lamp in trailer aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilllla

lamp in trailer aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 18:47

Misschien een hele domme vraag :o , maar ik kan nergens een antwoord hier op vinden.

Moet je nu het donker is 's avonds het lichtje van de trailer aanhouden? En wat vind een paard prettiger?

Bedankt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:52

Moeten sowieso niet. ;)
Als je het licht 's avonds aan laat in de trailer is het wel belangrijk dat je zorgt dat je er een rood kapje omheen hebt, omdat je anders wit licht naar achter straalt en dat verwarrend is voor andere weggebruikers.

Wanneer het donker is in de trailer kan het paard makkelijker naar buiten kijken. Als je paard onrustig wordt van beelden van buitenaf kan het dus voor het paard prettiger zijn, maar sommigen worden juist onrustig dat ze het niet kunnen zien.
Volgens mij is dat lampje voornamelijk voor jezelf bij het laden enz. & dat het paard met het laden geen donker gat in moet lopen.

Priscilllla

Re: lamp in trailer aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 19:16

Dank je wel Judje!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:19

Judje schreef:
Moeten sowieso niet. ;)
Als je het licht 's avonds aan laat in de trailer is het wel belangrijk dat je zorgt dat je er een rood kapje omheen hebt, omdat je anders wit licht naar achter straalt en dat verwarrend is voor andere weggebruikers.

waarom monteren ze dan niet standaard een rood lampje als dat zou moeten tijdens het rijden?
Ik rij gewoon met het lampje aan in de trailer, hele trailer is dan zachtjes verlicht en geen weggebruiker die daar last van heeft hoor.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:21

Moet niet perce lijkt me.
Ik doe wel als ik met beetje schemer of echt in donker, mijn paard op trailer moet zetten dat lichtje aan. Heb toch het idee dat ze makkelijker naar het licht, dus de trailer in loopt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:23

Mijn trailerlampje gaat automatisch aan als ik mijn koplampen aan doe, kan ik het tenminste nooit vergeten :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:46

cissy schreef:
Judje schreef:
Moeten sowieso niet. ;)

waarom monteren ze dan niet standaard een rood lampje als dat zou moeten tijdens het rijden?
Ik rij gewoon met het lampje aan in de trailer, hele trailer is dan zachtjes verlicht en geen weggebruiker die daar last van heeft hoor.

Je kunt ook het zeiltje dicht laten. ;)
Het is gewoon niet toegestaan om anders dan rood licht naar achteren te stralen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:48

ik heb ook altijd gewoon een lampje aan in de trailer.. vind ik een stuk prettiger met laden..

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:50

Ik wist niet dat dat vervelend was voor andere weggebruikers... Maar volgens mij is dat lampje inderdaad alleen maar voor het inladen en uitladen in het donker.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 04:34

Die van mij is standaard aan als ik de verlichting van de auto inschakel. Heb dus weinig te kiezen over aan of uit, tenzij ik de lamp demonteer.

Imo zijn de lichtjes niet sterk genoeg om echt straling naar achter te geven. Bovendien heb je ook nog je gewone verlichting aan de achterzijde dus met die verwarring valt het volgens mij wel mee :+ Je ziet ook vrij goed waar je achterop rijdt imo.
Ik rij ruim 200 kilometer per dag en ben al heel wat trailers in het donker tegengekomen, maar heb nog nooit 'last' gehad van de verlichting :n

Graniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:39

Judje schreef:
Moeten sowieso niet. ;)

mogen ze dan ook wel doen met al die bussen die in het donker rijden vind dat ook vrij verwarrend ;) :))

maar over het al gemeen gaat de binnenverlichting aan als je de lampen van het trekkende voertuig aan zet
en mijn paard staat dan rustiger op de trailer wanneer het licht aan is en zeiltje open maar dat zal per paard weer verschillen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:38

Als je binnenverlichting zo fel is dat andere weggebruikers er last van hebben moet je paard een zonnebril opzetten !!! haha, dat witte licht naar achteren mag gewoon, er zijn ook zat trailers zonder zeiltje o.i.d.
Verlichting is lekkerder met laden, ze stappen eenvoudiger een verlichte trailer in dan een donker gat.
Verder is verlichting binnen handiger omdat het licht van buitenaf niet zo scherp en oplots naar binnen komt in je trailer, geeft dus een rustiger beeld voor je paard.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:54

sflj schreef:
Het is gewoon niet toegestaan om anders dan rood licht naar achteren te stralen.

Nee, het is niet toegestaan dan anders dan rood licht middels de achterverlichting van het voertuig te stralen. Zo, maar dan in andere bewoording, staat het in het reglement voertuigen. Er staat nergens in het reglement voertuigen dat het niet is toegestaan om in een bus of in een wagen ingericht voor het vervoer van vee rood licht uit te stralen...

