Inspiratie voor gevorderden lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Inspiratie voor gevorderden lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 17:07

Hallo instructrices en instructeurs,

Ik heb last van een 'writers-block' voor instructrices! Ik heb totaal geen inspiratie meer en weet niet echt iets nieuws meer in te brengen.
Mijn lessen zijn er allemaal een beetje hetzelfde uit gaan zien. Het gaat om de leeftijdsgroep 13-19.

Instappen
Paard voor het been maken
Overgangen/voorwaarts
Achterhand eronder
Stelling/buiging

En daarna? Ik doe vooral zijgangen, verzamelen/uitstrekken, stuuroefeningen, verlichte zit, achtergrond informatie over paarden geven.
Wat kan ik nog meer doen? Ben het spoor echt een beetje bijster.

Ilja000

Re: Inspiratie voor gevorderden lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:56

Er is een topic over lesgeven aan kinderen. Dat staat vol tips!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:05

Wat ik nog wel eens mee pak is een eenvoudige galops wissel. Laat ze dan in galop aanspringen en de diagonaal opsturen. halvewege de diagonaal terug naar stap of draf (afhangend van de combi) en opnieuw aanspringen. Eventueel te varieren met een contra of op voltes of later in slangen voltes. Ik heb gemerkt dat het vooral oudere paarden helpt om losser te worden en je moet het natuurlijk ook erg gradiënt gewijs aanpakken (eerst vanuit draf in een contra aan kunnen springen en je basis moet off course stabiel en correct zijn)

succes! iedereen heeft wel eens last van dit probleem ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:39

Wat ik altijd heel leuk vond is 4 of 6 tal rijden! Iedereen vond dat trouwens geweldig :)) . Gewoon heel leuk voor de afwisseling.
Misschien kun je daar iets mee?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:57

Over welk niveau gaat het hier? Hebben we het over ruiters die met hun eigen paard lessen en bijvoorbeeld L of hoger starten?
Over het algemeen kunnen die al heel goed voor zichzelf rijden en dan kun jij verbeterpunten aanbrengen.

Of gaat het hier om een groep ruiters op manegepaarden die op dat gebied al wat verder zijn?

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:46

Wat ik de laatste tijd veel vaker doe is balken draven en dan eerst in de verlichte zit, daarna teugels in de knoop en dan in draaf door zitten. Ook over de balkjes. En dan alles proberen met je zit, dus niet aan de teugels trekken. Ze kinderen hier zijn al zover dat ze zelfs al met hun zit figuren kunnen maken en zelfs al slalommen..
Het zorgt soms voor komische momenten, maar het aller belangrijkste is dat ze leren zitten :)

sophie_tara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:33

je kan een overgang stap naar galop.
soms springen?
ummmm wijken noem het maar op :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:38

Tieners vinden het vaak leuk om op het einde van de les tikkertje te doen. Vooral als de club goed kan rijden is dat erg grappig en ze leren behendigheid met sturen. Of met zijn allen achter een voetbal aan. Deed onze instructrice onlangs op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:49

Ik heb laatst een themamaand gedaan; back to basic. Dit kondig ik van te voren aan, leg ik uit, en pak ik ook elke keer terug.
Elke les heb ik een belangrijk basisdingetje aangepakt.

Eerste les was houding en zit.
Te beginnen met de warming up na opstijgen. Dan doen ze bij mij verplicht wat oefeningen. Maar waarom was het ook alweer? Voert iedereen ze optimaal uit? En legt iedereen voldoende aandacht bij de punten die voor hem/haar extra belangrijk zijn?
Daarna hele les alleen maar op houding en zit gelet in alle gangen en alle variaties (dus ook verlichte zit). Beenligging, spieren aan- en ontspannen, handhoudingen, inwerking van de zit etc.
Vergeet hierbij vooral je theorie niet mee te nemen. Als mensen weten WAAROM ze dingen doen, blijft het makkelijker hangen en zullen ze er dus beter mee werken.

Tweede les ging over de basisgangen en overgangen.
Wederom weer eens de theorie erbij. Hoe voel je het verschil tussen een goede stap en een overhaaste stap, als je elke keer op een ander paard rijdt? Hoe schat je dat in? Hoe verruim en verzamel je écht correct. Wat is het verschil tussen draf versnellen, middendraf en uitgestrekte draf?
Dergelijke dingen.

