Paarden onfafscheidelijk... erg lastig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

Paarden onfafscheidelijk... erg lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:18

Hallo,

Hopelijk hebben jullie hier wat tips voor mij :o
Ik heb sinds een paar weken een nieuw paard.
Ik had al een paard, die heeft (wegens financien) een jaar of 5 altijd alleen gestaan.
Ik was erg bang dat hij de nieuwe niet zo accepteren, maar dit ging errug goed zelfs!
We hadden netjes een draadje gespannen in de wei dat ze lekker even alleen konden lopen en elkaar bekijken,
maar dit kon eigenlijk na een half uurtje al weg, dus dat hebben we gedaan.
Vanaf dat moment zijn ze eigenlijk onafscheidelijk.
Aan 1 kant erg leuk natuurlijk maar wel lastig! 1 alleen in of uit de wei halen/brengen wordt er niet makkelijk op.
Er wordt gehinnikd, gegallopeerd, stal gesloopt om weer maar bij elkaar te zijn...
Dit gebeurd vooral door mijn oude paardje, waardoor de nieuwe hetzelfde gaat doen (want eigenlijk interesseerde hem het eerst niet)
Nu is dit natuurlijk ook erg lastig als ik op m'n nieuwe paard wil gaan rijden.
Heb dit nu 1 x alleen geprobeerd, maar dit was echt stress voor paard en vooral voor mezelf!
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken om ze leren ook zonder elkaar iets te kunnen doen?

Alvast bedankt voor de reacties.

IloveClara

Re: Paarden onfafscheidelijk... erg lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:35

Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie,ze is hellemaal verliefd op het paard naast haar in de box.Als ik haar loslaat begint ze ook te hinniken,steigeren en lopen van de stress.Haar verplaatsen van box verandert ook niets,want hetzelfde gebeurt met andere paarden...Ze is ook nieuw daar,maar ze begint zich steeds meer te concentreren op haar werk,waardoor ze haar vriendje vergeet.Mischien helpt het dus als je haar wat laat wenen aan de nieuwe omgeving en eens goed met haar werkt en met haar praat terwijl je rijd zodat ze naar jou luistert en zich goed concentreert?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:40

hoi,
ik herken dit maar al te best.
mijn kwpn merrie en mijn haflinger ruin hebben dit ook heel erg sterk.
vooral die merrie in het bijzonder.
als ik die haflinger ga rijden dan zet ik die merrie in de box met een flinke dot hooi.
dan staat ze even flink te hinneken en de box in elkaar te timmeren.
ik negeer dit gedrag gewoon en als ik dan terug kom staat ze rustig te eten.
als ik haar in het land laat staan zorg ik dat er voldoende stroom op staat en dan rend ze wel het hele land bij elkaar maar als je het gewoon negeert gaat dit ook vanzelf over.
er is denk ik niet veel aan te doen dan gewoon te negeeren.
als je er op in gaat is dit negative aandacht wat ze dan vragen.
dus worden ze ook beloont voor het gedrag.
suc 6 verder

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:13

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik probeer nu ook veel om ze apart te zetten (1 in de wei, 1 in de bak, die liggen naast elkaar) maar nu wordt m'n oude paardje weer jaloers op de nieuwe! Als ik niet oplet bijt hij me waar hij kan en ook zeker het nieuwe paard!
Ik hoop maar dat dit tijdelijk is, misschien dat ze hun rang tegenover elkaar nog moeten bepalen?
We wachtten het nog maar een poosje af!

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:03

Onze ruin had hetzelfde probleem, veel onrust en stres als hij alleen achter bleef. Ze staan nu met z'n drieën, dus hoeft hij niet alleen achter te blijven als er met zijn maatje gewerkt wordt.
Bij hem is het gelukkig geen probleem als hij alleen weg moet, naar een wedstrijd of les.

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:06

ook ik ken helaas dit probleem maar al te goed....
Mijn haflinger gaat compleet door het lint als hij alleen maar denkt dat hij alleen staat.
In de wei blijft hij zeker niet, dus gaat hij de box op.....
met veel protest......... het is wel fijn om te lezen dat meer mensen dit probleem hebben.........