En het reglement is onlangs (mei dit jaar) nog aangepast, dus dan had ik dat zeker geweten als dit wel zo was ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:58

Ik denk dat als die wetregel zo was dat het rood moet zijn aan de achterzijde dat daar al wel op was ingespeeld bij de trailerfabrikanten.
Maar goed ik heb het lampje dus aan in de trailer.
Het zeiltje achter heb ik nooit dicht, wordt het 1 grote sauna in de trailer ook al heb ik de raampjes dan open.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:41

Het lampje in de trailer moet gedempd zijn, maar het lijkt me vreemd dat je een rood zeiltje ervoor moet doen.
Ik ben al wel eens aangehouden met de trailer en de agent heeft niks over het licht gezegd...

Het is prettig voor je paard, denk dat weinig paarden het leuk vinden om te reizen in het donker..!
Maar dat kun je moeilijk voor ze bepalen

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:33

heb hem altijd aan :j lampje is niet zo fel :) ook heb ik bewegingsensor lampjes boven haar hangen, ivm dat ene lampje niet zo fel is :D dan kan ik wat zien als ik savonds moet opzadelen _O-

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:39

Hier ook lampje aan. Niet dat ik zoveel in het donker op pad ga, maar nu toevallig een aantal maal voorgekomen. Sowieso met laden wel fijner voor het paard. Als het binnen licht is, heeft hij minder last van wat er buiten gebeurd. Ik kan me voorstellen dat hij anders allemaal felle lichtjes op zich af ziet komen onderweg, maar met het licht in de trailer aan, wordt dat effect verzwakt en ziet hij ook minder wat er buiten gebeurd.

Overigens voor sommigen: de sommige lichten in trailers gaan wel automatisch aan met je autoverlichting, maar kun je zelf weer uitzetten door aan het ronde kapje (wat over het lampje zit) in de trailer zelf te draaien. Misschien dat niet iedereen dat doorheeft dat dat kan. :)*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:41

Bij mijn trailerlamp zit een schakelaar voor aan en uit. Gebruik m eigenlijk nooit, staat altijd op stand aan

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:11

Duke schreef:
Overigens voor sommigen: de sommige lichten in trailers gaan wel automatisch aan met je autoverlichting, maar kun je zelf weer uitzetten door aan het ronde kapje (wat over het lampje zit) in de trailer zelf te draaien. Misschien dat niet iedereen dat doorheeft dat dat kan. :)*

Misschien bij jouw trailer, maar bij de mijne niet hoor :n
Kapje draai je er dan wel af, maar het licht blijft gewoon aan ;)

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:18

Bij mij ist lampje ook altijd aan, kan hem zelfs niet eens uitzetten, dan moet ik de lamp demonteren.

En ik geloof niet echt dat de mensen die achter je rijden er last van hebben.

En als ze er WEL LAST van hebben!!! zitten ze gewoon TE DICHT OP JE!! ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:32

bij mij staat hij uit ook met laden had vorig jaar groot probleem met rijden uiteindelijk lampje uitgedaan en geen problemen meer

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:14

Wij hebben als het donker is gaat automatisch een klein lampje aan in de trailer , vind ik wel erg fijn!

intercity3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:42

Hier hebben we ook gezorgd dat het lichtje in de trailer automatisch aangaat als de lampen van de auto aan zijn. Ons paard vindt dat fijner, maar dat is natuurlijk per paard verschillend. Sommige houden meer van 't donker, sommige willen wat kunnen zien, enzovoort.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:05

Het is wel verplicht.
Normaal gesproken gaat de binnenverlichting aan als men de autolampen aan doet; dit is niets voor niets. Wettelijk is geregeld dat binnenverlichting moet branden tijdens transport; dit om het vee (het paard) te kunnen controleren. Natuurlijk zie je als bestuurder er niets van, maar achter rijdend verkeer wel.
Link waar dit allemaal staat beschreven: http://vld.rdw.nl/NR/rdonlyres/AC288CDF ... n12005.pdf
Let op: dit hele artikel gaat in eerste instantie over het vervoeren van dieren over lange afstanden, MAAR er wordt ook opgemerkt dat bepaalde eisen (met name die over binnenverlichting) OOK gelden voor korte ritten, en als voorbeeld wordt genoemd de eenhoevigen (paarden) die bv naar wedstrijden of keuringen gaan. GOED LEZEN dus.

cammillio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:23

ik rij ook altijd met lampje aan als mensen er last van hebben kun je altijd het zeil nog naar beneden doen