héééél raar: chipnummer stemt niet overeen met papieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

héééél raar: chipnummer stemt niet overeen met papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:05

Hallo, dit is dus een vreemde situatie. In september 2008 kocht ik een paard bij de manège waar ik toen reed, mijn eerste paardje. Ik kreeg een kwpn paspoort met een schets bij de verkoop. Op die schets stonden alle uiterlijke kenmerken die bij mijn paard ook voorkomen. Witte sok, bles, vlekje op haar lip, kleur,... In december vorig jaar vroeg de manègehouder mijn boekje naar eigen zeggen om het boekje te laten invullen door de dierenarts die alle paarden in groep zou inenten. Ik heb dus, stom als ik ben, dat boekje afgegeven te goeder trouw en er dus geen kopie van genomen. Een paar weken later vraag ik mijn papieren terug en de manègehouder vertelt mij doodleuk dat hij ze niet meer heeft. Ik bel dus zelf naar de DA en die blijkt het boekje ook nergens meer te vinden. Blijkbaar is het boekje verloren gegaan door de schuld van de DA. De DA bekent schuld, maar dit enkel en alleen omdat hij aan die manège een zeer goede klant heeft. Ondertussen wordt de sfeer grimmig en ga ik daar weg met mijn paardje om te verhuizen naar een betere stalling. Ik hoor ook dat ze van nog andere klanten papieren "kwijt" geraak zijn. Ondertussen belooft de DA alles te doen om "het" op te lossen en de papieren her aan te vragen, maar er gebeurt niets. Tientallen mails en telefoons later ben ik nog geen meter opgeschoten. Ik heb dus een maand geleden besloten het heft zelf in handen te nemen. Een dossier met DNA, foto's, heraanvraagformulier is reeds opgestuurd naar KWPN. Toen ik belde bleek het chipnummer uit mijn paard haar hals overeen te komen met een paard dat Wendy heet, vader is Iglesias en geboortejaar is 2003, nu is het vreemde dat op de papieren die ik kwijt ben het paard Uniek heet, vader is Niagara en geboortejaar is 2001!!! Mijn paard is dan eigenlijk Uniek niet (zoals ik haar altijd genoemd heb), maar Wendy!!! Maar hoe komt het dan dat op die schets alles klopte?? Ben ik door mijn onervarenheid wat betreft paarden in de val gelopen???

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:17

Dat is heel vervelend, de hele situatie, het komt helaas vaker voor. Je hebt wel een jonger paard als dat je dacht, als ik het goed heb gelezen.
Laatst dacht iemand op bokt een jong paard te hebben gekocht en aan het hand van het chipnummer zijn de gegevens van het paard opgevraagd en bleek deze een jaar of 14 te zijn. Enigszin toch nog geluk gehad :D .
De verkoper heeft geluk gehad dat de aftekeningen wel overeen kwamen(hierdoor was de ruil mogelijk), en ja waarschijnlijk ben je opgelicht. Dit had niet kunnen gebeuren als je bij de keuring van het paard bij het kopen het chipnummer had laten checken, maar dit gaat helaas vaak fout.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:40

sammie18 schreef:
De verkoper heeft geluk gehad dat de aftekeningen wel overeen kwamen(hierdoor was de ruil mogelijk), en ja waarschijnlijk ben je opgelicht. Dit had niet kunnen gebeuren als je bij de keuring van het paard bij het kopen het chipnummer had laten checken, maar dit gaat helaas vaak fout.

Maar ik stel mij nu wel twee vragen:
1/ Wie is Uniek?? Is dat dan een overleden paard of zo waar ze de papieren van over hadden en dan maar met mijn paard verkocht hebben?
2/ Waarom verkopen ze mij Wendy met papieren van Uniek als Wendy toch jonger is dan Uniek? Wendy staat geregistreerd bij KWPN, mss was de afstamming op de papieren die ik kreeg veel beter dan de afstamming van Wendy? Uniek's vader is Niagara en Wendy's vader is Iglesias... is dat een groot verschil??? ik ken er niet veel van...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:46

Niagara is een spring hengst
Iglesias is een dressuur hengst

Misschien kun je hier een foto plaatsen van je merrie en herkennen mensen haar?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:46

Waar hebt je je paard gekocht?

Het is best mogelijk dat op de plaats van verkoop de paspoorten zijn verwissel ... wel of niet met bedoeling. Veel paarden tonen gelijkwaardig kentekens dus het kan gebeuren dat gewoon de verkeerde paspoort is overhandigt. (Ik geef altijd de mensen het voordeel maar ben toch erg argwaan bij zoiets)

Misschien kan je bij de verkoper even navragen ....
Als dit de manegehouder is ... ben ik niet verbaast dat je ineens je papieren 'kwijt' bent.

