heel onrustig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

heel onrustig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:40

Ik heb een verzorg haf die altijd heel onrustig is als hij moet stil staan of als ik met hem bezig ben; als ik aan t uitmesten ben,
poetsen, opzadelen en stilstaan om op te stappen.
Nou vind ik dat best begrijpelijk omdat hij nog zo jong is (3,5 jr)
maar toch wil ik nu al proberen hem te stimuleren rustig te zijn wanneer hij stil staat of als ik hem bijv. zijn hoofdstel om wil doen.
Hij doet het ook bij zijn andere bijrijdster...
hebben jullie misschien wat tips behalve hem gewoon zoveel mogelijk te belonen als hij rustig is?

jSophiaF

Re: heel onrustig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:46

mijn merrie deed dat ook, ook een haffie. Iedere keer als ze aan de wandel ging, gelijk terug zetten op de plek waar ze vandaan kwam, dan belonen, uiteindelijk gaat het kwartje vallen want het is niet grappig als je iedere keer terug gezet wordt. En terug is ook echt terug, desnoods een stapje meer terug. En consequent zijn, dus bij elke ongewenste stap, terug zetten.
Geef het paard wel de tijd, zal niet na een week over zijn.Belonen doe ik met me stem ipv snoepjes of voer.

Succes

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:50

oke bedankt!
snoepjes is idd geen goed idee aangezien hij al de neiging heeft om in zijn onrustige gedrag af en toe een hapje mee te pikken!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:53

Op de één of andere manier druk op hem zetten als hij loopt de draaikonten en de druk weghalen zodra hij stilstaat. Druk kan op vele manieren: achteruit zetten, druk op een halster, etc.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:55

Ik heb mijn paard ook elk stapje terug laten zetten die ze gezet had, nu ze weet dat ze toch elke keer terug op dezelfde plek komt, weet ze dat lopen geen zin meer heeft.

Wat ik dan wel vind, is dat jij je paard zo min mogelijk moet laten wachten. Waarom moet hij stilstaan als jij aan het uitmesten bent? Kunt hem toch best even in de bak gooien, of op een paddock zetten?

Wat voor mijn paard ook geholpen heeft, is niet vastzetten. Op die manier kunnen ze bij elk vliegje wat hen irriteert, makkelijk hun nek draaien als er iets gebeurd en kan ze eigenlijk al veel meer zien en doen terwijl ze stilstaat.
Zo worden kleine irritaties al tegengegaan. Dus ik zou zeggen, touwtje over z'n nek, ipv om een paal.

Edit: voor het opstappen zou ik zorgen dat hij eerst rustig is in de bak. Dus ff een paar rondjes lopen tot hij lekker ontspannen loopt met een laag hoofdje. Dan met het stilzetten, idem. Eerst rustig stil laten staan voordat je er op stapt. Als hij dat braaf doet, natuurlijk zo snel en rustig (zo licht mogelijk) gaan zitten.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:44

ik wil hem wel gewoon graag leren dat hij stil moet staan..
in de bak gooien kan natuurlijk wel als ik uit mest maar als ik hem los laat staan tijdens het opzadelen enzo dan is hij zo weg... hij moet het allemaal nog leren en gun hem zijn tijd maar vind wel dat hij op een gegeven moment gewoon stil moet kunnen blijven staan als er bijv. een jong iemand hem wil poetsen of aaien...

beetlebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:27

consequent zijn en elke keer op zijn plaats terug zetten, en soms wil het nog wel helpen om eerst los te poetsen en beetje bij beetje de vrijheid in te perken,\succes
gr

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 09:16

poetsen zal ik idd wel lukken hopelijk werkt t!:D