dat juist WEL het geval was. Zegt hij: Zo galoppeerde hij net niet. Zijn buurvrouw (ook ouder niet rijdend jurylid) zegt: Maar zulke combinaties zien wij niet in de ring waarop de cursusleider dus antwoord: Maar ALS je ze ziet GEEF dan ook de punten die erbij horen. Wees blij dat je ze wel een keer ziet. Dus wat dat betreft zou je inderdaad denken dat je wel gelijk hebt.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:39

Dat was dan misschien een jurylid die het niet goed had gezien, maar dat heeft toch niets te maken met het feit dat dit jurylid ouder was. Bovendien was dat ook niet de vraag van de TS. Om op die vraag te antwoorden: er zijn juryleden die niet meer rijden maar wel erg veel kijk hebben en houden op het al dan niet goed gereden zijn van een paard. Er zijn ook juryleden die zelf volop rijden en daardoor of desondanks juist erg kritisch zijn als ze zelf jureren en altijd wel wat kunnen vinden waarom er toch weer geen hoog cijfer kan worden gegeven. Oftewel onder alle categorieen juryleden zitten goede, redelijke, minder goede, minder redelijke juryleden en natuurlijk ook nog een aantal foutenkijkers.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:50

carmab schreef:
Dat was dan misschien een jurylid die het niet goed had gezien, maar dat heeft toch niets te maken met het feit dat dit jurylid ouder was. Bovendien was dat ook niet de vraag van de TS. Om op die vraag te antwoorden: er zijn juryleden die niet meer rijden maar wel erg veel kijk hebben en houden op het al dan niet goed gereden zijn van een paard. Er zijn ook juryleden die zelf volop rijden en daardoor of desondanks juist erg kritisch zijn als ze zelf jureren en altijd wel wat kunnen vinden waarom er toch weer geen hoog cijfer kan worden gegeven. Oftewel onder alle categorieen juryleden zitten goede, redelijke, minder goede, minder redelijke juryleden en natuurlijk ook nog een aantal foutenkijkers.

Dat is wel degelijk een antwoord op wat de TS vraagt. Het valt dus duidelijk op dat deze oudere juryleden anders keken naar wat er getoond werd dan de andere aanwezige jongere zelfrijdende juryleden! Deze laatste groep kan eerder een hoog en laag cijfer kwijt de oudere garde blijft snel in de middenmoot hangen op 5-6 en 7. Tweeen geven ze dan nog wel eens een keer, maar voor een acht of hoger kom je niet zomaar in aanmerking.
Trouwens waarom val je mij aan?

smout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:26

Het valt mij op dat " Oudere niet meer rijdende""denk aan wel meer dan tien jaar geleden anders jureren dan de rijdende juryleden.
Regelmatig wordt er toch behoudender gejureerd, 6 als het goed is en lager als het wat minder is.
Je ziet dat als juryleden zelf nog rijden meer durven te punten zowel hoog als laag..
Ben het met oversized eens dat ze niet mee zijn gegaan in de materie van het rijden. Ze kijken inderdaad anders naar een proef en het gereden zijn in het algemeen.
We hebben hier in de regio een aantal van deze oude garde juryleden en je kunt zien dat zij op een bepaalde richtlijn zitten. Dat is anders dan de juryeden die zelf actief de wedstrijdsport beoefenen en jureren, zij zitten toch meer in de materie van nu..
Ook zien we dat er standaard voor het onderste rijtje dezelfde punten gegeven worden, net of durven ze niet hoog te geven.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:31

De oudere niet rijdende jureren hier absoluut strenger. Meestal een 6jes jury vind ik. De mensen van nu geven een 2 of 3 als het niet goed is, maar daarin tegen krijg je ook een 8 of 9 als het wel goed is. Hier word er door de rijdende mensen vind ik dus eerlijker gejureerd. Aan alleen maar 6jes heb ik niets. Ik wil graag ECHT weten wat slecht/goed is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:32

Heb er bij 1 (Z jury) geschreven die zelf niet meer reed wls vanwege z'n leeftijd.Kon zéker het verschil merken.. in de zien van het anders willen zien.
Heb trouwens er ook wel 1 gehad (geloof géén Z jury) die juist hele hoge cijfers gaf, omdat hij het al snel goed of leuk vond :=

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:36

Dat een jurylid ouder is wil niet altijd zeggen dat ze zelf niet meer rijden. En aan de andere kant ken ik ook genoeg jonge juryleden die om wat voor reden dan ook al een behoorlijke tijd niet meer zelf (wedstrijden) hebben gereden.