Ik hoop dat je de gedane kosten bij gehouden hebt om deze aan de DA, of manegehouder, in een aangetekend schrijven te overhandigen?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:54

Ik kan me voorstellen dat verkoper het ook niets wist maar nu het paspoort er weer vandoor is is het wel heel erg vreemd allemaal.
Ik denk wel dat je belazerd bent, het enigste wat ik eigenlijk zou kunnen bedenken in zon geval is meschien wel iets met een verzekeringspaard, dus papieren ingenomen door het stamboek en dan als je de papieren ooit opvraagd komt erop te staan voor de dood verkocht.
ik zeg niet dat het zo is hoor maar het kan dus wel (ik ben degene die het jonge paard kocht die dus veel ouder was en waar valse papieren bij zaten)
Bij Rinke op zijn originele papieren stond dus ook voor de dood (rotwoord trouwens)
Als je wilt kan ik het wel eens navragen bij een chipper die ik erg goed ken, hij heeft mij ook geholpen met Rinke, meschien kunnen we de naan van de eigenaar van je paard achterhalen en kan hij of zij ons meer vertellen, laat maar even weten.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:56

Peterina schreef:
Misschien kan je bij de verkoper even navragen ....
Als dit de manegehouder is ... ben ik niet verbaast dat je ineens je papieren 'kwijt' bent.

Ik hoop dat je de gedane kosten bij gehouden hebt om deze aan de DA, of manegehouder, in een aangetekend schrijven te overhandigen?

De verkoper is de manègehouder. De gedane kosten zal ik idd in een aangetekend schrijven overmaken aan de betrokken partijen. Dat gedeelte zal ik alleszins niet op mij nemen. Ik denk dat dit een zaak is waar een reukje aan zit, die manègehouder staat inmiddels bekend als iemand die niet eerlijk handelt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:56

kan je niet eens haar naam invoeren bij paardenfokken.nl, daar wil nog wel eens naam van fokker enzo bij staan

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:58

eppie38 schreef:
Ik kan me voorstellen dat verkoper het ook niets wist maar nu het paspoort er weer vandoor is is het wel heel erg vreemd allemaal.
Ik denk wel dat je belazerd bent, het enigste wat ik eigenlijk zou kunnen bedenken in zon geval is meschien wel iets met een verzekeringspaard, dus papieren ingenomen door het stamboek en dan als je de papieren ooit opvraagd komt erop te staan voor de dood verkocht.
ik zeg niet dat het zo is hoor maar het kan dus wel (ik ben degene die het jonge paard kocht die dus veel ouder was en waar valse papieren bij zaten)
Bij Rinke op zijn originele papieren stond dus ook voor de dood (rotwoord trouwens)
Als je wilt kan ik het wel eens navragen bij een chipper die ik erg goed ken, hij heeft mij ook geholpen met Rinke, meschien kunnen we de naan van de eigenaar van je paard achterhalen en kan hij of zij ons meer vertellen, laat maar even weten.

Dat zou vriendelijk zijn... wat wil dat concreet zeggen "voor de dood verkocht", dat het paard bedoeld was voor de slacht? Ik kan me voorstellen dat dit een domme vraag is, maar op dit gebied ben ik een leek...

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:03

Wat een rotgeval zeg =/
Ik was ook zo "dom" toen ik mijn paard kocht, er zaten geen papieren bij, die zouden nog wel "nageleverd" worden. Uiteindelijk kreeg ik papieren van een 6 jarig springpaard, wat absoluut niet overeenkwam met mijn paard.
Na een jaar lang zeuren, chip checken, langs politie, langs stamboek blabla, ben ik erachter gekomen wie mijn paard was en heb ik uiteindelijk de papieren opnieuw kunnen aanvragen. Maar ik weet ook nogsteeds niet waarom de papieren achterwege zijn gelaten en wat er met m'n paard is gebeurd voordat ik 'm kocht..
Ik wens je veel succes met zoeken en hoop dat je de goede papieren nog tevoorschijn kunt toveren. Maar het klinkt inderdaad behoorlijk als oplichterij..

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:05

sofieenuniek schreef:
eppie38 schreef:

Dat zou vriendelijk zijn... wat wil dat concreet zeggen "voor de dood verkocht", dat het paard bedoeld was voor de slacht? Ik kan me voorstellen dat dit een domme vraag is, maar op dit gebied ben ik een leek...

