''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:05

Hallo,

Ik maak dit topic niet om mensen die western rijden af te kraken, dit vooraf gezegt te hebben zal ik de situatie die vandaag de emmer deed overlopen omschrijven.

Ik en een vriendin gingen samen naar het bos, lekker kletsen en stappen. We reden in een soort S bocht toen er ''ineens'' achter ons een 3tal western gekleede ruiters + paarden aan kwamen draven. paard van mn vriendin kreeg een hartverlamming en schoot half de bossen in en weer terug op het pad.
vriendin aardig geschrokken, paard bleef wat hupse en dripsele.
Ruiters nog steeds in draf achter ons, waarop ik dus AARDIG vroeg, wil je in stap passeren, anders komt het niet goed denk ik.
Ruiter 1 zag ik nog steeds draven en paard van vriendin nog steeds hupse en springen.
toen heb ik op een wat luidere toon gevaagt of ze voorbij wilde stappen !!!

Wij nog steeds netjes aan de kant (voor zover mogelijk voor mn vriendin) maar neeeeee ruiter 1 draafde ons gewoon straal voorbij!!
Toen begon het paard helemaal van zn padje af te hupse en springen, waardoor de andere 2 ruiters ons toch in stap passeerde, waarop ik netjes dank je wel heb gezegt.

Nou, waar het uiteindelijk om gaat is..
Hier rijden best veel mensen western/western gekleed, ik kom ze vaak tegen in het bos.
Passeren kan en mag natuurlijk altijd, maar deze ''soort ruiters'' passeert mij ALTIJD in draf en heb meegemaakt in galop :roll:
Ik vind als je als western ruiter in draf passeerd niet erg, maar doe dan passeren in een jog (?) (die langzame verzamelde draf)
en niet met volle sjas >;)

Ik vind dit echt ronduit associaal en bovendien erg erg (!!) onverantwoord..
Zeker als je al ziet dat een paard flink aan t ''flippen'' is en wij zelfs VRAGEN of ze aub willen stappen als ze voorbijgaan

Nou ik moest even mijn ei kwijt, ik vind het echt mega associaal :roll:
Laatst bijgewerkt door Corellaa op 08-11-09 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisyDarling

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:06

Tsja, errug ASO! Maar dit kan ook met dressuur ruiters:P

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:09

volgens het ruiterbewijs hoor je elkaar in stap te passeren vind het ook niet meer dan normaal dat dit zo gebeurd. Ik rijd ook in een bos waar veel western mensen met paarden rijden alleen gaat het hier wel gewoon gemoedelijk en passeer je elkaar in stap.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:09

dit ligt echt niet aan het western zijnde maar aan de mensen zelf, er gelden heus geen andere regels voor een andere takt van de ruitersport.
Ik zou je dus afreageren op die mensen zelf. niet meer dan normaal dat je elkaar in stap passeerd.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:10

SB_Beessie schreef:
Tsja, errug ASO! Maar dit kan ook met dressuur ruiters:P

Oohh oohh dit heb ik niet gezegt, dit kan bij alle soorten ruiters EN ook menners gebeuren, tuurlijk! Je hebt allerlei soorten mensen he :)

Maar wat ik meemaak bij mij in dit bos is dus dat de groep western ruiters dit doet ;)
En niet 1 keer, nee wel ELKE week dat ik daar rij.. e

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:11

Zo kom ik juist altijd zulke asociale dressuurruiters tegen ;)...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:12

alle soorten ruiters kunnen dit doen maar vind het erg aso. wordt je geleerd als je wilt passeren dit in stap te doen en anders het even te vragen of ze het erg vinden daarbij goed op de reactie van depaarden blijven letten.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:13

Oke even voor de duidelijkheid, Ik open dit topic NIET om de groep western ruiters af te kraken/beledigen oid, absoluut niet, heb zelfs respect voor die sport.

Maar het gaat er gewoon om dat me dit haast elke week gebeurd en vandaag of morgen gebeurd er wat met vriendin + paard, ik snap niet dat die ruiters hier de gevolgen niet van inzien

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:14

Weet niet of dit per definitie western ruiters zijn. Veel recreatieruiters kiezen voor een westernoutfit omdat ze dat makkelijk vinden zitten.

Maar goed, onaardig blijft het wel.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:18

Niet erg netjes idd. Maar denk idd niet dat het speciaal aan de western-tak ligt.

