helemaal scheren? deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

helemaal scheren? deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:37

ik heb al even gezocht maar kon het niet vinden.

mijn pony is geschoren omdat ze zoveel zweet.
Ik heb de onderkant van de hals, buik en billen geschoren. Dus bovenop ligt nog lang haar zeg maar.
Wanneer ik in de les heb gereden is ze alsnog kletsnat van het zweet.
Nu was ik aan het denken om de tweede scheerbeurt haar helemaal te doen (behalve hoofd, benen en zadelstukje).
Zou dit kunnen?
En wat moet ik dan met de deken? moet er dan een halsdeken op?
Heb nu alleen maar dekens zonder hals.
Pony staat nu nog 24/7 buiten, maar zullen volgende week snachts op stal komen.
Wat raden jullie mij aan?

Heb binnenkort wedstrij en dan ziet een kale pony er ook mooier uit.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:03

Als je de pony 24/7 buiten hebt en volledig scheert zou ik zeker gaan voor een halsdeken.

blue_kim

Re: helemaal scheren? deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:06

ik zou als je dr helemaal scheert en zeker als ze dan 24/7 buiten staat een hals deken om doen. als ze straks op stal staat kan je vind ik ook wel een gewone deken omdoen maar als ze zoals nu in de wind en regen staat dan zou ik zeker een hals omdoen want ze heeft dan geen vacht meer om zich te beschermen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:32

ze wordt pas geschoren wanneer ze savonds binnen staat. Maar overdag gaat ze wel gewoon naar uiten, op de paddock.
Maar dan zal ik eens gaan zoeken voor een halsdeken.
een losse hals kan dan toch ook?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:34

Hier staan ze hele dagen buiten, maar s nachts op stal. Ik heb nog nooit een hals deken op gehad :n Heb overigens ook nog nooit gemerkt dat ze het koud hebben na het scheren. Gewoon controleren hoe warm ze het hebben.
Losse halsdekens kunnen idd ook. Kun je er ook simpel weer af halen!

Nadeel van veel halsdekens is ook dat manen er af (kunnen) geschuurd worden.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:36

en je hebt dr helemaal geschoren?

dat van die manen is ook wel zo, zou zonde zijn als dr mooie lange manen eraan gaan

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:37

Ja helemaal geschoren, anders reageerde ik hier niet. ;) Ik scheer ze altijd helemaal, dus ook de benen. Ze staan er ook gewoon met weer en wind mee buiten.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:37

Waarom zou je je pony scheren? Dat 'ie nat is na het werken is echt helemaal niet erg, zo lang je maar goed uitstapt. Mijn Tinker heeft nu al weer een hele dikke vacht en is na het rijden of mennen drijfnat, maar na het uitstappen gaat hij zo op stal. Ik heb dit bij diverse deskundigen nagevraagd en het kan echt geen kwaad!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:39

Niet helemaal waar :n Sommigen kun je net zo lang uitstappen, maar blijven nat. Je kunt me van alles vertellen, maar niet dat dat goed is voor je paard. Ik kan me dus goed voorstellen dat je bij zulk dik haar je paard (gedeeltelijk) scheert.
Daarnaast kost het een paard een bult energie.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:40

@ rowo: haha ja ook wel ergens logisch
@elsB: mijn pony moet na het rijden weer naar buiten en ik heb geen uren de tijd om te wachten tot ze droog is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:15

Die van ons gaan 24/7 naar buiten. Ik heb ze dit jaar nog niet geschoren overigens.
Andere jaren wel. En dan gaan ze met een gewone deken buiten. Geen halsstuk erop dus. Ik merk wel dat de haren op de hals sneller aangroeien dan.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 15:16

dus t kan wel gewoon.
dat ze vlugger aangroeien dat geeft niet.
Kan ook nergens een losse hal vinden

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:53

Van uitstappen wordt mijn Tinker ook niet droog, maar als je lang genoeg uitstapt stopt hij wel met zweten (er komt dus geen nieuw zweet meer bij). Dat 'ie nog nat is maakt echt niet uit; 't is een fabeltje dat ze daar ziek van worden. Tenminste: dat hebben verschillende deskundigen mij verteld, waaronder Erik Laanakker (hij beantwoordt als deskundige vragen voor de BIT en is één van de schrijvers van het boek Het tevreden paard).

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:03

Als jij met natte kleding blijft lopen, kun je ook verkouden worden of zelfs ziek. Maar goed, ieder zijn ding. Ik hou er niet van als ze nat weggezet worden :n

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 16:05

nee ik dus ook niet
en mn pony is al half geschoren dus het gaat er niet over wel of niet scheren, maar of er een halsdeken op moet als de hals ook geschoren is

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:08

Ik heb dat iig nog nooit gedaan en bij ons op de vereniging heeft ook amper iemand een hals. Degene die het wel hebben, hebben ook een paard met amper manen :+

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 16:11

o die van mij heeft lange manen, dus ook maar 1 kant die t koud kan krijgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:11

ik heb hier al veel reacties gezien van volledig geschoren en toch een deken zonder halsstuk en weidegang.
Is dit geen probleem bij regen?

Om een losse hals te kunnen bevestigen moet je deken daar wel op voorzien zijn. Ik heb een outdoordeken met ringen voor een halsstuk ( nog apart te bestellen), maar evengoed 1 zonder bevestigingsmogelijkheid.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:13

Ik heb er bij mijn paarden nog nooit hinder van ondervonden :n Zoals vorige week stonden ze een aantal uur in de regen buiten (uiteraard met waterdichte deken), Het geschoren paard idem. Nog nooit heb ik er een paard ziek of verkouden om gehad.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 16:15

mm mijn deken heeft geen bevestigingsringen. dus dat is ook weer minder.
Ga het denk ik gewoon proberen.
maar zal nog even duren

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:17

oh, goed om te weten.

ik ben van plan te scheren, maar durf niet goed volledig omwille van het feit dat mijn paard overdag buiten staat zonder mogelijkheid om te schuilen. Regen gaat dan toch onmiddellijk door tot op de huid (aangezien hij kaal is). En het laatste wat ik wil is een paard met een stijve hals omwille van de kou/nattigheid

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:20

rowo schreef:
Als jij met natte kleding blijft lopen, kun je ook verkouden worden of zelfs ziek. Maar goed, ieder zijn ding. Ik hou er niet van als ze nat weggezet worden :n

Een paard is geen mens, dus die vergelijking vind ik persoonlijk niet zo zinvol. Maar zoals je zegt: ieder z'n ding.

esmeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:17

Onze pony stond 's winters geschoren op stal en dan ook echt alles geschoren en 2 dekens op

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:22

Mijn ene paard is ook geheel geschoren, zelfs z'n hele hoofd en staat ook alleen s'nachts op stal met vies weer, maar vannacht blijven ze buiten en ik heb ook geen halsdeken.
Paard vind het juist fijn dat ie geschoren is en heeft het nog het warmst van alledrie.
De andere worden aankomend weekend geschoren en gaan ook compleet bloot zonder halsdeken!!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:23

ElsB schreef:
rowo schreef:

Een paard is geen mens, dus die vergelijking vind ik persoonlijk niet zo zinvol. Maar zoals je zegt: ieder z'n ding.

Nee een paard is zeker geen mens, maar de vergelijking is wel zo'n beetje hetzelfde. Een paard nat wegzetten kan IMO gewoon nooit goed zijn :n