Het hangt denk ik een beetje van de instelling af van het jurylid. Om een voorbeeld te noemen: bij mij hoeven ruiters niet "voor hun tijd" te starten. Ik vind het zelf ook niet fijn als ik een kwartier eerder de ring in moet dan gepland. Bovendien heb ik er toch op gerekend tot een bepaalde tijd te moeten jureren en dan maken die paar minuten me ook niet meer uit.

Ik ken echter een (zelfrijdend) jurylid die zegt: ik moet dat ook altijd, dus bij mij moeten ze ook maar gelijk doorstarten. Dat lijkt in mijn ogen meer op "terugpakken" dan op inlevingsvermogen.

Dit is maar een voorbeeld, ik had ook als voorbeeld een kijkerig paard kunnen pakken.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:53

dat zeg ik dan ook, de oudere niet meer rijdende juryleden, ken hier ook genoeg ouder juryleden die wel rijden.
Vind de rijdende juryleden meestal realistischer jureren....

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:55

Helemaal eens Anoeska... het gaat met name ook om het feit dat het niet zelfrijdende juryleden zijn vlgs mij. Op de een of andere manier wordt er toch anders gejureerd....

edit* precies smout

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:57

oversized schreef:
Helemaal eens Anoeska... het gaat met name ook om het feit dat het niet zelfrijdende juryleden zijn vlgs mij. Op de een of andere manier wordt er toch anders gejureerd....

edit* precies smout

is ook logisch volgens mij.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:59

smout schreef:
Ook zien we dat er standaard voor het onderste rijtje dezelfde punten gegeven worden, net of durven ze niet hoog te geven.

Dat zie je bij jongere juryleden ook, vind ik.
De oudere garde die zelf niet meer rijdt is vaak inderdaad wat star, ook de bijscholingen komen daarbij volgens mij vaak niet helemaal over. Daar past het voorbeeld van Oversized goed bij, ik was daar zelf ook aanwezig.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:10

Jan Peters rijdt ook al jaren niet meer :P

Ik denk niet dat wel of niet rijden een juist criterium is.
Wat uitmaakt:
Hoe betrokken is een jurylid nog bij de sport. Gaat ie weleens bij een kampioenschap of een ander evenement kijken.
Bijvoorbeeld een clinic of naar de PAVO cup.

Bij de Z bijscholing(tijdens het EK junioren in Ermelo) zat er een Z jurylid voor me, en die zei: "Schoots; wie is dat, die ken ik niet!".
Zo iemand leert dus helemaal niks meer bij en steekt ook nergens anders zijn licht op.
Maar er zijn ook voldoende juryleden die niet meer rijden, maar op ieder paardenevenement te vinden zijn en volop de paardenbladen lezen etc.

enjoy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:49

ik vind dat wanneer je zelf ook rijd realistischer kijkt.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:01

Ik wilde je niet aanvallen oversized. Mijn tekst nog eens lezende begrijp ik ook niet waarom je dat zo opvat, het is hier uiteindelijk een forum, waarop je het volgens mij met elkaar oneens mag zijn. En dat blijf ik met je op dit punt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:17

Het zou kunnen dat de oudere juryleden meer moeite hebben met het huidige systeem van een winstpuntwaardig cijfer geven voor bijvoorbeeld een technische correcte volte, terwijl die misschien wel wat te groot of te klein is. "Vroeger" werd dat dan automatisch een 5, en dat hebben ze echt jááren zo gedaan.
Hoewel ik dit recent ook in de B/L ben tegengekomen bij juryleden die net van de cursus kwamen, en dus nog rijden of kortgeleden gereden hebben. En de exactheid van uitvoeren komt tegenwoordig toch echt pas heel ver na het technische, dus het scala, aan bod. Maar ja, het is wel makkelijk te zien.
Het maakt natuurlijk wel uit of die volte niet te groot/klein uitvalt door een basisfout of ontwijken van de moeilijkheidsgraad. Maar dan is, zeker in de M/Z, een 5 misschien nog wel te veel. En er hoort ander commentaar bij: valt door binnenbeen, valt over de schouder, zwaait uit, sluit onvoldoende o.i.d.

En maakt denk ik idd ook veel uit of juryleden die zelf niet meer rijden nog wel actief bij de sport betrokken blijven. Dus concoursen en keuringen bezoeken, eens wat les geven of misschien een buurmeisje of neefje begeleiden o.i.d.