Mening gevraagd, wedstrijdpony's buiten onder regendeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pyrrhus

Mening gevraagd, wedstrijdpony's buiten onder regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 23:04

2 lessers van mij die rijden beide een pony van iemand. De pony's staan nog steeds 24/7 in de wei tot aan de kerst waarschijnlijk. Nu is het zo
dat het beide twee wedstrijdpony's betreft. Nu is mijn vraag, de pony's staan nu sinds heel kort pas, onder een 0 grams regendeken. Pony's beginnen aardig vacht te krijgen en zijn behoorlijk nat na het werk. Van de eigenaar mogen ze niet zweten omdat ze weer naar buiten moeten, maar ja hoe voorkom je dat als je toch best wel moet trainen wil je wat bereiken in de sport (overginds willen de eigenaren zelf graag dat ze de sport in gaan) ,en ze al behoorlijk haar hebben en ze mogen van de eigenaar nog geen dikkere deken op.... Ik ben van mening dat de pony's om te beginnen een dikkere deken op moeten en eigenlijk snachts op stal. Vanavond hebben ze ook les gereden. pony's behoorlijk nat, goed uitgestapt en even op stal gehad tot ze beetje droog waren. Vervolgens moeten ze het land weer op met alleen de 0 grams regendeken. En het was vana dus niet echt warm met erg veel wind.... Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 04-11-09 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Ladybird

Re: Wat vinden jullie....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:08

Ik zou dikkere deken op doen, en vragen wat die eigenaar nou echt will. als je goed met je pony wilt trainen voor de wedstrijdne word ie bezweed, logisch ook, zeker als ze al dik in het vacht zitten. of recreatief gaan rijden en een paar rondjes stappen,, draven en een gallopje want dan is ie al wel bezweet dus dan moet je al weer uitstappen. als ik die eigenaar was zou ik toch maar gewoon de paardjes op stal zetten.

ET_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:35

Hihihaha!! Bekend verhaal zeg :P
Wat zou ik toch zonder jou moeten?! :D

Helemaal waar hè! ALLEEN een regendeken :D Niet even gesmokkeld ofzoo :o
Ze moeten gewoon een dikkere deken op!!
Wel stom hoor.. Niet zweten maar ook geen dikkere deken of op stal..... :(:)
Arme pony's...
En ze staan nu te koukleumen in ht land |( met een wollen dekentje mee gesmokkeld :o

xx

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:17

Denk niet dat een zwaardere deken je nog gaat helpen. De vacht is er immers al bijna door. En ook snachts op stal denk niet dat het veel helpt. Zie 1 oplossing scheren, deken erop en gewoon weer naar buiten!

zap

Re: Mening gevraagd, wedstrijdpony's buiten onder regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:23

Tja, eigenaars wil is wet he :). Waarom gaan jullie niet met de eigenaar praten in plaats van dit op een forum te gooien?

Et_zoe, die paardjes hebben het echt niet koud hoor. Ze hebben ondertussen al een prima vacht gekweekt ;). Ik vind het eigenlijk niet netjes (en dan druk ik me nog zacht uit) dat je ondanks dat de eigenaar het niet wilt je toch een deken eronder doet. Niet netjes he ;)

Kortom: praat met de eigenaar en leg het uit. Wat hij wilt gebeurt!

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:32

even voor de duidelijkheid het gaat er hier NIET om dat de pony het koud heeft of het voorkomen van een wintervacht. Het gaat erom dat de pony's na het werk warm en nat weer naar buiten moeten savonds laat.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:34

Waarom dan een dikkere deken? Gewoon goed uitstappen (wat je zegt te doen) en dan kunnen ze best nat het land op. De onderste laag is dan al droog dus hebben ze er geen last van.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:37

Ik mis je punt dan compleet, want in je beginpost zeg je dat je van mening bent dat de pony een dikkere deken opmoet.... en nu gaat het ineens niet om de dikke vacht/dikkere deken?

Nogmaals, praat met de eigenaar, hij is diegene met wie jullie iets te maken hebben!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:38

Zodra je stopt met wetrken droogt de ondervacht op en wordt het vocht naar de bovenvacht getransporteerd. Dan lijken ze vaak nog nat, maar in feite is de ondervacht al weer lekker droog. Ik rijd ook wedstrijden met mijn paard en die staat 24/7 buiten zonder deken. Heel zielig ;).
Ik stap uit tot ze afgekoeld is en op adem en daarna gaat ze gewoon weer naar buiten, dan staat er inderdaad vaak nog wat zweet op, helemaal na een wedstrijd, maar daar heeft ze dan al geen last meer van omdat die ondervacht op dat moment gewoon al droog is. Ze heeft twee schuilstallen, dus ze kan altijd uit de wind staan als ze daarvoor kiest, dus koud krijgt ze het ook niet. En zo gaat het hier al jaren, nooit een ziek paard gehad.

