shetland veulen van 5 maanden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cocktailtime

shetland veulen van 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:30

hoi.
afgelopen maandag heb ik een nieuwe aanwinst gekocht voor mijn grotere paardd!
het is een hengst veulen van 5 maanden oud.
hij staat lekker op de wei en is bijna voor niks en niemand bang hij hinnikt altijd vrolijk.
als ik de hoevenkrabber pak doet hij zijn voetje vanzelf al omhoog zonder dat ik er nog naar vraag.
en als ik het halster om heb loopt die heel graag mee want hij gaat graag mee uit wandelen.
kortom ik ben al super trots op mijn kleine mannetje.

maar nu vroeg ik me af. hoe lang/ver kan ik nu met hem gaan lopen?
is een half uurtje al te lang?
ik weet dat je met jongen beesten rustig aan moet doen. maar omdat hij graag wilt wandelen vroeg ik me af zou dit kunnen?

xliefs.

Vjestagirl

Re: shetland veulen van 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:52

Hee rustig aan! Je mag je eigen topic pas na 24 uur omhoog schoppen, en wat jij doet is super irritant!

En ja, een half uur is te lang. Ik zou niet meer dan 10 minuutjes per keer, 2x per week doen.

Pytrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:54

Ik zou eerst rustig kijken op het land of op het erf hoe hij op alles reageert. en indd eerst niet te lang wandelen op zn hoogste 15 min. en echt niet elke dag af en toe

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:55

hij is al heel braaf en hij loopt heel graag mee.
moet ik dan ook ongeveer een kwartiertje aanhouden.
en na het wandelen dat ik hem lekker op de wei zet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:55

ja, 15 minuten en dan lekker op de wei

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:57

cocktailtime schreef:
hij is al heel braaf en hij loopt heel graag mee.
moet ik dan ook ongeveer een kwartiertje aanhouden.
en na het wandelen dat ik hem lekker op de wei zet?

Ja. Een kwartiertje is voor zo'n ukkie echt lang zat.

En ik zou het ook echt neit vaker dan 2x per week doen.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:59

Niet of nauwelijks, hij zet jou eigenlijk nu al aan het werk en dat wordt straks alleen maar meer op deze manier. Hij moet opgevoed en bezig gehouden worden door soortgenoten, niet door mensen. Zij zijn beter in staat hem op zijn plaats te zetten dan wij en als hij daarvan manieren leert( zeker een hengst) dan heb jij daar straks voordeel van. Dus alleen op pad als nodig is voor verweiden en dat soort zaken.
Laatst bijgewerkt door Michellette op 06-11-09 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:00

Ik wandelde altijd veel langer hoor :j Ofnouja, gewoon lekker door het bos :D Hij was toen ook een paar maanden,
hij staat/stond altijd buiten en daar liep hij ook natuurlijk ;) Ik vind dat je je gewoon moet aanpassen aan je Shetje :j

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 13:01

de shetlander staat momenteel alleen bij de schaapjes in de wei.
en straks pas met t ander paard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:02

NHevaVD schreef:
Ik wandelde altijd veel langer hoor :j Ofnouja, gewoon lekker door het bos :D Hij was toen ook een paar maanden,
hij staat/stond altijd buiten en daar liep hij ook natuurlijk ;) Ik vind dat je je gewoon moet aanpassen aan je Shetje :j

Het shetje weet nog niet wat goed voor hem is. Dat ze dingen leuk vinden wil niet zeggen dat het goed voor ze is.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 13:02

de een zegt. je moet niet zoveel met jonge paardjes doen
en de ander zegt weer: je moet goed met hem bezig zijn zodat hij weet dat je zijn baasje bent en naar wie die moet luisteren.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:04

Ik zou hem eerst eens lekker laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en dan 2 of 3 keer per week een kwartiertje wandelen. Je merkt vanzelf wel als hij meer kan en wil.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:05

Citaat:
Niet of nauwelijks, hij zet jou eigenlijk nu al aan het werk en dat wordt straks alleen maar meer op deze manier. Hij moet opgevoed en bezig gehouden worden door soortgenoten, niet door mensen. Zij zijn beter in staat hem op zijn plaats te zetten dan wij en als hij daarvan manieren leert( zeker een hengst) dan heb jij daar straks voordeel van. Dus alleen op pad als nodig is voor verweiden en dat soort zaken.

Hier zit zeker een kern van waarheid in maar om dan helemaal geen bal te doen met je paardje vind ik een beetje te :)
Je kunt prima lekker wandelen met je veulen, gewoon rustigaan beginnen en je aanpassen aan het diertje zelf :)
Omdat jij met hem bezig bent hoeft dat nog niet te zeggen dat hij belangrijke dingen mist in de kudde ;)

@ Cocktailtime: Heb je gelijk in, je moet het beestje inderdaad nog 'kind' laten maar je kunt best lekker borstelen en wat
wandelen :D

@ Vjestagirl: Nou ik denk niet dat hij doodgaat aan wandelen _O- Dan zou ik hem ook in de stal moeten zetten omdat 'ie met zijn
weidemaatjes rondloopt/rent ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:06

cocktailtime schreef:
de een zegt. je moet niet zoveel met jonge paardjes doen
en de ander zegt weer: je moet goed met hem bezig zijn zodat hij weet dat je zijn baasje bent en naar wie die moet luisteren.