Overigens vind ik het wel apart dat dat paard helemaal van slag is doordat er paarden langsdraven. Dat vind ik ergens wel 'n beetje vreemd. Heeft zij haar paard dan niet onder controle, ik bedoel.. rustig langsstappen/draven moet toch geen probleem zijn? Hoe zou dat dan niet zijn met andere situaties of verkeer.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:20

Paard is bang van vreemde paarden :j

Zolang ruiters in stap passeren kan zij stil staan en hem laten kijken (als ze van achter komen) als ruiters van voor komen heeft hij t al minder :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:20

Onaardig ja, maar een combinatie die uitflipt omdat ze voorbij gedraafd, of gegalopeerd worden zijn imo niet klaar voor een buitenrit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:21

Tsja, je zult je buitenrijden toch moeten oefenen. Het kan alleen maar beter gaan en als je alleen maar op pad gaat als je paard echt nergens meer op reageert dan zijn er heel wat combinaties die dus levenslang in de bak blijven.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:23

Ik heb het laatst ook gehad. Was paard aan het huren met een vriendin. Op een pad waar je heerlijk kan galoperen kwamen we dus iemand tegen. Wij netjes in stap. En die vrouw passeerde ons dus in galop met een loslopende hond er bij. De paarden die we hadden gehuurd bleven er heel rustig bij.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:23

Door dit soort ongein heeft een meid waar ik wel eens mee reed dus een hersenschudding gehad. Wij waren met onze paarden (naja, ons.. van iemand anders maar het klinkt zo lekker) aan het rijden in het bos toen een andere ruiter aan kwam galopperen en zo bleef rijden, haar (van mijn vriendin) paard schrok zo heftig dat hij recht overeind kwam en zij eraf viel. Goed, haar paard er dus vandoor die van mij wou erachter aan maar die kon ik gelukkig bij mij houden, en er snel vanaf gegaan (op de grond heb ik voor mijn gevoel meer te zeggen). De aanstormende ruiter was erg geschrokken van haar actie en bood direct haar excuus aan. Gelukkig kwam onze weg loper er vlot weer aan toen die merkte dat alleen zijn toch wel erg alleen was. Samen terug gelopen omdat ze wel erg veel last had van haar hoofd (en godzij dank, ik en zij waren beide zo verstandig een cap op te hebben)

maar dit gebeurd je ook wel als voetganger moet ik je zeggen, ruiters die je in volle draf of galop voorbij stuiven. Wees in ieder geval zo netjes even in stap te passeren, en een vriendelijke groet is altijd prettig (doe ik in ieder geval ook) Ik heb door dit soort ongein vanaf het begin het ruiter rijbewijs grote onzin gevonden. Ikzelf ben wat betreft dit soort dingen toch echt wel een zeikwijf en vind dat je je hoort te gedragen in het verkeer, daar gaat een rijbewijsje echt geen verandering in brengen. Ik zag meiden zich ronduit misdragen die er een hadden, en meiden zonder zich netjes gedragen zonder ruiterrijbewijs.

Het is gewoon een kwestie van gezond verstand en opvoeding. Spreek die ruiters er eens op aan, en dat je graag zou willen dat ze wat meer nadachten over hun gedrag.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:25

Ik liep vanochtend in datzelfde bos (nee, ik liep niet op het ruiterpad) met twee kinderen en een puppy. Twee ruiters komen ons tegemoet in volle galop. We konden niet tever opzij want er reden daar ook nog fietsers.
Persoonlijk vond ik het zeer asociaal van die ruiters.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:27

@Apple, daar heb jij ook gelijk in.
Maar dan zou je misschien beter kunnen beginnen in de bak met vreemde paarden, als die 'ter beschikking' zijn. Hangt natuurlijk er vanaf op welke stal je staat.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:33

Ik heb het laatst ook meegemaakt:
Ik rijd op een vrij breed ruiterpad in stap (paard was heet, erg heet) en achter mij komen 2 ruiters aandraven. Mijn paard begint te stuiteren, want hoort van alles maar ziet het niet (dat is nl. meestal hetgene waar ze van flippen). Ze blijven gewoon doordraven, totdat ik met paard echt zowat de berm in vlieg en even mijn frustratie uit in woorden naar mijn arme paard (was er al redelijk klaar mee omdat hij de hele rit al redelijk hyper was, paard heeft soms hyperdagen...meestal is hij rustig te rijden ;) ).
Toen zijn ze uiteindelijk gaan stappen, ruiterpad splitste zich. Ik ging naar rechts en zij rechtdoor, zodra ik naar rechts was zetten ze een rengallop in? Wacht dan even tot ik iets verder ben!

Er zijn volgens mij veel ruiters die nog nooit de etiquette hebben geleerd van het ruiterbewijs...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:37

Kuggur schreef:
Onaardig ja, maar een combinatie die uitflipt omdat ze voorbij gedraafd, of gegalopeerd worden zijn imo niet klaar voor een buitenrit.

;)
Enige nuance met de vingerwijzerij door de ts is wel op de plaats ja.

Ook is het ruiterbewijs geen énkel kriterium.
'Met aangepaste snelheid' is de juiste term. Dat is dus situationeel afhankelijk en kan ook in een rustige galop zijn.

In het licht van gevaar voorkomen is het niet de bedoeling om een paard wat niet klaar is voor een buitenrit in draf in te halen.
Het is dan een 'fijne buitenrij-ervaring' als iemand daar ongevraagd rekening mee houdt.
Niet correct waneer iemand daar gevraagd geen rekeing mee houdt.
Blijft je inderdaad niet met een paard wat al zó makkelijk flipt de openbare ruimte in mag gaan. Daar begínt het mee. Deze situatie begínt met het besluit van de ruiter met een paard wat daar niet klaar voor is op pad te gaan.

