Om de mond likken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prii_boy

Om de mond likken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 23:24

Allereerst ik wist niet zeker waar dit topic moest..

Hallo.

Ik heb een 5 jarige pony die nu 1.5 jaar onder het zadel is.
Maar hij likt zichzelf telkens om z'n mond tijdens het rijden, ik rijd op dit moment met een losse speriem of zonder. En ik rijd met een enkelgebroken bit. Maar nu vroeg ik me af, waarom doet hij dit? Zijn er meer mensen die hun paard wel eens om de mond zien likken :+ ?
Want hierdoor schuimt hij ook niet, natuurlijk is dat ook geen vereiste :Y)

Alvast bedankt

8nnemiek

Re: Om de mond likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:43

Dat is normaal gesproken gewoon ontspanning, hij begrijpt dan wat je bedoelt :) Prima dus :D

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:45

Heb ooit ergens een keer vaag iets gehoord van dat het een teken is over overgave? Dat het paard/de pony 'onderdanig' is?

Correct me if I'm wrong!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:59

Dankjewel. :D
Dit is nu dan al weer een geruststelling, ik was al bang dat er iets aan de hand was oid :+

MysticTinker schreef:
Dat is normaal gesproken gewoon ontspanning, hij begrijpt dan wat je bedoelt :) Prima dus :D

Kan idd wel ontspanning zijn want ik ben tegenwoordig erg veel bezig met ontspanning en vwnw :j

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:03

Ik denk zelf ook dat het ontspanning is, Ik heb ook al eens gehoord dat dit betekend dat ze dan aan het denken zijn...

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:10

Ik denk dat wij er zo niet veel over kunnen zeggen, het zal ook afhangen hoe hij zich verder gedraagt. Wat doen zijn oortjes, is hij schrikkerig en gespannen of juist ontspannen en met lichte hulpen te rijden? Dat soort dingen. Hangt het bit wel op de juiste hoogte, ben je zacht in je hand, is zijn rug verend en ontspannen of stug en hard? Het kan net zo goed een teken zijn van ongemak als van iets anders. Geen idee.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 23:13

Hij is braaf onder het zadel, al het tuig zit en past goed. Hij is supermakkelijk in de hand en goed voorwaarts te rijden. Hij is ontspannen, en ik ben goed onstpannen met mijn handen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:41

ik ben van mening dat het juist vaak ook van spanning komt, dat het een stressignaal is.
ik zie het juist vaak gestreste paarden doen.
kijk goed naar de context en leer je paard kennen.
Zoals jij het omschrijft, lijkt het mij geen probleem,

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:57

Het kunnen inderdaad meerdere dingen zijn. Ik weet bijv. bij honden, dat als ze pijn hebben ze vaak niet gaan piepen of blaffen, maar ook gaan smekken of hun bek gaan aflikken als je aan de pijnlijke plek zit. Het kan dus zijn dat ie totaal ontspannen is (wat mij in eerste instantie hier de situatie lijkt), of dat hij misschien toch ergens pijn heeft? Hoe is zijn gebit?

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 16:15

Zijn gebit is in orde, hij is pas nagekeken. En hij likt ook om zijn mond wanneer er totaal geen druk op de teugels ligt, dus gewoon met boogjes. :)