Derde les ging over de manegefiguren.
Klinkt achterlijk voor gevorderde ruiters, maar check voor de grap nog eens of ze echt doorhebben WAAROM figuren zijn zoals ze zijn? Trek je theorieverhaal nog maar een keer uit de kast want voor ons instructeurs is het allemaal logisch en we hebben het ze echt wel verteld, maar of het allemaal is blijven hangen...
Hele les alle figuren (met dus de uitleg), correct en op de letter gereden, en heel belangrijk: hoe en waar corrigeer je in zowel training als proefje als het ergens verkeerd gaat?

Vierde les was schouder- en heupcontrole en zijgangen.
Hoe zat het ook alwee met dat sturen van schouders en heupen, en wat kun je er mee? Waarom is het zo belangrijk om bij het wijken druk op je binnenstijgbeugel te houden? Wat gebeurt er bij teveel stelling in zijgangen? Hoe zet je schouder- en heupcontrole effectief in in je training? Wat kun je ermee in standaardfiguren? -> denk daarbij aan schoudervoor en travers binnen slangevoltes bv.

Vijfde les was balken en sprongetjes.
Afstanden, tellen, aanrijden/aantrekken, remmen zonder weigeringen etc. Balkenwerk in verzameling en verruiming, beïnvloeding door je houding en zit, en uiteindelijk wat kleine huppeltjes.

De themamaand is bij mij enthousiast ontvangen en zeker voor herhaling vatbaar. Hou ik er jaarlijks in.

Kun je hier wat mee?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:59

Naast de bovenstaande tips gebruik ik in de meer gevorderde dressuurlessen ook vaak balkjes. 2 voorbeeldjes:

balkjes op een grote volte, waarbij de balken in waaiervorm liggen (op de kleinste kant op een cm of 50 en de ruimste kant op 1.20). Met deze oefening laat ik ze altijd eerst de volte over het midden van de balken rijden en daarna verder naar buiten en naar binnen zodat ze de drafpassen meer verruimen en verzamelen en voelen hoe dit verschil is. Bij iets minder gevorderde combinaties even pionnen aan binnen en buitenzijde van de balken leggen.

voorbeeld 2:
Afwenden 5 meter voor de hoek vanaf de korte zijde, balken halverwege de lange zijde op de binnenhoefslag. De balken om en om (links-rechts-links-rechts-links-rechts) op een hoogte van een cm of 30 in de staander. Het andere uiteinde van de balk ligt op de grond. Afstand eerst op een meter. combinaties draven over het midden van de balken in draf doorzitten. Daarna de balken op 90 cm afstand en de oefening herhalen. De ruiter moet zijn paard meer verzamelen. Nog eens de balken iets dichter bij elkaar (zelf even kijken wat de combinatie aan kan). Nog steeds in draf doorzitten er over laten draven en de draf laten verzamelen. Veel paarden (ook manegepaarden) zullen in een soort passage-achtige draf over de balken gaan.

Dit zijn zomaar even 2 ideetjes, wie weet kun je er wat mee :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:55

Ik ben zelf geen instructrice, maar in mijn oude les deden we nog afwisselingen. Om de twee weken springen. Ik denk dat de meesten springen heerlijk vinden, als jullie het tot jullie beschikking hebben. :)

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:45

Viertal of pas-de-deux oefeningen als afwisseling worden altijd gewaardeerd bij de ponyclub waar ik lesgeef (ik ben daar ook viertalcommandante). Denk aan splitsen, afwenden, wijken, door een s- van hand veranderen of voltes 10m en middengangen.

Verder gebruik ik voor de variatie wat aparte oefeningen: gebroken lijn 10m met op X een volte 10m (rechts of links), in galop een gebroken lijn 5m, heel veel schijnovergangen. Daarnaast kun je in het wijken veel variatie leggen: paar passen links, paar passen rechts, paar passen links achter elkaar aan bijvoorbeeld.
Op slangevoltes kun je combinaties op de rechte lijn het tempo laten zakken (meer verzamelen) en in de wendingen weer vooruit laten rijden.

Op een volte schouderbinnenwaarts, met enkele combinaties een volte laten sluiten en openen zodat ze ook met elkaar rekening moeten houden.

Het is ook maar net hoe het met de combinaties gaat uiteraard, en niet vergeten dat jeugd altijd in is voor een spelletje om te blijven motiveren! Het is niet alleen presteren maar vooral leuk :D

En als je even niet weet waar te beginnen, vraag bij aanvang van de les of er nog verzoekjes zijn, lastige oefeningen of moeilijkheden (en ik vraag altijd wat wel heel goed gaat, altijd veel positiviteit erin houden :D )

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:54

Je kan een vierkant met kegels maken, en dan moeten ze zo kort mogelijk rond elke kegel draaien, je begint bij de eerste, maakt er een korte draai rond(helemaal rond) en dan rijd je naar de volgende, dit is een goede stuuroefening, en mijn ruitertjes vinden het een leuke oefening, je kan dit in stap, draf en galop doen.

