Regendeken in de winter: ja of nee??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NedDuits

Regendeken in de winter: ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:42

Hoi collega´s,
mijn paard staat het hele jaar door overdag op de wei. Ik doe vanaf oktober een regendeken op als het de hele dag giet. De paarden hebben bij ons geen schuilstallen, maar gaan in de winter vanaf 4 uur op stal. Mijn paard krijgt nu zijn wintervacht, maar gelukkig zweet hij nooit zo erg en ik rij ook niet zo intensief. Hij krijgt alleen een (regen)deken op als het echt verschrikkelijk weer is, dus niet bij een klein buitje, want ik heb geleerd: kou is niet erg, regen wel. De eigenaresse van de stal vindt dat zielig, omdat mijn paard een keer wel een (regen)deken op heeft en de volgende dag weer niet. Ik weet dat het normaal gesproken gebruikelijk is dat de deken ´erop blijft als je hem een keer op hebt gedaan´, maar geldt dat ook voor (dunne) regendekens?? En wat zeggen de vaklui? In het boek Het tevreden paard kon ik wel iets vinden over dekens, maar niet specifiek regendekens.
Ik ben zooo benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt,

Hartelijke groet,

Dagmar uit Geldrop

opisop_shop

Re: Regendeken in de winter: ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:44

Tenzij je een speciaal paard hebt qua weerstand (ziekig, zwak of ouder) zou ik er ook geen deken opleggen bij regen.
Zeker als ze vanaf 4 uur op stal komen is het neit zo erg, dan drogen ze immers snachts wel weer?
Probeer dan bij erge regen gewoon wat meer hooi te voeren overdag om zich warm te houden, dat helpt wel voldoende.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:47

Inderdaad; een paard is waterdicht.
als je een ongevoerde regendeken opdoet en het is koud, druk je wel zijn vacht plat waardoor de isolerende luchtlaag minder werkt. Daar stel je geen isolerende laag van een deken tegenover.

Overigens; hoeveel dagen regent het nou echt de hele dag? Voglens mij gaan ze in de bouw van gemiddeld 20 regendagen per jaar (een regendag is meer dan 4 uur regen). Da's niet veel hoor!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:40

En wat is echt beter? voor als er paarden op stal gaat, en overdag in paddock gaat, gewoon gevoerde regendek, op stal en naar buiten, lekker makkelijk, hoeft men niet te wisselen, van stal naar buitenregendek en terug weer van buitenregendek naar staldek.

Ik zou geen dek op doen als het daarna weer af moet, of dek op of helemaal niet, wel vind ik dat er een schuilstal bij moet staan, lekker binnen en beschut op lekker hoog stro.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:56

mijn pony gaat rillen als het lang achter elkaar regent.
Met een goede regendeken rilt hij niet.

Als hij het koud zou hebben met alleen een regendeken om (ongevoerd dus) dan zou hij ook wel rillen neem ik aan. aangezien hij nu nog niet rilt, heeft hij het blijkbaar nog niet koud. Zou hij met regendeken gaan rillen, of erg afvallen ondanks goed voeren, dan gaat er een gevoerde deken op. Anders liever niet. Nu kan ik hem met mooie zonnige dagen ook makkelijker af doen voor een aantal uren zonder dat de overgang heel erg groot is.

NedDuits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 06:16

Hoi iedereen,

heel erg bedankt voor jullie duidelijke en snelle reacties. Ik ben er al uit: er gaat GEEN deken op. Ben erg benieuwd hoe zijn vacht zich verder ontwikkeld...

Hartelijke groet,

Dagmar uit Geldrop

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 07:19

Ik doe het hetzelfde als jouw, zoals gister was het heerlijk weer dan haal ik de 0-grams er lekker af.
Savonds ga ik terug om hem weer op te leggen.
Zo kan ze toch nog eens lekker rollen en jeuken.
Een regendeken geeft totaal geen warmte, maar houd wel wind en regen tegen dus bij veel wind zou ik hem niet snel afhalen.
Wat is er nou zielig aan de ene keer wel en de andere keer geen deken op.
Ik vind paarden ongeschoren met 500 gram op, best zielig.
Als ik merk dat mijn pony stijver wordt met koud weer dan gaat de 200 grams op en die blijft ook echt liggen die ga ik niet op en af doen, wel bouw ik weer snel af naar 0-grams.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 07:22

NedDuits schreef:
Hoi iedereen,

heel erg bedankt voor jullie duidelijke en snelle reacties. Ik ben er al uit: er gaat GEEN deken op. Ben erg benieuwd hoe zijn vacht zich verder ontwikkeld...

