halster niet om krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

halster niet om krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 23:55

heb een jaarling haflinger merrie en die heeft een wondje op haar neus gehad waardoor het aandoen van een halster pijn deed (neusstuk over haar neus kwam) nu komt ze nog steeds braaf naar me toe in de wei maar als ik een halster laat zien is ze weg hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ijsvogel

Re: halster niet om krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:05

Oefenen denk ik. Ik neem aan dat je haar uiteindelijk wel de weide uitkrijgt? Dan zou ik daarna de tijd nemen om te oefenen in de box oid. Kan ook met beloning.
MIjn paard heeft een kaakontsteking gehad en hij houdt er niet van wanneer iemand bij zijn hoofd komt. Maar nu accepteert hij het wel, omdat we het veel oefenen.

succes

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:09

Ik denk dat je in ieder geval een bontje over het halster moet doen, als ze merkt dat het niet pijnlijk is wordt het denk ik al snel een stuk makkelijker wordt.

En oefenen, natuurlijk.

Ijsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:10

Je hebt van harry's horse ook van die zachte bonthalsters. Die zijn zeker lekker zacht :-)

steffjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:22

Ik zou heel erg rustig aan doen en zoals hierboven al genoemd veel oefenen en belonen. Ookal gaat hij maar een klein stukje over de neus is dit toch misschien voor haar al een prestatie. Veel geduld dat komt het vast wel goed!

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:37

Koekies, koekies en koekies.
Koekjes in je hand leggen, halster eroverheen leggen en wachten tot ze hapt. Niet gelijk omdoen maar eerst een paar keer belonen voor de toenadering. Veel rondlopen met het halster over je arm oid. Verder veel het hoofd aanraken tot het weer een positief iets is. Gaat meestal snel weer goed hoor.

sam_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:48

Rustig opbouwen,
en eerst haar eraan laten ruiken, als ze dat goed doet belonen.
Steeds en stapje verder,
En belonen als het goed gaat.
Veel succes! :D

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 18:08

kan het halster als ik brood mee hem tegen dr hoofd aanhouden maar dr neus in het neusstuk is ze weg

Falkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:02

heb soortgelijk probleem. mijn paard isniet bang of zo, gewoon koppig. Hij gaat graag mee, maar vertikt het gewoon om zijn halster aan te laten doen. Van zodra ik mijn rug gedraaid heb, volgt hij me, wil ik zijn halster aandoen, gaat hij weer in de achteruit. Probeer het op te lossen met veel geduld. Uiteindelijk krijg ik het wel om en dan krijgt hij een beloning.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 11:13

ik heb haar halster nu om gelukkig die goed gestelt zodat ze hem voorlopig om kan houden en ik kan oefenen met een ander halster eroverheen doen

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:54

hoi,
je kunt es proberen met een halster waarvan je het neusstuk kunt los doen, dan kun je het rond de keel doen en daarna langs onder de flap voor over de neus erover doen terwijl je haar vast hebt. k had hetzelfde probleem en zo ging da eigenlijk heel gemakkelijk!

grtz Sylvie

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:23

zo heb ik hem vandaag ook omgekregen