Angst voor hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

Angst voor hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 00:23

hoi bokkers, Ik rij op een paddock.
ik haal zonder problemen paard uit de wei en zet hem in de paddock, ik verzet hem via een halster .
Mijn hoofdstel word door mijn zus naar mij gebracht.
Maar dan gebeurt het het paard steigert en gaat er vandoor vanaf gij een hoofdstel ziet, dat was zo een 3 weken geleden nog niet . hoe dit probleem aanpakken?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 06-11-09 22:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Marion71

Re: hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:09

Er zal vast een oorzaak zijn waardoor dit gedrag begonnen is. Ook zou een gebitsprobleem hier debet aan kunnen zijn. Als je een adequaat antwoord op je vraag wilt, moet je wel meer vertellen. Hoe lang heb jij je paard, hoe oud is hij, wat is jouw ervaring, etc.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 01:16

Marion71 schreef:
Er zal vast een oorzaak zijn waardoor dit gedrag begonnen is. Ook zou een gebitsprobleem hier debet aan kunnen zijn. Als je een adequaat antwoord op je vraag wilt, moet je wel meer vertellen. Hoe lang heb jij je paard, hoe oud is hij, wat is jouw ervaring, etc.

ik heb 4 jaar rij evaring . Heb verschillende verzorg paarden had (is wel mijn eerste eigen paard een fjord.)
Heb hem sinds 23-08-09 gij is 7 jaar oud is een ruin is op zijn 3 jaar volledig en goed beleerd en heeft dan 4 jaar op wei gestaan.
ik wou hem opnieuw berijden dus gewoon beginnen longeren de vorige eigenaren deed gij dit niet en bij mij ook nog nooit gedaan.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:20

deed hij dit 1 keer?
of meerderde keren?

Deed hij dit vanaf dat je hem aanraakte met het hoofdstel of vanaf dat hij het alleen maar zag?

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 02:35

Fien__ schreef:
deed hij dit 1 keer?
of meerderde keren?

Deed hij dit vanaf dat je hem aanraakte met het hoofdstel of vanaf dat hij het alleen maar zag?

gij doet het telkens als hij het hoofdstel ZIET

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:03

Ik zou als eerste even laten kijken of er een lichamelijk probleem is voor dit gedrag. Laat een paardentandarts de mond controleren.

paarden115

Re: Angst voor hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 00:57

heb even een afspraak gemaakt met de tandarst voor zondag middag ik laat het weten.

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:05

Ik ben benieuwd wat jouw tandarts gaat vinden.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 16:30

de tandarts vond niks vreemd pff wat nu?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:32

Waarom heeft ie zolang niets gedaan ??

Meestal als paarden zo reageren heeft er iemand het hoofdstel een of meerdere keren te hardhandig ingedaan, te hard met bit tegen de tanden gekletst , waardoor het paard het bit dus niet graag meer in zal willen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:50

Er moet inderdaad iets gebeurt zijn waardoor het paard in eens zo heftig op een hoofdstel reageert. Als hij al in paniek raakt als hij het alleen al ziet zit het wel diep. Vooral omdat hij er eerder nooit last van had is het heel belangrijk om de oorzaak te achterhalen.
Als er echt niets lichamelijks aan de hand is zou ik hem eerst maar weer het vertrouwen in het hoofdstel laten krijgen. Pas als hij zonder paniek aan het hoofdstel snuffelt kun je een stap verder gaan.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:28

Er zal blijbaar iets gebeurd zijn in zijn verleden, of heeft hij een nu een ongemak waardoor hi zo reageert op het hoofdstel. Probeer toch eens uit te vinden wat er ooit mis is gegaan en steek heel veel geduld in het laten wennen aan het hoofdstel.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:06

ik heb eens geprobeert hoofdstel zonder bit omdat gij geen schrik heeft van een halster en dit ging perfect in schudden ook met het bit achter mijn rug dat gij het niet ziet gij reageerde nie tot ik heb het bit toonde het ligt dus wel aan het bitje he het is een gewoon watertrensje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:36

Een gewoon watertrensje kan ook al problemen geven. Niet iedere paardenmond is gelijk, en wat wij een dikke watertrens vinden en dus zacht voor de mond, vindt het paard soms helemaal niet lekker omdat hij zijn kiezen niet op elkaar kan krijgen. De zoektocht naar een geschikt bit kan alleen wel erg lang worden en ook erg kostbaar, als je verschillende bitten moet aanschaffen om ze uit te proberen. Sommige ruitersportzaken lenen bitten ook uit om te proberen. Probeer eens een Myler comfort snaffle?

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:35

mijn manege leent ook bitten uit gratis ik ga daar even informeren

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:45

Weetje wat het denk is is? Gewoon aanstellerrij. Aangezien hij nu weet dat als hij schrikt van het bit hij niets hoeft te doen, doet hij het natuurlijk de volgende keer weer. Zet hem anders even vast ergens, en dan gewoon rustig het bit in je handen houden en aan hem laten ruiken, en dan gewoon in zijn mond doen (geen hoofdstel, gewoon zo los in zijn mond) en als hij hem in neemt (anders vingers in zijn mond stoppen) hem er weer uithalen en belonen. Mijn shet is ook wel eens ''bang'' voor iets, maar als je ze even laat ruiken en dan gewoon door zet is er niets meer aan de hand ;) Hij si naamlijk ook bang voor het scheerapparaat, maar die doet hem ja ook geen pijn. Gewoon dan heel even doorzetten, en zijn ze er zo aan gewent :D