Paarden worden zenuwachtig van mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Paarden worden zenuwachtig van mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:00

De grote zenuwen bij een wedstrijd, ja ik ken ze.
Ik heb op verscheidene manegepaarden/pony's een proefje gereden en het merendeel van die paarden deed raar terwijl die tijdens de les of met anderen, dat helemaal niet is.
Ik denk dat dit te maken heeft met mijn zenuwen, ik ben namelijk ongelooflijk zenuwachtig,
maar ik móet het nu wel onder de knie krijgen, want in December rijd ik een proefje op een paard die daar ook best gevoelig voor is.
Het is jammer, want het verpest mijn proefjes telkens weer als ik zenuwachtig word en het paard daardoor vervelend gaat doen :(

wake_up

Re: Paarden worden zenuwachtig van mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:03

Misschien zijn van die middeltjes tegen zenuwen een oplossing?
Die heb ik de eerste paar keer gebruikt, en nu kan ik steeds beter met m'n zenuwen omgaan, dus heb ik ze niet meer nodig. :) Je kan ze gewoon bij de drogist kopen.

Verder, probeer je ademhaling onder controle te krijgen, rustig te ademen, en denken; Wat heb ik te verliezen?

Gewoon genieten joh :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:52

Dank je voor je antwoord!

Ik heb ook heel veel stress voor een wedstrijd, omdat er altijd wel iets fout gaat. Ik ben niet goed in voorbereiden en een ontzettende kluns, vandaar :+
Ik zal eens kijken of ze daar een homeopahtisch middel voor hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:28

Dat is heel lastig ja, ik heb ook veel last van de zenuwen.

Mijn tips (die ik zelf dus ook toepas):
- Zorg dat je een vaste routine krijgt om dingen te doen, werk in het begin met lijstjes, leg je spullen op vaste plaatsen etc.

- Neem ruim de tijd. Liever dat je een uur van tevoren nog een broodje kunt gaan eten dan dat je moet stressen omdat je programma onverwacht inloopt. Losrijden kun je beter te lang doen dan te kort, je kunt altijd tussendoor wat stappen met een los teugeltje.

- Voor mensen die niet op een bekende locatie starten: rij evt. de route de dag van te voren al eens, dat je weet hoe lang je erover doet en waar het is.

- Leer je proeven uit je hoofd!

- Neem Back Rescue Remedydruppels. Het is geen wondermiddel maar het haalt de scherpe kantjes van de stress.

- Bedenk dat je voor je plezier rijdt. Hoge punten en prijzen is leuk, maar je hoofddoel is lekker rijden met je paard. Je hoeft je brood er niet mee te verdienen!

- Maak jezelf niet bang! 'Ik hoop niet dat hij gaat bokken.' 'Ik wil niet weer als een dweil op mijn paard zitten.' vervang je door: 'Ik ga problemen goed voorwaarts oplossen,' of 'ik ga vandaag mijn kin steeds op houden.' Dus concentreer je op de Do's in plaats van de Don'ts.

En twee dingen die ik geleerd heb op de Academy:

- Fok jezelf niet op over dingen waar je geen invloed op hebt. Een ander paard wat gaat bokken tijdens het losrijden, rennende kinderen, paarden die net op de wei worden gezet, een jury die niet vriendelijk is,... kun je allemaal niks aan doen. Concentreer je op dat waar je wel invloed op hebt (het rijden!)

- Stel procesdoelen. Op de punten die de jury geeft heb je geen invloed, maar je kunt jezelf wel als doel stellen: ik wil mijn proef met impuls rijden, of: ik wil mijn hoeken netjes uitrijden, of: ik wil er netjes op zitten, of: ik wil een stille aanleuning. Dat hou je bij in een mapje en zelfs als er qua punten misschien niet veel progressie is kun je wellicht veel vooruitgang boeken in je eigen rijden! Zo kun je ook blij zijn met je proef zonder dat je blijft piepen omdat die ene volte mislukte en je paard verkeerd aansprong in galop ;)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 23:30

Geweldig goed antwoord Urielle, dank je wel!
Hier heb ik echt wat aan :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:33

bach rescue nemen snoepjes werken bij mij het beste. bevat ook geen alcohol dus veilig als je nog moet autorijden enz.
blijf ademen. en zorg dat je alles op orde heb. ik heb heel erg stress gehad voor wedstrijden daardoor liep mn paard helemaal niet meer.
ik had gewoon standaart ritme ingebouwd. dus avond van te voren laarzen poetsen dag zelf zelf paard klaarmaken opzadelen zelf klaar maken enz. en vooral blijf ademhalen tijdens het rijden hierdoor ontspan je toch makkelijker

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:13

Tsja. Je moet gewoon net doen alsof het een les is, er helemaal niet zo bij na denken.

Luucz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:19

Als jij zenuwachtig bent, dan voelt het paard waar je op zit dat aan. Probeer dus te onspannen, of maak je zwaar zodat het voor het paard al meer lijkt alsof je ontspannen bent ;)
succes :D