Verschil spring en dressuur wedstrijdjasje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lilaatje

Verschil spring en dressuur wedstrijdjasje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 11:14

Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen een spring en dressuur wedstrijd jasje.
En heb voor wedstrijden allebei nodig als je dressuur en springen doet?
Ik ga volgend jaar beginnen met wedstrijden dus ben wel heel erg benieuwd.

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Verschil spring en dressuur wedstrijdjasje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:16

Met één jasje kan je prima allebei rijden hoor :) De meeste mensen (die ik ken dan) hebben maar één wedstrijdjasje.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:24

Je hoeft niet persé een rijjasje te hebben voor elke discipline. Toen het nieuwe dressuurreglement (over de kleuren van de rijjasjes) nog niet van toepassing was, had je enkele ruiters/amazones die wel twee wedstrijdjasjes hadden (die in beide disciplines actief waren), omdat je toendertijd in de dressuur alleen in het zwart of blauw mocht starten en bij het springen de kleur vrij was.

Het verschil in het kort: Dressuurjasjes zijn vaak wat langer gesneden en een springjasje is vaak wat korter gesneden en achter vaak voorzien van een dubbele split i.p.v. een enkele split, wat fijner is bij het springen. Over het algemeen zit in sommige rijjasjes geen verschil en kun je veel rijjasjes gewoon voor beide disciplines gebruiken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:51

Ik heb zelf verschillende jasjes voor dressuur en springen en merk wel echt verschil. Bijvoorbeeld de hierboven genoemde splitten. Met mijn dressuurjasje, die langer is en een enkele split heeft, kan ik veel minder fijn springen dan mn springjasje.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:54

Ik heb een springjasje: 2 splitten aan de achterkant en rek op de stof bij je schouderbladen. Je ziet er niks van, maar als je op de sprong meegeeft, voel je het jasje meerekken. En dat is wel heel fijn.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:46

Ik heb er 2.
1 voor het dressuur, deze is een stuk langer en zit strakker.
En 1 korte voor het springen, dan ga ik er ook niet op zitten en deze zit een stuk ruimer, is wat fijner voor springen :)