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:47

Ja een dikkere deken op als ze zo nat naar buiten moeten. dikke vacht voorkom je niet meer dat is 1 ding wat zeker is. Zal niet de 1e x zijn dat er 1 ziek is/wordt doordat ze te nat naar buiten zijn gegooid, in de wind en regen zoals gisterav het geval was. En wat betreft het praten met de eigenaren, dat is al zo vaak gebeurt. Wij vragen hier om jullie MENING over of jullie het ook zouden doen zo als je pony/paard op concours moet en niet of ze wel of niet met de eigenaar moeten gaan praten want zoals ik al aangaf, dat is al heel vaak gebeurt.

@ Inujojo, bedankt voor de reactie daar hebben we in ieder geval wat aan.

ET_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:08

Nou.. Ik heb vanmiddag is even gevraagd wanneer ze een dikkere deken op krijgen. Nadat ik vreemd werd aangekeken op een manier van "Is dat nodig dan?" kreeg ik als antwoord dat als het 's nachts vriest en het overdag behoorlijk slecht weer is, dat ze DAN een dikkere deken op krijgen.
Wanneer ze dus al een behoorlijk dikke vacht hebben.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:27

ET_Zoe schreef:
Nou.. Ik heb vanmiddag is even gevraagd wanneer ze een dikkere deken op krijgen. Nadat ik vreemd werd aangekeken op een manier van "Is dat nodig dan?" kreeg ik als antwoord dat als het 's nachts vriest en het overdag behoorlijk slecht weer is, dat ze DAN een dikkere deken op krijgen.
Wanneer ze dus al een behoorlijk dikke vacht hebben.

En als je dat nu eens anders brengt? Waarom ga je niet gewoon in gesprek. Aardig gesprek. Wat wordt er van jullie verwacht en hoe denken zij dat te realiseren. Als je zo op de kop afvraagt wanneer ze een dikke deken opkrijgen je raar wordt aangekeken dan weten de eigenaren helemaal niet waarom jullie het nodig vinden (dan vraag ik me toch werkelijk af of jullie wel degelijk een GOED gesprek hebben gehad met die beste eigenaren) en dat kan je alleen oplossen door een gesprek met hem aan te knopen. Leg jullie problemen uit (op een rustige, eerlijke manier, zonder verwijten of dringende mededelingen/vragen) en vraag wat hij dan van jullie verwacht.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:05

Dan kun je beter helemaal geen deken opdoen.
Waarom...?
1.een pony kan zn haren uitzetten tegen de kou, met een deken op is dit niet meer mogelijk, dus met een 0 gramms regendeken zullen ze het waarschijnlijk kouder hebben als zonder deken.
2.zet je een pony bezweet onder een regendeken, dan kan het vocht (zweet) niet weg en daar zal hij alleen maar ziek van worden.
(als jij een regenjas aanhebt en je zweet daarmee zit dat ook niet lekker, het gaat plakken omdat je zweet niet weg kan)

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:12

Inujojo schreef:
Zodra je stopt met wetrken droogt de ondervacht op en wordt het vocht naar de bovenvacht getransporteerd. Dan lijken ze vaak nog nat, maar in feite is de ondervacht al weer lekker droog. Ik rijd ook wedstrijden met mijn paard en die staat 24/7 buiten zonder deken. Heel zielig ;).
Ik stap uit tot ze afgekoeld is en op adem en daarna gaat ze gewoon weer naar buiten, dan staat er inderdaad vaak nog wat zweet op, helemaal na een wedstrijd, maar daar heeft ze dan al geen last meer van omdat die ondervacht op dat moment gewoon al droog is. Ze heeft twee schuilstallen, dus ze kan altijd uit de wind staan als ze daarvoor kiest, dus koud krijgt ze het ook niet. En zo gaat het hier al jaren, nooit een ziek paard gehad.

Hier helemaal hetzelfde, hoe dichter de leefomstandigheden van je paard bij de natuur liggen, hoe beter! En een dikke deken of scheren is het slechtste wat je kunt doen voor een normale, gezonde pony. Idd goed uitstappen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:19

Persoonlijk, gezien de temperatuur nu (ook 's nachts) denk ik dat alleen een regendek voldoende is bij een pony wat een volledige wintervacht heeft.

Je schreef dat de eigenaar wil dat ze in de sport uitgebracht worden, dan moet die beseffen dat dit ook consequenties heeft voor het houden en verzorgen van die dieren, dus eerder beginnen met dekens, of scheren. Zeker beseffen dat je niet kunt trainen zonder dat de pony's nat worden.
Als hij dat allemaal niet wil is het roeien met de riemen die je hebt en dat houdt in dat je minder zwaar kan trainen en dus ook de wedstrijden op een lager pitje moet zetten, dat is dan jammer voor de mensen die erop rijden, maar dat is nu eenmaal niet anders.