Henstig tot hoelang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Henstig tot hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:27

Kan een merrie haar hele leven hengstig worden, of houd het op een gegeven moment op?
Ik bedoel dan wanneer ze aardig op leeftijd zijn.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:00

dit is een deel van een wiki van bokt:

Hengstig

Een merrie die in haar vruchtbare periode zit wordt hengstig genoemd. De vruchtbaarheid van merries is het grootst rond de maanden mei, juni en juli. Ook veel zonlicht en hoge temperaturen zijn bevorderlijk voor de vruchtbaarheid. Merries worden hengstig in het voorjaar en de zomer, de hengstigheid duurt gemiddeld 5 dagen. Dit kan sterk verschillen per merrie. Ongeveer vanaf twaalf maanden kunnen merries hengstig worden. De eisprong vindt plaats tegen het einde van de hengstigheid. Dan is er ook de meeste kans op bevruchting van de eicel.
ik denk dat het per merrie verschilt, en hoe gevoelig ze er voor zijn. je hebt merries waar je niks van 'merkt', en ook merries die beginnen te sproeien als ze een hengst zien, dus ik denk dat het aan de merrie ligt en niet aan hoe oud ze is.
maarja, dat denk ik en ik kan niet per defenitie zeggen of het waar is natuurlijk..:D

potverdikkie

Re: Henstig tot hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:01

Nee, paarden blijven gewoon hengstig. Het is niet zo als bij mensen dat het stopt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:02

Jij bedoelt of ze ook in de "overgang" komen net als bij vrouwen het geval is? Goede vraag.. Weet het antwoord ook niet. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:17

potverdikkie schreef:
Nee, paarden blijven gewoon hengstig. Het is niet zo als bij mensen dat het stopt.

Inderdaad. Paarden blijven hun hele leven vruchtbaar; althans mij oude sok was op haar 29e nog gewoon elke maand hengstig.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:21

Mijn 23 jarige wordt ook nog steeds hengstig. Dus ja ook op leeftijd worden merries gewoon nog hengstig, tenzij de hormoonhuishouding veranderd waardoor het stopt.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:25

Dat klopt, alle huisdieren blijven vruchtbaar tot ze sterven. Enkel bij de mens is er een menopauze.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 11:05

rina schreef:
Mijn 23 jarige wordt ook nog steeds hengstig. Dus ja ook op leeftijd worden merries gewoon nog hengstig, tenzij de hormoonhuishouding veranderd waardoor het stopt.

Dus het kan wel stoppen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:48

R.X. schreef:
rina schreef:

Dus het kan wel stoppen?

Jawel, maar op dat moment moet je je wel ernstig achter je oor krabben wat je aan het doen bent. Wanneer een merrie niet meer hengstig wordt, zit er een en ander goed fout van binnen, vaak gerelateerd aan hormonale zaken, maar die komen niet zelden voort uit zaken waar je als eigenaar invloed op hebt.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 12:00

oké ik begrijp het, dus normaal gesproken blijven ze hengstig worden.
Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden.

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:09

bedankt voor de info heb sinds kort ook een merrie, en moest echt effe wennen aan "hengstigheid" nu snap ik de titel pis merrie......

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:58

Mijn verzorg shet was vorige week hengtigmaar datzakt nu al wel weer af(ze plast minder doet rustiger)
x

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:00

Mijn verzorgpony van 28 was een paar weken voordat ze overleed nog hengstig..

Ze ging er naarmate ze ouder werd, wel steeds heftiger op reageren trouwens. :=

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 10:25

Dar kan dus nog feest worden. :#