In de regel passeer ik in draf; dan haal je tenminste vlot in. Vlot inhalen verkort de tijd waarin de vreemde paarden dicht naast elkaar zijn. Mijn ervaring is dat dit vaak de veiligste optie is. Zéker als je minder ervaren ruiters op een huurpaard inhaalt.
Als ik zoals in geval van de ts gestuiter zie aankomen, ga ik van het pad af door het terrein in een boog om het probleem heen.
De combinatie welke niet klaar is, is het probleem.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:39

heeft ook negatieve ervaringen opgedaan.

ik rijd western en kan me vreselijk kwaad maken over hoe de mede ruiters/amazones en menners met mekaar omgaan vandag de dag..
ook ik heb in dat bos al meerdere tegoemoed komende en achteropkomende ruiters en menners tot wat meer rust willen manen waarbij ik finaal genegeerd werd..

mn knol kan er wel tegen, maar het gaat om het principe...
we zitten allemaal met een levend wezen, en dat kan nog zo mak zijn....het kan altyd toch onverwachte dingen doen en/of besluiten op de loop te willen of mee te willen gaan.

en het ligt niet eens aan de leeftyd ban de ruiters of menners..zelf de oudere kijken je verontwaardigd aan als je met de overduidelijke arm beweging probeerd te manen tot minder tempo..

DIT HOORT IEDEREEN UIT ZICH ZELF TE DOEN!!!!

die het niet doen maken het stuk voor al de rest..
en hoe kan een dier leren om goed op straat of in bos te zijn?
juist....door er op te gaan en in te gaan..en het te oefenen
de opmerking, zo'n dier en/of ruiter is er niet klaar voor..is belachelijk...en totaal niet over nagedacht.

maar ag...op de weg zie ik als taxi-chauffeur voor rolstoelers al niks anders...

zal de mentaliteit van nu wel zijn....

ikke....en de rest kan..........

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:40

Ik weet niet wat het met Westernruiters te maken heeft hoor, ik passeer andere ruiters altijd in stap.

Ik vind het wel vreemd dat je de Westernruiters de schuld geeft van het rare gedrag van het paard van je vriendin.
Mijn paard reageert ook vreemd als er anderen voor bij zijn "kudde" komen, maar dat is mijn en zijn probleem en niet dat van de passerende ruiters.

Af en toe komen er wel eens galopperende combi's langs, dat zijn meestal groepjes manegeruiters... blijkbaar weten die niet beter. :+

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:42

Zeer herkenbaar allemaal helaas.
Vooral als je ziet dat het paard van degene die je gaat passeren flipt, dan is het minste wat je kan doen in mijn ogen rustig voorbij stappen en dan niet gelijk zodra je er voorbij bent weer in een draf wegrijden maar even blijven stappen tot je ziet dat het 'geflipte' paard weer rustig is en dan rustig wegdraven.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:43

Monsje schreef:
Ik weet niet wat het met Westernruiters te maken heeft hoor, ik passeer andere ruiters altijd in stap.

Ik vind het wel vreemd dat je de Westernruiters de schuld geeft van het rare gedrag van het paard van je vriendin.
Mijn paard reageert ook vreemd als er anderen voor bij zijn "kudde" komen, maar dat is mijn en zijn probleem en niet dat van de passerende ruiters.

Af en toe komen er wel eens galopperende combi's langs, dat zijn meestal groepjes manegeruiters... blijkbaar weten die niet beter. :+

Lezen ? :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:43

Er is ook nog iets als fatsoensnormen HC...
Ik passeer fietsers en gezinnen met kids ook altijd in stap. Gewoon voor het fatsoen alleen al!

Daarbij: je hoort gewoon een paard in stap te passeren, die regels zijn niet voor niets opgesteld in het ruiterbewijs.

Mijn bijrijdpaard is redelijk bomproof, verkeer, vrachtwagen etc, fietsers, mountainbikers, loslopende blaffende honden, schreeuwende kinderen, vliegers op de hei...hij geeft geen kik.

Maar gekletter en gedoe achter hem op hoog tempo dat hij niet kan zien, dat vindt hij eng. Het is en blijft gewoon een vluchtdier.

Echt onzin dat het paard van vriendin van TS niet buitenrijd-waardig zou zijn omdat hij schrikt van achteropkomende paarden...

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:45

Paard is trouwens zeer ervaren met buitenrijden/verkeer en andere paarden, paard loopt nl ook wedstrijden :+
Gaat overigens ook minstens 1 keer per week mee naar buiten en/of naar het bos

Hij heeft het er alleen niet op als hij in een al vreemde omgeving loopt en er een vreemd paard van achter voorbij ''sjeest'
imo kun je dit alleen ''afleren'' door veel te doen :)

Laetitia; Je haalt de woorden uit mn mond :j