Nou geeft niets hoor was ik ook en had er ook nog nooit van gehoord maar sommige stamboeken die samen werken met goede verzekeringen stellen elkaar op de hoogte wanneer een paard afgekeurd wordt.
Kort gevat, paard wordt afgekeurd en ingenomen en stuurt papier op naar stamboek, als er dan een koper komt die het paard opkoopt en het papier weer aanvraagt dan kan dat maar komt op het papier te staan dat het paard voor de dood verkocht is, wel zo eerlijk eigenlijk, het klinkt heel erg naar maar voorkomt een hoop ellende voor kopers.
Bij Rinke was dat het geval en zat er daarom een vals papier bij, bij jou zou het kunnen maar kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:09

Silly1972 schreef:
kan je niet eens haar naam invoeren bij paardenfokken.nl, daar wil nog wel eens naam van fokker enzo bij staan

Heb ik reeds gedaan, ik vind eigenlijk niets terug. Noch op Uniek, noch op wendy.

Silly1972

Re: héééél raar: chipnummer stemt niet overeen met papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:13

ja ik had ook al gekeken, maar kon ook niks vinden met die vaders en die namen, nou ja viel te proberen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:21

Is het de Rubenstein x Inschallah x Magister hengst Iglesias? :9 Echt een super vaderlijn. Ik ben een Inschallah en Magister fan!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:22

Silly1972 schreef:
ja ik had ook al gekeken, maar kon ook niks vinden met die vaders en die namen, nou ja viel te proberen

Er is wel een merrie 'Unique' geregistreert van Iglesias ... zou misschien echt toeval zijn als ook die merrie destijds bij de verkoper stond.
Niet alle afstammingen staan op paardenfokken ....

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:26

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:29

De merrie heet geen Unique maar Wendy zoals ik het begrijp.
wauw vind haar wel prachtig zeg, wat een onzettend mooie uitstraling, echt een dame.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:31

eppie38 schreef:
wauw vind haar wel prachtig zeg, wat een onzettend mooie uitstraling, echt een dame.

:o dank je... Ze heeft een gouden karakter, tis echt een lieverdje.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:32

Ts nog even vraagje tussendoor, heb je haar wel laten keuren enz?
Als ik nu goed op die foto kijk lijkt het alsof ze linksvoor wat doorgezakt staat door de kogel, kan ook de foto zijn en ben niet echt heel helder in dat soort dingen maar viel me eigenlijk op.

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:35

Jeetje wat een bizar verhaal.
Ik zou me rot geschrokken zijn, wel goed dat je erachter aan gaat! Tis ook inderdaad wel een plaatje hoor jou paardje!

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:41

eppie38 schreef:
Ts nog even vraagje tussendoor, heb je haar wel laten keuren enz?
Als ik nu goed op die foto kijk lijkt het alsof ze linksvoor wat doorgezakt staat door de kogel, kan ook de foto zijn en ben niet echt heel helder in dat soort dingen maar viel me eigenlijk op.

Ze is onderzocht geweest door de DA en gezond bevonden, maar door al die toestanden ben ik van niets meer zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:48

Ik kan me nog herrinneren toen mijn paard dat ik ging verkopen werd gekeurd, de dierenarts begon met het checken van het chipnummer en paspoort voordat ze aan de algemene keuring begon! Erg raar dat dit niet gebeurt is en toen aan het licht gekomen is dan..

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:54

Shanna schreef:
Ik kan me nog herrinneren toen mijn paard dat ik ging verkopen werd gekeurd, de dierenarts begon met het checken van het chipnummer en paspoort voordat ze aan de algemene keuring begon! Erg raar dat dit niet gebeurt is dan..

Ik denk dat die DA en de manègehouder onder één hoedje spelen, daar ze elkaar de hele tijd de hand boven het hoofd houden. De manège schuift het verlies van de papieren in de schoenen van de DA, maar de DA aan de andere kant beschermde wel de manège toen ik hem van mijn vermoedens op de hoogte stelde. Het was wss geen officiële keuring, maar eerder een check up, heb hiervan trouwens ook geen papier. Ik ben dom geweest en onervaren en heb erop vertrouwd dat alles wel in orde ging zijn, maar dat is het niet.

Anoniem

Re: héééél raar: chipnummer stemt niet overeen met papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:59

Tja je hebt haar ook al een geruime tijd, dus de koop ongedaan maken is ook geen echte optie meer.. Anders ga je naar een juridisch adviseur (of zo iemand) en kijken wat je er mee kan doen? Meestal als er valse papieren bijzitten heb je ook teveel betaald namelijk..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:59

eppie38 schreef:

Als je leest dan begrijp je dat ik het had over het mogelijkheid dat er een paspoort wissel is gebeurt omdat er ook een merrie van Iglesias is die Unique heeft en als deze toevallig tzt ook bij de managehouder stond ...