Ineens spanning voor concours

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Ineens spanning voor concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:04

Ik weet niet of dit goed staat.

Maar in mijn pony-tijd (Eeh, nu iets van 1 jaar geleden :+ ) ging ik altijd op concours zonder spanning. Niets! Helemaal niets! Geen stress, geen klamme handen, geen slapeloze nachten. Maar nu ik een vast paard rijd en nu echt weer op concours ga, begint het te kriebelen. Dat is helemaal niets voor mij, maar ik kan nu alleen maar denken : "Ooh, morgen, ik moet presteren, ik moet rijden, het mag niet fout gaan, heb ik alles wel goed schoon gemaakt".

Hoezo heb ik ineens last van die spanning? Komt dat doordat collega's op stal steeds zeggen dat tussen de paarden rijden anders is? Of komt dat dat ik teveel eisen aan mezelf stel. (Ik ga op concours namelijk voor de prijzen. Optimistisch als ik ben, winstpunten dat zit er altijd wel in .. Het is maar B dressuur :+ :o ) Waar ligt het aan, en wat kan ik eraan doen?

Edit: heb geen eigendunk hoor. Heb het gewoon goed getroffen met het paardje wat ik nu rijd. En heb enig ervaring in de dressuur.

Sjonniej

Re: Ineens spanning voor concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:02

Je bent er zelf al achter dat je jezelf zenuwachtig maakt, je wilt heel erg graag presteren. Probeer die gedachte om te zetten. Waarom zou je persé willen winnen? Waarom rijdt je die wedstrijde nou eigenlijk? Rijd je om die bekers mee naar huis te nemen? Of omdat je paardrijden zo leuk vind en jezelf wil meten met anderen.

Als het zo goed gaat in de B, misschien de overstap naar de L1 maken zodat je weer een nieuwe uitdaging hebt?

Met grote concoursen moet ik mezelf ook altijd weer even met 2 benen op de grond zetten. Weer even benadrukken dat ik voor mijn plezier rijd, om te kunnen samenwerken met mijn paard en dat ik dat eigenlijk veel belangrijker vind dat die beker. (Die ik voor veel minder kosten en moeite gewoon in een winkel kan kopen)

EvaPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:00

ik ken dat ook well

miesemau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:44

Vraag of je ouders je een massage willen geven met lavendel olie!
maak vlak voor de wedstrijd je hoofd leeg en bedenk dat het allemal wel goed komt! je hebt nog zo veel kansen om prijzen te winnen, denk bij de wedstrijd alleen aan jou en je paard dat helpt!
Veel plezier!

moonwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:58

Lijkt me sowiezo al een hele verkeerde instelling om te beginnen met een wedstrijd van : ik moet winnen, winnen, winnen!!!!

Ik rij ook wedstrijden, en ga voor ons plezier, en om voorruitgang te zien.
Een beker is leuk, maar geen must.

Als hij goed zijn best heeft gedaan ben ik tevreden, of het nu wel of niet in een beker resulteerd.

Loopt die een keer wat minder, jammer dan, volgende keer weer een kans *D

Met die gedachten rij ik mijn wedstrijden ook, en ben nooit zenuwachtig. Alleen een beetje gezonde spanning.