Dominante ruin!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Dominante ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 16:22

Hallo,

Mijn ruin gedraagt zich de laatste tijd erg dominant. Voorheen stond hij met 2 friese merries in het land en was er niks aan de hand. Deze merrie zijn verkocht en er kwam een nieuwe ruin bij. Een week lang waren ze beste vrienden, totdat er een 1,5 jarige merrie bij kwam. Mijn pony doet niks anders als om haar heen draven, haar achterna lopen en de andere ruin wegjagen (bokken, steigeren)

Vorige jaar stonden er 3 merries, 1 ruin en mijn pony in het land en ik weet van toen dat mijn pony steeds werd weggejaagd. Deze beet mijn pony ook en rende net zo hard achter hem aan totdat hij uitgeteld in een hoekje stond. Ik heb het idee dat mijn pony nu de baas probeert te spelen, maar ik zou het fijn vinden als hij hier snel mee op hield :+

Heeft iemand tips of ervaringen?

Marietje1990

Re: Dominante ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:26

Niemand?

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:05

Hoi

Ik weet niet hoe lang het al speelt.
Zelf denk ik dat er een rangorde bepaald moet worden.

Ik zou het gewoon ff afwachten. Hij is denk ook niet vergeten hoe het vorig jaar is gegaan en gaat nu maar als eerste in gevecht.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:14

Paarden kunnen zich alleen verdedigen tegen roofdieren als ze als een kudde optreden en dit werk enkel als er een rangorde is met een leider. Elke keer er een ander paard (of mens) bij een kudde komt zal deze rangorde terug moeten ingesteld worden, dit is heel natuurlijk. De ene keer gaat dit snel en rustig een andere keer kan dit langer duren en je kan er niets aan veranderen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:38

Bedankt voor de reacties! Ik denk inderdaad hij probeert het 'leiderschap' over te nemen. Vind het erg vervelend voor het andere paard, maar die begint al aardig van zich af te trappen. Het is net of hij binnen 1 week weer hengst is geworden.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:14

rangorde
hij wil die merrie als zijn groep snapje en een andere ruin is gevaar voor zijn kudde en de rangorde

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 13:15

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het met de rangorde te maken heeft. Wel raar dat je het gedrag van je paard binnen een dag zo ziet veranderen.

Mauza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:35

Nee hoor is niet raar :)
Als jij nieuw in een groep komt gedraag jij je ook anders.
Dit is puur rangorde.
Het zal met een paar dagen wel over zijn.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:24

Mijn paard kan ook aardig dominant zijn en dat heeft soms wel voor problemen in de wei gezorgt..
Als na een tijdje niet opgelost is, zal ik kijken of er een mogelijkheid is tot een splitsing van de wei.. zodat zowel de nieuwe ruin als jouw paard rustig op de wei kunnen staan.

Mijn paard staat nu met zijn eigen kudde op een wei, terwijl de ruin van de staleigenaar ook in een aparte wei met een paar andere staat, omdat het samen alleen maar tot gevechten zou leiden... De beiden ruinen zouden niet opgeven of de ander laten winnen, dus dan blijft het over en weer vechten en dat is niet de bedoeling.

En het is inderdaad niet raar, elka paard reageert anders op een nieuw paard en dat verschilt per karakter. Hij loopt het gevecht niet uit de weg, maar staat zijn 'mannetje'.

Succes ;)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 18:23

Mister T schreef:
Mijn paard kan ook aardig dominant zijn en dat heeft soms wel voor problemen in de wei gezorgt..
Als na een tijdje niet opgelost is, zal ik kijken of er een mogelijkheid is tot een splitsing van de wei.. zodat zowel de nieuwe ruin als jouw paard rustig op de wei kunnen staan.

Mijn paard staat nu met zijn eigen kudde op een wei, terwijl de ruin van de staleigenaar ook in een aparte wei met een paar andere staat, omdat het samen alleen maar tot gevechten zou leiden... De beiden ruinen zouden niet opgeven of de ander laten winnen, dus dan blijft het over en weer vechten en dat is niet de bedoeling.

En het is inderdaad niet raar, elka paard reageert anders op een nieuw paard en dat verschilt per karakter. Hij loopt het gevecht niet uit de weg, maar staat zijn 'mannetje'.

Succes ;)

Oeh, gelukkig vechten die van ons nog niet echt. Mijn pony dreigt wel, maar springt meer op zijn eigen plek dan dat hij echt naar het andere paard slaat. Het andere paard is helemaal rustig en trekt zich er weinig van aan. Het gaat op het moment al beter. Mijn pony moet altijd tussen de merrie en het andere paard in staan en als het paard iets te dicht in de buurt komt dan begint hij met zijn staart te zwiepen en achteruit te lopen. Mannetje :+

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:13

zelf denk ik ook dat het met de rangorde te maken heeft ;)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:37

Om een rangorde te bepalen kan het er soms erg ruig aantoe gaan.. Kijk het gewoon aan duurt het te lang en blijkt het niet te kloppen haal ze dan uitelkaar. Maar geef ze wel even ruim de tijd om aan elkaar te wennen

Fjalar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:06

Misschien dat 'ie heel lang hengst is geweest? :?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:42

Fjalar schreef:
Misschien dat 'ie heel lang hengst is geweest? :?

Daar twijfel ik inderdaad ook aan. Op het moment gaat het goed. Meneer is nog steeds de baas, maar ik hoef niet meer uren door het weiland de struinen voordat ik hem kan pakken. Probleem was namelijk dat de merrie waarover hij de baas speelt heel schuw was en steeds voor je wegrende en meneer er dan natuurlijk achteraan. Na wat troetelen op stal en wat lekkere snoepjes komt de merrie in de wei gewoon naar me toelopen en kan ik mijn paardje zo pakken. Mannen :o