Jullie weten misschien nog van mijn vorige topic bij medisch? Nou dierenarts was geweest was 100% gezond. Wij hebben toen een camera opgehangen en toen was ook te zien ze gewoon nog speelde in het weiland. Wij met mensen nog gepraat, en er was iemand geweest (veel verstand van jonge paarden) en die zei mijn shetlander gewoon super dominant was (al op der 17 maanden). Met meelopen moet ik nu een zweepje mee nemen & één keer lief vragen, zo niet een tik. Hiermee luistert ze veel beter, en nou hoef ik zo goed als niet meer de zweep te gebruiken.
Ik zelf vind dit geen leuke methode maar om niks met je pony te kunnen doen is ook niks, ik ging er namelijk met tegenzin heen omdat ze toch nergens zin had om te doen. Het nu alleen nogsteeds dominant blijft doen. Bijv. wil ik haar in de bak opjagen of even laten rennen en dan steekt ze gewoon zegmaar bijna der middelvinger op.
Eerst was ze niet zo dominant iedergeval ze laat het de laatste tijd meer merken alleen. Eerst wou ze altijd wel spelen (oke, ze word ouder) maar ze vind gewoon niets meer leuk.Iemand hulp? Om te laten zien ik de baas ben óf om m'n pony weer entausiast te krijgen.
XX
?
Loopt ze nu over je heen en speelt ze de 'baas', dan kan dat in de toekomst alleen problemen geven als je er nu niets aan doet. 
Ik vind het een wazig verhaal eerlijk gezegd. Ze staat toch bij je veel oudere merrie in? Geloof maar niet dat ze ook maar iets te vertellen heeft daar. Als ze je nou vaak omver zou lopen of lelijk naar je zou doen kon ik me bij die gedachtegang nog iets voorstellen, maar je schrijft dat ze gewoon nergens zin in heeft. Hoezo zou dat dominant gedrag zijn? Ik denk dat ze gewoon geen zin heeft in jouw 'training' en daarom geen zin heeft om met je mee te gaan, wat ik me nog goed kan voorstellen ook. Laat haar toch gewoon nog even lekker jong zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak en wat je precies met haar doet, maar ik heb zo'n voorgevoel dat het wel twee tandjes minder kan!