Been optillen achter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valkyr

Been optillen achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 02:20

Beste,

Ik heb een probleem waar ik al enkele maanden mee zit dus ik vraag het hier maar eens.
Ik heb een Shire van 1 jaar en 9 maanden oud nu. Prachtig en lief beest alleen hij staat
(nog) niet echt stevig op zijn pootjes.

Voorbenen pakken om uit te krabben gaat prima, maar de achterkant heeft hij moeite mee.
Tenminste, ik denk dat het moeite is en niet klieren of iets anders in die richting.

Als we zijn achter been optillen zet hij veel tegen kracht, en als hij hem dan op heft dan
zwiert hij hem alle kanten op met als resultaat dat als je er langs staat wanneer hij hem
neer zet dat je met een paar gebroken tenen zit gezien zijn voeten maat 112 zijn of zo ;)

Is er iets waar ik op moet letten, of een manier waarop ik hem dit (beter) kan leren?
Ik doe nu maar steeds optillen, en als hij hem uberhaupt optilt dan een klopje geven en
zeggen dat hij braaf is maar echt optillen en vasthouden dat lukt en -of durven we niet
echt gezien de kracht die er achter zit.

We denken niet dat het gericht is, 9 van de 10 keer zie je (in onze ogen) dat het gewoon
klungelwerk is waar hij mee bezig is.

Ik hoop dat iemand ons wat tips kan geven.

Groetjes!

EstherHegt

Re: Been optillen achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 02:48

Trek je het been wat naar achteren? Of houd je het onder zijn lijf?
Is het 'uithalen' kramperig?
Ik had een paard waar je het been onder het lichaam moest houden, dat ging perfect. Zodra je het been iets te ver naar achter trok was het 'meppen' ze was dan haar balans kwijt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 05:40

En niet te hoog optillen.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:50

Een shire is koehakkig en die achterhoeven pak je niet zo op als bij een ander paard.
Probeer de hoef zo laag mogelijk te houden en nooit naar buiten te trekken maar als het ware schuin achter de andere hoef.
Succes!

Valkyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 16:19

Dankjewel voor jullie reacties zo ver!

We tillen hem eigenlijk vrij laag op, proberen hem niet hoog te houden of zo.
Het rare is, de hoefsmid (die is natuurlijk niet bang of schrikachtig) die pakt hem zo op
en klaar. Die zegt je moet hem eerst een beetje naar voor doen omdat het een jong paard
is en de botten dan (nog) anders werken? als je hem dan eerst een beetje naar voor doet
dan loopt het bot soepeler anders is er een kans dat je hem pijn doet of irriteer?

Maar als wij proberen om zijn pootje te pakken dan pakken we hem onderaan de hoef vast
altijd. Als hij er dan wel eens zin in heeft dan tilt hij zelf zijn poot wel op een centimeter of
30 van de grond maar hij zet hem dan ook met een immense kracht weer terug op de grond.

Ik zal eens proberen om hem echt héél lag te pakken en dan zal ik er op letten dat ik hem niet
naar buiten pak, dus echt recht houden of een beetje naar binnen zelfs, misschien helpt dat.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:22

het klinkt als een hanetred of krampirigheid, zou voor de zekerheid een dierenarts erna laten kijken als bevestiging!
en voorzichtig te werk gaan, alles in alle rust. en zeker niet afstraffen!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:31

Valkyr schreef:
Beste,
Ik heb een probleem waar ik al enkele maanden mee zit dus ik vraag het hier maar eens.
Ik heb een Shire van 1 jaar en 9 maanden oud nu. Prachtig en lief beest alleen hij staat
(nog) niet echt stevig op zijn pootjes.
Voorbenen pakken om uit te krabben gaat prima, maar de achterkant heeft hij moeite mee.
Tenminste, ik denk dat het moeite is en niet klieren of iets anders in die richting.
Als we zijn achter been optillen zet hij veel tegen kracht, en als hij hem dan op heft dan
zwiert hij hem alle kanten op met als resultaat dat als je er langs staat wanneer hij hem
neer zet dat je met een paar gebroken tenen zit gezien zijn voeten maat 112 zijn of zo ;)
Is er iets waar ik op moet letten, of een manier waarop ik hem dit (beter) kan leren?
Ik doe nu maar steeds optillen, en als hij hem uberhaupt optilt dan een klopje geven en
zeggen dat hij braaf is maar echt optillen en vasthouden dat lukt en -of durven we niet
echt gezien de kracht die er achter zit.

We denken niet dat het gericht is, 9 van de 10 keer zie je (in onze ogen) dat het gewoon
klungelwerk is waar hij mee bezig is.
Groetjes!

Tja, daar zeg je het zelf eigenlijk al, als de smid zijn been wel kan oppakken en jij niet doe je iets niet goed. Jouw paard heeft geleerd dat jij, als hij een beetje trekt of hangt, meteen zijn been loslaat. Je moet vast blijven houden en meegaan met zijn bewegingen, maar niet loslaten. Dat pas doen als hij zijn been ontspant.
Kramperigheid zou kunnen, maar dat laat hij bij de hoefsmid niet zien.

Valkyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 01:29

Ja zoiets dacht ik ook al, maar wou het toch even na vragen voordat ik iets verkeerds zou doen.
Probleem alleen is dat ik niet even met twee handen durf vast te pakken zoals een hoefsmid dat doet haha.

Goed, we gaan het in ieder geval proberen! super bedankt voor al jullie reacties!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:04

Heb je er al over nagedacht dat de hoefsmid hem misschien meer ondersteund omdat ie hem met 2 handen vastpakt? Daarmee geeft ie misschien iets meer tegendruk, waardoor je paard beter in balans kan blijven.

Verder zal ik hem dan gewoon optillen hoe je hoefsmid dat ook doet. Oefen het gewoon ff met je hoefsmid, wil die vast wel de tijd voor nemen.

Kijk ook goed hoe je paard staat, als ie met z'n voorbeen naar voor staat en z'n achterbeen naar achteren is het sowieso moeilijker om te blijven staan, zorg dus dat ie z'n benen goed onder zich heeft, zodat ie beter z'n balans kan bewaren.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:58

Mijn pony, na maar een kleintje 1.35m heeft dit probleem ook. Alleen wil die nog wel eens meppen. Ze is bijna 4 jaar maar ze hebben nooit iets met haar gedaan. We kunnen nu redelijk de achter hoefjes oppakken en uitkrabben. Het uitkrab gedeelte is geen probleem. Maar aller eerst de hoef van de grond krijgen is al een klus aangezien ze met haa hele lijf tegen ja aan gaat hangen. als je de hoef dan eenmaal vast hebt dan probeerd zij hem ook met volle kracht weer op de grond te zetten.

Ik denk dat het niet iets met balans te maken heeft, maar meer zo iets van: go zo leuk vind ik voetje geven niet. Paarden kunnen er een spelletje van maken. Bij mijn pony die we heel erg schuw kregen, werkte het toch door een keertje even mijn stem te verheffen en wat ook al gezegd werd, vasthouden niet los laten. NU weet ik uit ervaring dat het zelfs bij ons kleine ding niet altijd mogelijk is om vast te houden.

Ik wil niet zeggen dat je kwaad moet worden, maar je moet ook niet niks doen en hem zijn gang laten gaan. Mijn pony tilt de hoefjes nu af en toe op zonder te hangen, ze kan het dus wel, maar af en toe probeert ze toch weer te hangen en leunen en heen en weer gaan met het been.

Nou ja ik wens je veel succes. Het komt vast wel goed ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:02

Is het paard gewoon nog erg onstabiel, of zijn er meerdere factoren? (kramperigheid, slechte achterhand etc)

Die van mij bijvoorbeeld heeft altijd vanaf de andere kant tegendruk nodig, wil ze haar achterbeen goed kunnen optillen.
Ik laat haar dan met de andere zijde tegen de muur staan, waaraan ze dan steun heeft.

Zij heeft kramperigheid en is daarnaast erg slecht en onstabiel in de achterhand. Hebben ook lang problemen ermee gehad, maar sinds we het zo doen, gaat het prima. Ze voelt dan dat ze steun heeft en kan ook meer ontspannen, en is niet angstig meer.

Dit is voor ons de oplossing.
Hoop dat je er iets aan hebt, beestje is nog jong en dat zal vast wel goed komen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:12

Mijn Henkje was de eerste week ook een beetje ondeugend met zijn achterhoeven. Ik heb toen samen met de hoefsmid geoefend.
De tips die ik van de smid kreeg:
*Zorg voordat je de hoef gaat pakken dat zijn benen mooi vierkant staan en het paard zijn lichaam in balans heeft. Als hij al scheef staat dan wordt het voor het paard veel moeilijker om de voet op te tillen en de balans te houden.
*Blijf dicht langs het paard staan, mocht hij een keer (per ongeluk) uithalen, wordt je weggeduwd en niet geschopt.
*Ik heb een tinker maar dit zal voor jou shire ook wel gelden. Pak hem bij zijn sokken, geef het commando en '''trek'' de voet omhoog.
*Houd de voet onder zijn buik, hierdoor heeft hij veel minder kracht om te trekken dan wanneer je het been naar achter trekt. Wilt hij zijn been neerzetten dan houd je gewoon de sokken vast. Hij zal het dan wel uit zijn hoofd laten, want dat voelt niet zo prettig.
* Vooral NIET los laten (tenzij het echt niet anders gaat) en blijven oefenen.

Na een paar keer oefenen met de smid (waardoor ik ook veel zelfverzekerder werd) ging het stukken beter. Nu hoef ik maar naar de voet te kijken en hij tilt hem al op. :)
Ik denk dat het uitproberen is wat je paardje doet, omdat hij bij de smid wel heel goed luisterd. ;)

Succes.

Valkyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:20

Goede tips, gaan we zeker proberen!

Hij heeft geen last van zijn poten ofzo, ik denk gewoon echt instabiel en klungeligheid (nog) haha.

Komt goed, ik ga wat van jullie tips proberen! dankjewel ;)