Meer paarden; 24/7 buiten met 0 gram regendeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Meer paarden; 24/7 buiten met 0 gram regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 09:38

Ben eigenlijk wel benieuwd of er meer mensen hun paard 24/7 buiten hebben lopen en die alleen een 0 gram regendekentje op hebben momenteel. Ik vind het allemaal maar spannend het deken gebeuren, ben een deken mietje :+ En ben benieuwd of ik zo wel goed bezig ben. Mijn merrie krijgt nooit zo'n dikke lange wintervacht, ondanks dat ze altijd zonder deken staat. Nu mogen ze nog lekker 24/7 buiten lopen, maar met veel regen en wat wind vond ik haar vaak rillend en in een gedoken in het land. Nu weet ik dat rillen niet erg is, maar als ze onwijs gata hinneken en mee naar binnen wilt is voor mij een teken dat ze het niet fijn voelde (normaal ben ik niet heel boeiend als ik kom ;)). Nu staat ze dus met regendeken, en is nu met veel regen gewoon lekker aan het scharrelen en niet meer zo van owwww ik wil naar binnen!

Maar dan lees je weer dat de haren plat worden gehouden en paarden zich met zo'n dekentje niet warm kunnen houden. Dus ga ik af en toe, bij dagen zoals vandaag langdurig regen, wind en kou, even kijken hoe ze erbij staat en of ze het koud heeft. Gelukkig stond ze er net nog jofel bij :)

Meer mensen die hun paard alleen onder een 0 gram hebben staan, en hier ook onder laten staan en nog buiten hebben lopen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:42

bij ons staan ze al onder een dikkere deken.
ik vond 0 grams toch wat te fris.
je kunt het wel voelen he, onder de deken en als het dan koud aan voelt zou het dus kunnen dat er een dikkere deken op moet.
de mijne loopt nog buiten met een 150 grams op.

kijk dat die haren plat gaan is logisch toch?
en dan hoeven ze die functie ook niet meer te hebben om het paard warm te houden want er zit toch een deken op?
in plaats van haren opzetten om de boel warm te houden doen we er dan een deken op.
en merk je dan dat dat toch net wat te koud is dan doe je er een dikkere op

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:47

Mijn tinker loopt de hele winter met een 0 grams winterdeken (24/7 buiten met loopstal). Hij krijgt nog steeds een dikke wintervacht en de haren liggen inderdaad plat. Ik heb nog nooit gezien dat hij het koud had.
Ik zie het als een windjack, als ik heb gereden is hij nat en duurt uren voor hij weer droog is. Nu laat ik hem uitzweten, deken erop waar een laagje fleece in zit voor de vochtafvoer en weer naar buiten.
Ik weet dat het niet nodig is, maar vind het toch een vervelend idee om hem met zijn natte lijf in de wind te zetten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:51

mijn paarden staan wel onder een dun ogend dekentje
maar dat valt nog vies tegen

je hebt regen dekens
-met helemaal geen voering ..die moet je echt over een onder deken of fleece deken doen anders kan het zweet niet weg en worden ze dus nat en koud onder de deken
-met een nylon voerinkje .. leuk voor in de zomer of tussen zeisoen
-met een zomer fleecje er onder leuk voor zomer of tussen zeioen
-met polar fleece .. geschikt voor de winter ! dit is 300 grams polar fleece ze zeggen vergelijkbaar met een 150/200 grams deken alleen dus beter regulerend

bij ongeschoren normale paarden
en die laatste hebben mijn paarden

probeer zelf maar eens op bloot lijf
of dun shirtje met lange mouwen (de vacht)
regenjasje aan .. ga je zweten bij beweging hoe gioed ademend ze ook zijn
nylon gevoerd plakt al minder
dun fleece heerlijk
dik fleece lekker comfortabel voor de koudere dag MAAR niet te warm bij warmere dagen
(indien je geen jas hebt die daaroplijkt dikke fleece trui aan en daar over je regenjas ..)

onze shetter die word eind januarie geschoren
en krijgt dan een zelfde deken op

heb alleen vorig jaar toen het ineens paar dagen -30 + gure wind was
gedacht zouden ze het kuod hebben .. toen zat ik van hmmm extra dekentje
onbeperkt hooi krijgen ze zoiezo , voor het binnen kacheltje

paarden hebben hier dus 1 deken
van nu sinds een week
tot als de dekens weer af kunnen en het dus dagelijks boven de 10 graden blijft
en lopen 24-7 buiten

Tancreda4

Re: Meer paarden; 24/7 buiten met 0 gram regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 11:23

Bedankt voor jullie antwoorden :)

Ze heeft een amigo deken, lite, zit geen voering in of fleece, maar is wel ademend. Dan zou ze haar eventuele warmte wel kwijt moeten kunnen toch? Ik ben zo bang dat, als ik een fleece voering heb, ze dan helemaal niet meer zonder kan staan. Maar met mooi weer gaat ze wel weer in haar blootje naar buiten (straks komen ze op stal en gata ze overdag paar uur naar buiten). Of eenmaal deken = altijd deken?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:44

in principe eenmaal deken = iig de winter door deken

maar als je zeer lichte deken op hebt kunnen ze met mooi
weer echt wel even zonder .. :D

die van mij gaan ook af en toe lekker in het zonnetje in de droge bak
lekker zonder deken heerlijk rollen in het zand :Y)

en als je rijd is dat ook zonder , maar paard is dan wel in beweging ..

persoonlijk vindik die dekens die wij gebruiken ideaal
als het dan warmere dag is staan ze ook niet te zweten
terwijl ik dat wel had toen met de normaal 200 grams gevoerde deken ..
en bij koude was dat weer net niet genoeg

ben persoonlijk niet zo'n voorstander van dubbelle dekens
maar mocht het nu heel erg koud worden krijgt het oudje
een extra polar fleece onder zijn deken en meer niet

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:49

Mijn paard heeft tot afgelopen weekend dag en nacht buiten gestaan (sinds eind mei), de laatste maand onder een 0 grams regendeken (WeatherBeeta, binnenkant van erg prettig materiaal). Alleen de paar dagen dat het 's nachts even onder het vriespunt was had ik de 220 erop (ook WB, zelfde verhaal, maar gevoerd), maar die was al snel overdag te warm, toen heb ik de 0 grams er weer op gedaan.

