hoelang moet een pony wennen aan zijn nieuwe omgeving

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petra1970

hoelang moet een pony wennen aan zijn nieuwe omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:55

hoi

ik heb een vraagje
ik heb sinds 6 weken een nieuwe pony,
weten jullie hoelang het duurt voordat een pony een beetje gewend is en waneer hij zijn echte karakter laat zien?
iemand heeft tegen mij gezegt dat het 6 weken duurt voordat ze hun eigen ik laten zien omdat het zolang duurt dat ze gewend zijn omdat ze dan nog overdonderd zijn
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Yessy

Re: hoelang moet een pony wennen aan zijn nieuwe omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:14

Als een paard naar een nieuwe plek én een nieuwe eigenaar gaat is het (van wat ik heb meegemaakt en gehoord) vaak een maand of 3. Dan ga ze dus vaak ook uitproberen enzo.

Mijn paard ging bijvoorbeeld ineens onder het zadel alleen nog maar achteruit. Toen bleek dat een onervaren 14 jarige op een 3 of net 4 jarig paard toch niet altijd handig was. Ze deed het namelijk de enige dag in de week dat ik voor mezelf reed :+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:18

dat is per paard anders
mijn appaloosa was vanaf dag 1 thuis.
maar mijn nieuwe paard is echt van slag geweest
ik dacht eigenlijk dat hij zich gelijk thuisvoelde maar nu heb ik hem ruim 5 mnd en hij is heel anders dan toen ik hem net had
veel wakkerder en vrolijker
zijn leven is ook totaal anders dan eerst
nu is er de hele dag contact met mensen,ik ben er elke ochtend 2,5 uur
er word 4 x gevoerd,ze worden binnen en buiten gezet
hij is veel liever en wil graag kroelen hij knort contant als hij me ziet lopen
hij doet best lelijk tegen mensen alleen niet tegen mij en de stalhoudster :+

dit paard is geboren bij de vorige eigenaar en is altijd van hem geweest.
heeft nu veel meer aandacht en dat vind hij erg prettig.

hij heeft dus best lang de tijd nodig gehad om zich echt prettig te voelen bij mij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:24

Nou..............ik heb al twee keer bij "normale" paarden toch het vermoeden gehad, dat ze ondanks het feit dat er niet veel bijzonders aan ze te merken was, pas na een jaar echt helemaal thuis waren. Kan niet precies zeggen waarom ik dat aanvoelde, misschien omdat ze steeds meer uit eigen beweging contact zochten, geintjes met uit gingen halen (niet onder het zadel, maar bijv onverwacht een duw geven in de paddock).

Verder heb ik er nu ruim een jaar 1 die heel angstig en gespannen is, altijd geweest, heeft bij vorige eigenaresse ook heel lang moeten wennen, maar die begint nu ook min of meer thuis te raken. Al was ze voor mij nooit bang, en wilde ze ook wel contact, maar enge dingen in de buurt van de wei, enge dingen tijdens wandelen of rijden, enge geluiden in het bos achter de paddock.........enz. Wordt nu allemaal beter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:41

Die van mij werd gebracht en keek haar vorige eigenaar niet meer aan. Zoals ze was toen ik haar voor het eerst zag, zo is ze nog steeds. Ik heb hier en daar wat geschaafd aan haar opvoeding, maar dat waren geen wereldschokkende zaken en voor de rest is ze klaar, dit is mijn huis en ik hoor bij jouw, vanaf dag één.
Mijn ouwe sok was precies zo. Die verhuisde intern naar de andere kant van de bak en ze wist gelijk dat ze voortaan bij mij hoorde, daar heeft ze geen 5min voor nodig gehad, laat staan 6 weken.

Het maakt wel uit hoe wereldwijs een paard is. Een paard dat nooit ergens geweest is, geen idee heeft hoe groot de wereld is, die zal daar veel meer moeite mee hebben dan een paard dat weet waar Abraham de mosterd vandaan heeft. Niet in de laatste plaats maakt het uit hoe jij je paard daarin benadert en behandeld.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:11

6 maanden tot een jaar voordat ze zich echt op hun gemak voelen.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:11

Verschillend per paard, de meeste paarden waren in een paar weken al behoorlijk thuis.
Heb ook wel eens een paard gehad wat de eerste maanden echt depressief was, maar ook die was na een half jaar helemaal gewend.
Omdat we de paarden aan huis hebben is het lekker rustig en we hebben veel ritme en regelmaat, denk dat het scheelt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:21

Denk dat je er echt geen vast cijfer op kunt plakken, daar het verschilt van paard tot paard. Je hebt er die zich vanaf dag 1 prima voelen, die na een paar weken goed gewend zijn, maar sommigen hebben maanden tot een jaar nodig om te wennen en gaan de eerste tijd hard achteruit in lichamelijke en geestelijke toestand.

Mijn pony heeft na het transport naar Zwitserland ongeveer 2 tot 3 weken moeten wennen, dit was eigelijk alleen te merken onder het rijden, hij was nogal over-enthousiast. Van een depressie heb ik echt niets gemerkt, ook op de stal en de wei was hij hetzelfde als in Nederland. Hij hinnikte nog steeds als je hem riep op de stal en wei en dat zou hij echt niet doen als hij niet happy geweest was.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:51

Ik denk dat het ook verschilt per paard.

Ik heb mijn pony nu 2 jaar (ze is nu 3), toen ik haar bij mij op stal had gezet was ze vrij rustig vooral ook omdat ze toen nog maar 1 was. ook was ze vrij snel gewend. Na een week kon ik al met haar lopen zonder dat ze nog iets eng vond op of rond haar nieuwe huis. Ik heb haar nu vorige maand verhuisd naar een andere stalling de eerste week heb ik haar niet gereden of gelongeerd, alleen wat gepoets een beetje gewandeld en los gelaten in de bak.

Na een week ben ik weer begonnen met rijden, ze was nog wel kijkerig en schrikachtig, maar nu een maand later is het alsof ze er al jaren staat..

petra1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:03

bedankt voor jullie reacties,
ja idd ik denk ook dat het per pony verschild,
ik heb hem nu een week of 6 het gaat op zich wel goed hoor,
maar hij kijkt allemaal nog zo om zich heen en dan ben ik bang dat hij schrikt,
hoelang duurd zoiets dan vraag ik me af,
of het is een beetje uitproberen mischien

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:07

Wat ook gewoon heel goed werkt, en vooral met mijn pony die ook nog heel kijkerig is en snel wil schrikken. Gewoon doorgaan, zie jezelf iets engs je aandacht er weg halen en gewoon doorgaan, als mijn pony ziet dat ik me er niets van aantrek wordt zij zelf ook snel rustig.