Ik heb mijn paard ook elk stapje terug laten zetten die ze gezet had, nu ze weet dat ze toch elke keer terug op dezelfde plek komt, weet ze dat lopen geen zin meer heeft.
Wat ik dan wel vind, is dat jij je paard zo min mogelijk moet laten wachten. Waarom moet hij stilstaan als jij aan het uitmesten bent? Kunt hem toch best even in de bak gooien, of op een paddock zetten?
Wat voor mijn paard ook geholpen heeft, is niet vastzetten. Op die manier kunnen ze bij elk vliegje wat hen irriteert, makkelijk hun nek draaien als er iets gebeurd en kan ze eigenlijk al veel meer zien en doen terwijl ze stilstaat.
Zo worden kleine irritaties al tegengegaan. Dus ik zou zeggen, touwtje over z'n nek, ipv om een paal.
Edit: voor het opstappen zou ik zorgen dat hij eerst rustig is in de bak. Dus ff een paar rondjes lopen tot hij lekker ontspannen loopt met een laag hoofdje. Dan met het stilzetten, idem. Eerst rustig stil laten staan voordat je er op stapt. Als hij dat braaf doet, natuurlijk zo snel en rustig (zo licht mogelijk) gaan zitten.