Afgelopen zondag was het hier zulk smerig weer en we hebben geen geschikte schuilmogelijkheid bij écht guur weer, dus sinds die dag staan ze 's nachts weer binnen. Overdag loopt de mijne nog wel onder een 0-grams. Als hij nog 24/7 buiten had gestaan (met schuilmogelijkheid) dan had ik de 220 er wel op gedaan.

Bij mijn paard is goed te zien of hij het koud heeft, dan gaat hij meer energie verbruiken en dan staat hij er wat opgetrokken bij, hoeveel hooi je ook bijvoert, en hij wordt wat stijf. Met de 0 grams ging het tot afgelopen weekend heel goed, geen overtollig energieverbruik. Ik denk dat je het beste je paard goed in de gaten kunt houden, ook vaak onder de deken voelen of-ie het niet te warm of koud heeft (te warm is ook niet goed). Lastig idd, omdat het momenteel overdag nog best een graad of 12-13 kan zijn en dan vind ik 220 nog net wat te warm. Die krijgt-ie pas weer op als het overdag 6-7 graden is en 's nachts rond het vriespunt.

[Edit] Dat de haren plat gaan liggen is idd niet zo erg. Ze hoeven niet rechtop te staan, er ligt toch een dekentje op (en net zoals hierboven al staat: ook bij mijn paard fungeert de ongevoerde regendeken als een soort windjack). Op zijn hals zie je wel duidelijk een dikkere vacht en daar staan de haren ook het meest van de tijd overeind.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:34

heel soms doe ik met zware regenval, zoals afgelopen dagen, een ongevoerde regendeken op bij paarden die wat ouder zijn of iets mankeren.

Na de regenval doe ik de deken wel gelijk weer af.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:29

Bedankt voor de antwoorden, brengt wel wat geruststelling :D

Mijn merrie voelt verder niet echt koud aan, wel leek ze gisteren haar buikspier wat meer te hebben aan gespannen, maar mogelijk moet ze ook weer hengstig worden en is ze altijd wat meer gestressed en gespannen. Neem aan dat, als het een teken van koud hebben was, ze ook had moeten rillen en koud had moeten aanvoelen bij oren, oksels enof flanken?

Mijn deken heeft geen fleece aan de binnenkant. Ook wel maar goed ook volgens mij, omdat hij iets inregent bij de borst (borst is nat als het goed hard regent) en dan zou het met fleece voering volgnes mij snel naar achteren trekken of zie ik dat verkeerd? Komt wel een hals aan, bij flinke regen gaat die eraan om inregenen te voorkomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:40

Tancreda4 schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden :)

Ze heeft een amigo deken, lite, zit geen voering in of fleece, maar is wel ademend. Dan zou ze haar eventuele warmte wel kwijt moeten kunnen toch? Ik ben zo bang dat, als ik een fleece voering heb, ze dan helemaal niet meer zonder kan staan. Maar met mooi weer gaat ze wel weer in haar blootje naar buiten (straks komen ze op stal en gata ze overdag paar uur naar buiten). Of eenmaal deken = altijd deken?

als ze dan snachts ook nog binnen staat heb je zat aan een 0-grams hoor.
kijk op stal is altijd warmer en droger dan buiten he?
mijn pony gaat overdag ook wel lekker bloot naar buiten toe hoor,die heeft sowieso wel wintervacht,dus dat kan hij wel hebben.
kan ie even uitwaaien :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:42

Die van mij staat ook nog onder de amigo lite! :)
Hij heeft namelijk wel een dikke vacht eronder. Vond de regendeken met fleece vreselijk (statisch!), was voor hem te warm.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:44

die van mij staat momenteel 24/7 buiten met een 0 grams regendeken... Dat gaat erg goed, ze heeft het niet koud, staat niet te rillen oid...

asl ze geschoren is word er 300 grams op gelecht. ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:29

Die van mij staat 24/7 buiten zonder deken..'t is me nog niet een keer opgevallen dat ze kouder dan normaal aanvoelde. Ook regen interesseert haar echt niets..maar ze heeft dan wel een behoorlijke wintervacht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 18:51

Ja dat is helemaal ideaal. Mijn shetje haar vachtje zou ik ook wel op die grote willen hebben. Behalve dan als we moeten werken ;) Maar die kan uuuren in de gietregen staan, en nog is alleen de bovenkant nat. Maar mijn grote heeft neit zo'n mooi vachtje helaas, die kweekt niet zoveel. Heeft nooit een dikke wintervacht gekweekt, odnanks dat we hiervoor nooit aan dekens deden.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:05

Maar ik heb volgens mij ergens een keer gelezen dat je paard het juist wat kouder kan krijgen onder een 0 grams, omdat de haren niet meer overeind kunnen staan en zo dus de tempratuur slechter kunnen regelen...
Ik begreep daar dus uit dat je dan nog beter een 50/100 grams deken op kan doen als een 0 grams