Hartelijke groet,

Dagmar uit Geldrop

Als je paard verder gezond is zou ik dat ook gewoon doen, ik ben ook niet van de dekens.
Maar mijn pony heeft artrose in haar rug en heeft echt hele erge last als ze een tijd in de regen heeft gestaan.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 07:47

Wat je eventueel kan doen is een 0 grams waterdichte deken erop leggen.

Ik doe dat zelf ook altijd. Eigenlijk om de simpele reden dat als ik wil gaan rijden, de ruggen nog droog zijn.

NedDuits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 08:29

Hallo Jesito,

ja, met arthrose zou ik hem ook een deken op leggen. Dat lijkt me beter.

En Mathes, was je antwoord voor Jesito of voor mij bedoeld, want als ik er een 0 grams waterdichte deken op leg, kan ik toch net zo goed die regendeken erop doen of zie ik dat verkeerd??

Ik heb besloten om bij vreselijk slecht weer even een zweetdeken op te leggen (gelukkig werk ik thuis en kan ik ´even´tussendoor naar de stal fietsen) zodat hij sneller opdroogt.

Hartelijke groet,

Dagmar uit Geldrop

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:00

joyce B schreef:
mijn pony gaat rillen als het lang achter elkaar regent.
Met een goede regendeken rilt hij niet.

Als hij het koud zou hebben met alleen een regendeken om (ongevoerd dus) dan zou hij ook wel rillen neem ik aan. aangezien hij nu nog niet rilt, heeft hij het blijkbaar nog niet koud. Zou hij met regendeken gaan rillen, of erg afvallen ondanks goed voeren, dan gaat er een gevoerde deken op. Anders liever niet. Nu kan ik hem met mooie zonnige dagen ook makkelijker af doen voor een aantal uren zonder dat de overgang heel erg groot is.

Zo heb ik het ook gedaan de afgelopen weken. Regendeken op met flinke buien of langdurige regen. Alle paarden stonden met rot weer nog lekker te scharrelen met kont tegen de wind in, maar Wiet stond als een hoopje paard in een gedoken, met rillerige flanken. Achterhand kreeg ook veel te voorduren door die spier-spanningen. Paard krijgt niet een dikke wintervacht, nooit gehad, en blijkbaar niet genoeg om zichzelf warm te houden met langdurige regen. Met regendekentje stond ze opeens weer lekker te scharrelen, niet meer rillen en niet meer zielig te zijn. Ideaal :) Nu gaat ze weer snahcts op stal, overdag even naar buiten, en dan gaat ze wel in haar blootje weer. Of het moet weer echt een pis-regen-dag worden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:11

Mijn pony heeft hele dagen zijn regendeken op omdat hij regenschurft heeft. Bij elk spatje regen krijgt hij open wondjes en begint de boel te ontsteken. Ik heb er nu een 0 grams opliggen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:29

VSW > SV

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:50

je ziet het snel genoeg of je paardje het koud heeft of niet. ik heb altijd geleerd dat een paard goed tegen regen kan,goed tegen kou, en goed tegen wind, maar niet dit alles in combinatie, als het koud is, regend en veel wind zal ik zeker een regendek op doen.

mijn shet heeft echt een hekel aan regen, geen schuil mogelijkheid, pas als ik hem na mn werk op stal kom doen. hij is super tevree met zn regendek.

ik wil bij hem ook geen dikke vacht, hij kan in het voorjaar zijn vacht nooit kwijt als het in mei ineens 25 graden is, heb hem twee jaar terug daardoor ziek gehad, niets willen,koorts en niet eten, puur door die dikke vacht en ineens heel warm. sindsdien heb ik hem met dekens. nu staat ie met een nul grams regendek op met een fleece dek eronder.

maar als je paardje nergens last van heeft zou ik het alleen bij echt guur weer doen als je merkt dat ie het koud krijgt.

bij een op stal bij ons die heeft het snel koud, duikt in elkaar, rilt en staart tussen de benen, met een regen dek op niets aan de hand

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:12

regendeken kan nooit kwaat .
toen ik mijn pony kreeg had ik geen geld om heeeel veel verschilldende dekens te doen .
hij stond er zo bij :
a;s het wamr genoeg was , alleen een regendeken
werd het kpude , zweetdeken er onder

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:06

ik hen mijn ruin ook zonder deken staan en als het echt maar door blijft regenen de hele dag krijgt ie een regen deken om, deze gaat savonds op stal weer af. het is echt puur en alleen om de wind en regen buiten te houden, want de kou kannie wel hebben, maar inderdaad de combi van wind kou en regen vind ie toch niet echt leuk.

bellegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:27

regendeken kan idd geen kwaad.een ongevoerde