Enorm met staart zwiepen / slaan na scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Enorm met staart zwiepen / slaan na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:09

Mijn ruin is afgelopen zondag voor het eerst geschoren. Dat is echt keurig gebeurd en hij vond het helemaal prima. (Geen verdoving of iets gebruikt, want hij bleef braaf staan.)

Sinds het scheren slaat hij onder het rijden ineens ontzettend met zijn staart. Daarbij trilt hij ook met zijn huid. Hij gedraagt zich alsof er een aantal vervelende vliegen zitten.

Ik dacht uiteraard eerst aan een spanningsprobleem. Hij was die dag ook wat druk. Ik heb hem langer en langer gereden, stukken gestapt, mijn been er heel erg afgehouden, enz. Wat ik ook deed, hij bleef heel onrustig met zijn staart.

Gisteren had ik concours. We moesten buiten losrijden. Het was fris en er vielen wat druppels, dus ik had hem voor het inrijden een nierdekentje opgelegd. Ineens was het hele staartzwiepen verdwenen! Hij voelde zich kiplekker en hij was wel een beetje baldadig, maar zijn staart bleef keurig stil.
Toen ik naar binnen mocht voor mijn proef, haalden we de deken af. En ja hoor, daar begon het geirriteerde gezwiep weer!

We hebben het nog even getest en hij is onrustig als zijn achterhand niet bedekt is. Met een dekentje is het over.

Ik vind het heel vervelend. Niet alleen omdat het zo'n onrustig en gespannen beeld geeft (in de proef mag ik uiteraard niet met een nierdeken rijden), maar ook omdat mijn paard zich er niet lekker bij voelt. Hij vindt zijn blote billen blijkbaar vreemd voelen. :(:)

Het scheren was overigens echt noodzakelijk. Zijn benen zijn nog wel behaard, omdat hij ook in de winter hele dagen buiten loopt. Hij kan veel meer werk aan nu hij zijn vacht kwijt is en dat is erg fijn, maar ik vind dit nieuwe probleem ook vervelend!

Wie heeft de gouden tip om het staartzwaaien te voorkomen?

x_Quinta_x

Re: Enorm met staart zwiepen / slaan na scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:12

reflex-spray op de billen spuiten? Is lekker warm....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:52

ik kan me ergens voorstellen dat er veel losse haartjes zitten die misschien irriteren?
was hem anders eens een keer om er zeker van te zijn dat alles weg is.
als je er een deken op legt en het is dan over is voor mij ook teken dat er toch iets kriebelt.
ikzelf zou bij deze reactie niet meteen denken aan koude spieren o.i.d.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:20

Ik kan geen losse haartjes ontdekken. Ik heb hem al eens heel grondig geborsteld om er zeker van te zijn dat alle haartjes weg waren. (Ook met zo'n heel zachte glansborstel en een doek.)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:24

misschien heeft ie gewoon ontsettend kou!
als de haartjes weer beetje zijn aangegroeid of gewend is aan die korte vacht gaat het vat beter

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:29

Dat is het in elk geval NIET. Dat durf ik met 100% zekerheid te zeggen.
Een koud paard gaat rillen, wordt stijf en voelt zeker niet zo lekker warm als mijn ruin. Ik let er goed op dat hij niet koud wordt. Voor de tijd van het jaar is het zeker niet koud, ik houd hem in beweging en hij is wel wat gewend. Hij geeft overduidelijk een geirriteerde reactie.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:34

misschien is een keertje wassen met betadine zeep.
mss heeft ze ook gewoon jeuk ofzo.
heb ik ook wel als ik mezelf heb geschoren zoon jeukerig gevoel

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:39

Het kan goed zijn dat je paard moet wennen aan het 'kaal' zijn.. Hij is nu ineens veel gevoeliger op zijn huid.. Met vacht voelt hij niet ieder dingetje (bijv een klein vliegje) zonder zijn vacht zal hij dit kleine vliegje waarschijnlijk wel voelen, daardoor het gezwaai met staart en getril met zijn huid.. Het kan ook dat hij nu ineens de wind over zijn vel voelt gaan en dat hij hieraan moet wennen..

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:16

ik denk dat het gewoon jeukt. moet zeggen... als ik mijn benen heb geschoren en t komt net weer wat groeien dat t ook wel eens jeukt :P

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:29

sommige paarden moeten ook erg wennen aan het geschoren gevoel.. ze voelen nu elke zandkorrel die op hun huid terecht komt.
Mijn pony schrok de eerste week van elke zandkorrel die hij zelf omhoogspatte tijdens het rijden.. dan stond hij aan de andere van de bak :P
Na een tijdje trok het vanzelf weg! Ook wil het helpen om babyolie te gebruiken.. dat helpt tegen de irritatie en geeft hem ook een soort beschermlaagje ;)

succes!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:45

Als hij nog nooit geschoren is, kan zijn huid heel gek aanvoelen. Als je zelf je benen geschoren hebt en je doet een spijkerbroek aan, voelt dat ook anders dan normaal (bij mij wel iig :D ). Het kan zijn dat ie koude billen heeft, of dat hij er tocht overheen voelt gaan. Hij kan het ook gewoon koud hebben natuurlijk. Ik denk dat het een kwestie is van wennen. Heef hij nergens wondjes zitten?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:30

Gisteren heb ik niet gereden, maar maandag leek het wat minder te zijn. Ik heb hem nagekeken op wondjes en ik heb hem nog eens heel uitgebreid gepoetst om eventuele losse haartjes te verwijderen (al kon ik die echt niet ontdekken).
Wassen doe ik liever niet als ze geschoren zijn, maar mocht het deze week niet veel minder zijn, dan ga ik me daar toch aan wagen.

Ik vermoedde ook dat hij het heel gek vond voelen. Het is ook wel sneu. Misschien snapt hij niets van zijn blote lijf. :(:) :D

Hij is te warm om echt met nierdeken te rijden. Dat kan alleen voor het instappen en eventueel losdraven. Anders was dat nog een optie.

Ik stap er zo weer op. Ben benieuwd hoe het gaat!