Of je kan een kleine sprong zetten en elkele meters verder 2 kegels, dan moeten ze tussen de kegels proberen te stoppen, zo leren ze hun paard onder controle krijgen

Of een achtje rijden over een lage hindernis, en steeds meer schuin over de hindernis rijden, zo leren ze een soort van barage rijden

Ik weet niet of ik je met deze typs kan verder helpen.. Maar veel success!
Groetjes

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:59

Als lesser en niet-instructrice spreken de ideeen van Sonja me erg aan. Door echt op een specifiek onderdeel te richten en dat af te wisselen ben ik echt beter gaan rijden.
Verder is het in onze les een tijd gebruikelijk geweest dat we het laatste kwartier vullen met een oefening/onderdeel dat door iemand uit de les wordt gekozen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:09

Zowel voor spring als dressuur les;
2 balkjes op de grond met flinke afstand er tussen en dan uiteindelijk in galop er over en galopsprongen tellen, dan proberen eerst één galopsprong minder er tussen te maken en dan één meer. Kijken wie de meeste en de minste sprongen er tussen kan maken.
Op een grote volte 4 balken verdelen en daar in draf en galop netjes in het midden over, best moeilijk!

Bij een dressuurles die erg goed gaat pak ik aan het einde vaak wat stukjes uit de proeven op dat niveau mee, of een niveau hoger... dan komt er weer genoeg om mee aan de gang te gaan!

Aan het einde van de les sluit ik af met een praatje; wat ging goed en wat minder, waar extra op letten.. ook wel leuk om een leerling zelf met het praatje af te laten sluiten en zo kijken wat er is blijven hangen. (en dan nog even aanvullen natuurlijk ;) )

Themamaand vind ik ook een super leuk idee voor groepslessen!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:35

Wat ik ook belangrijk vindt, is aandacht voor de theorie. Dus tijdens stap iets vragen over bijv. het exterieur of over de gezondheid van het paard. Of over de theorie achter bepaalde oefeningen (wat zijn nu precies de hulpen of waarom doen we die oefening). Soms krijg ik het idee dat we als instructeurs/trices teveel vertellen en onze leerlingen te weinig zelf laten nadenken. Laat ze ook eens kijken hoe een ander een oefening doet en dan vertellen wat er goed ging en wat niet en hoe het beter kan. Dan leren ze zelf ook wat ze kunnen doen als iets niet goed gaat...

wandaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:06

Aranel schreef:
Wat ik altijd heel leuk vond is 4 of 6 tal rijden! Iedereen vond dat trouwens geweldig :)) . Gewoon heel leuk voor de afwisseling.
Misschien kun je daar iets mee?

Dat is inderdaad leuk idee!
Ik denk er eigenlijk ook nooit aan, maar is echt weer iets anders en kan je ook echt vanalles mee!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:39

Pionnen (5-6) neerzetten waar ze tussendoor moeten slalommen in stap en draf, eerst dicht langs de pionnen, later een soort van halve voltes maken. Afwisselen met voltes om de pionnen maken, achterwaarts slalommen.

In galop 5 m van de pionnen af rijden, eerst om alle pionnen, terug om de eerste pion, dan tussen de eennalaatste en laatste door, weer om de eerste heen, tussen tweenalaatste en eennalaatste door enz. tot je een volte maakt om de eerste pion. Super oefening om stelling en rechtmaken te oefenen, dat moet steeds sneller en met meer verzameling.

Bij iedere pion een overgang laten maken, voor oefenen van stiptheid.

Wedstrijdje wie het snelst kan slalommen, met twee rijen pionnen.

Een L-gangetje maken van 4 balken, mensen er doorheen laten rijden, voorwaarts en achterwaarts.

Paard over balk laten staan en dan zijwaarts over de balk.

Pionnen 4 of 6 in een vierkant/rechthoek zetten en dan voltes om de pionnen rijden, dat kan alleen links- of rechtsom maar ook afwisselend links- en rechtsom, in stap draf of galop. Let hierbij wel op want dit is erg vermoeiend voor het paard als je het goed doet, kan gebruikt worden voor krachttraining. Genoeg pauzes tussendoor dus.