Vanaf een jaar of 3 ja. Als je hem nu gewoon 1x in de week lekker een beetje poetst, en 2x in de week gaat wandelen dan is het zat. Paarden voeden elkaar sowiezo al veel beter op dan dat jij dat ooit kunt doen. Tegen de tijd dat hij 3 is kun je er wat meer mee gaan doen, en als hij 3,5 is een keertje longeren ofzo.

Voor de rest: lekker met andere paarden op laten groeien, veel buiten, weinig stal.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:07

Citaat:
Vanaf een jaar of 3 ja. Als je hem nu gewoon 1x in de week lekker een beetje poetst, en 2x in de week gaat wandelen dan is het zat. Paarden voeden elkaar sowiezo al veel beter op dan dat jij dat ooit kunt doen. Tegen de tijd dat hij 3 is kun je er wat meer mee gaan doen, en als hij 3,5 is een keertje longeren ofzo.

Uhmm.. Wandelen heeft toch niet specifiek iets te maken met doelbewust opvoeden? :) Meer lekker bezig zijn met
je Shetje, lijkt mij! :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:07

NHevaVD schreef:
Citaat:

Hier zit zeker een kern van waarheid in maar om dan helemaal geen bal te doen met je paardje vind ik een beetje te :)
Je kunt prima lekker wandelen met je veulen, gewoon rustigaan beginnen en je aanpassen aan het diertje zelf :)
Omdat jij met hem bezig bent hoeft dat nog niet te zeggen dat hij belangrijke dingen mist in de kudde ;)

@ Cocktailtime: Heb je gelijk in, je moet het beestje inderdaad nog 'kind' laten maar je kunt best lekker borstelen en wat
wandelen :D

@ Vjestagirl: Nou ik denk niet dat hij doodgaat aan wandelen _O- Dan zou ik hem ook in de stal moeten zetten omdat 'ie met zijn
weidemaatjes rondloopt/rent ;)

Vergeet ook niet dat het geestelijk ook een baby is, die nog een hele korte aandacht spanne heeft, en dat hij toch wel allemaal nieuwe dingen ziet.

En je hoeft niet zo neerbuigend te reageren.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:09

Citaat:
Vergeet ook niet dat het geestelijk ook een baby is, die nog een hele korte aandacht spanne heeft, en dat hij toch wel allemaal nieuwe dingen ziet.

Heb je helemaal gelijk in, je hoeft ook niet meteen de marathon te lopen ;)
Hij komt vast overal nieuwe dingen tegen, leert nieuwe dingen.....

Wandelen kan dus wel, gewoon lekker relaxt sloffen :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:10

NHevaVD schreef:
Citaat:

Uhmm.. Wandelen heeft toch niet specifiek iets te maken met doelbewust opvoeden? :) Meer lekker bezig zijn met
je Shetje, lijkt mij! :j

Wel als je het goed doet, en dus verwacht dat hij zijn plek tov de leider aanhoudt (achter je ipv naast je) dat hij ook op jou let en dus stopt als jij stopt, dat hij allemaal nieuwe dingen ziet.

Ik heb het wandelen juist gebruikt om mijn paard (her)op te voeden.

Het is eigenlijk simpel. Met alles wat jij met je paard doet ben je bezig met opvoeden, met rangordes en met het gedrag dat je wilt dat hij later vertoont. En dat is voor zo'n kleintje heel zwaar.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 13:11

het is ook niet de bedoeling dat ik met hem 10 km ga rennen.
en dat ik 24 uur bij hem ben.
gewoon rustig aan op zijn eigen tempo.
maar omdat meneer volgens mij graag vooruit loopt. dacht ik misschien kan die al wat langer lopen
maar ongeveel 1 kwartier hou ik dan wel aan

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:12

Citaat:
Wel als je het goed doet, en dus verwacht dat hij zijn plek tov de leider aanhoudt (achter je ipv naast je) dat hij ook op jou let en dus stopt als jij stopt, dat hij allemaal nieuwe dingen ziet.

Ik heb het wandelen juist gebruikt om mijn paard (her)op te voeden.

Het is eigenlijk simpel. Met alles wat jij met je paard doet ben je bezig met opvoeden, met rangordes en met het gedrag dat je wilt dat hij later vertoont. En dat is voor zo'n kleintje heel zwaar.

Dat begrijp ik :) Het zal ook best veel verwerken zijn, daar ben ik het volledig mee eens,
maar ik kreeg de indruk dat je, naast borstelen, in feite niets mocht doen :) ....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:13

Oh nee hoor. Je kunt er best 1 of 2 keer in de week mee gaan wandelen, voor 10-15 minuutjes. Maar ik zou er verder zelf iig niets mee doen. Tuurlijk zijn die ukkies leuk om mee te spelen, maar ik vind het persoonlijk belangrijker dat ze opgroeien in een grotere groep paarden, waar ze elkaar opvoeden. En dan als ze 3 zijn ga k er wel weereens iets mee doen.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 02:09

je ziet vanzelf aan je shet wanneer het teveel is hoor. Wij gingen altijd met de shet van mijn vriendin wandelen, ook van kleins af al.. gezellig met de honden spelen in het bos en bij het water, en merkte vanzelf als het teveel voor hem werd en dan gingen we terug maar hij vond het echt geweldig hoor!