Ouder paard ... hoe trek jij hem de winter door

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Ouder paard ... hoe trek jij hem de winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:42

met betrekking tot deken en 24/7 weide droog plek en warmte

heb een ouder paard
staat niet meer zo vlot op
heb nu droog plek gecreeerd met rubber en daarop stro
uit de wind .. we hebben hier meerdere uit de wind en onder bomen plekken

merk dat die dit fijn vind
hoe maak jij je paard het iets comfortabeler voor de winter ?

daarbij merk ik dat de meeste dekens wat lang zijn wat makkelijk opstaan niet bevoorderd
welke deken heb jij ?
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 02-11-09 01:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: capslock verwijderd, titel verduidelijkt

8nnemiek

Re: OUDER PAARD ... hoe trek jij m de winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:48

Hier op wei staat een pony van rond de 30.. We hebben hier een uitloopstal waar ze kunnen schuilen tegen regen en sneeuw en in de winter houdt zo'n stal toch wel wat warmte vast. De pony gaat toch redelijk vaak binnen staan als er een lelijke wind staat.
Verder geven we veel hooi, en krijgt hij van mij bijna elke dag een halve emmer met geweekte grasbrok. Slobber schijnt net zo goed te werken. Maar deze pony heeft bijna geen kiezen meer over, dus we geven dat zodat hij wat extra voedingsstoffen binnenkrijgt omdat hij zijn hooi niet zo makkelijk meer kan kauwen.
Ik heb ook meestal een jerrycan met kokend water bij me als het vriest, dan laat ik de paarden wat lauw water drinken, dat vinden ze meestal ook wel lekker :)
Ze hebben twee dekens op de pony liggen. Maar het gewicht weet ik niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 14:57

wat moet ik me voorstellen bij geweekte grasbrok ?

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:01

Mijn oude pony kreeg in de winter ook geweekte grasbrok of slobber. Ook gaf ik in de winter altijd een vitamine spuit als extra.

Grasbrok is brok die is gemaakt van gras (dus geen andere producten erbij in). Bij die brokken doe je wat water zodat ze zacht worden.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:03

grasbrok mogen ze nooit ongeweekt eten!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 15:06

is dat zoiets als hoe heet dat spul ook alweer
bietenpulp maar dan dus gras ?

waar is dit verkrijgbaar (heb het bij mijn fourage handel nlm nog niet gezien ..)

vitamine spuit
begin winter midden winter
per hoeveel keer
welke heb je ervaringen mee
werkt dat lekkerder dan vitamine poeder bij voer ?

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:10

Ik heb het toen bij de voerleverancier gehaald welke het was weet ik niet meer.
Ik gaf de vitamine spuit aan het begin van de winter en wanneer nodig nog een keer extra afhankelijk wat de pony aangaf. Ik gebruikt de spuit van de Welkoop/boerenbond of ze die nog steeds verkopen weet ik niet. Persoonlijk vond ik het makkelijker dan poeder en het is in 1x gedaan ipv elka dag een beetje poeder geven :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:24

De grasbrok die ik voerde was van Equifyt (Herbs dacht ik)
Die mag je gewoon ongeweekt voeren. Er zitten volgens mij ook wel wat toevoegingen bij. Maar omdat het paard niet goed kan kauwen deed ik het wel altijd weken.

Anouk79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:56

Lekker extra bijvoeren en een deken met zo een buiksluiter is dan wel handig, die zijn niet te lang meestal en lekker warm aan de buik ook. En evnetueel een halsje eraan zeker voor de winterwind...brrrr.

Lady__M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:46

Die van mij is 20, hij staat 's nachts op stal, krijgt naast weidegang ook krachtvoer en hooi. Krachtvoer doet bij hem heel veel.
Een dekentje voor meer warmte zou ik opleggen indien je paard geen dikke wintervacht heeft.

Met het rijden vooral oefenen op soepelheid, en laang instappen!

We hebben ooit een warmbloedige merrie in huis gehaald om haar nog een mooie oude dag te gunnen, maar ze is 'slechts' 26 geworden omdat ze 24/7 buiten stond. Ze was heel gelukkig, maar de koude heeft haar toch de das omgedaan.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:08

Mijn vz-paard is 31 en heeft overdag een inloopstal en vanaf 6 uur 's avonds blijft hij op stal. Dit zodat hij toch zijn rust krijgt, omdat hij samen met een ander paard loopt en hij dan rustig kan liggen. Op dit moment staat hij met een regendeken met een binnenvoering van fleece (vergelijkbaar met 100 g vulling) van Bucas. En krijgt hij naast zijn hooi 2x per dag 1,5 kilo muesli.
Zodra het gaat vriezen (-5) dan krijgt hij onder zijn regendeken nog een onderdeken van ong 200 gram. Mocht hij al eerder aangeven dat hij het toch wat kouder heeft dan krijgt hij al eerder zijn onderdeken eronder. Maar hij zit flink in zijn wintervacht, dus ik denk niet dat het eerder nodig zal zijn.

Mirkim

Re: Ouder paard ... hoe trek jij hem de winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:15

Mijn paard is 22 en staat op stal, weidegang is niet mogelijk helaas tijdens de wintermaanden. Hij komt elke dag eruit bij mij. Hetzij onder het zadel, hetzij een paar uurtjes in de bak en de stapmolen kan ook een optie zijn, maar dit heb ik liever niet. Mijn paard wordt dan 'gedwongen' om te lopen en ik heb liever dat hij loopt naar zijn behoefte en zijn manier.

Ik heb nu een Highliner (300 grams toen hij nieuw was, maar vermoed dat hij inmiddels wel iets minder warm is geworden) opliggen. Deze heb ik al zolang ik hem heb geloof ik (inmiddels 7 jaar). Mocht het kouder worden krijgt hij een 500 grams op (bij deze hetzelfde verhaal) en mocht het echt echt echt koud zijn dan krijgt hij beiden op.
Mirk krijgt elke dag zoveel kuil als hij zelf wilt (hij weet zichzelf gelukkig goed af te remmen) en van mij krijgt hij nog een kilo muesli met lijnzaadolie. Voor de rest doe ik niet zoveel. Beweging voor hem vind ik het allerbelangrijkste!

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:17

Mij lijkt de slobber speciaal voor oudere paarden erg fijn van Subli, Seniores Priores, heb dit eens gevoerd aan een paard wat extra mocht bijkomen maar niet feller hoefde te worden.

Dit is in principe een volledig voer, voor als paarden niet meer zo makkelijk kauwen, maar dus ook prima als extra aanvullig. Qua deken zou ik ervoor zorgen dat deze goed waterdicht is, misschien met hals?

Vind het zelf altijd wel fijn als een deken wat lang is, als je dan de kruissingels vrij strak laat aansluiten heb ik ook altijd het idee dat het de buik wat meer bedekt en warm houdt en de wind er minder onder komt.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:33

de mijne is nu 23 en loopt ook 24/7 buiten
dus volg dit topic even

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:20

Hier hetzelfde, ik heb er eentje die 20 wordt en sinds vorig jaar vind ik ze toch wel "oud" worden. Het is een haflinger van het oude type, met een hele dikke driedubbele wintervacht, dus tot nu toe blijft ze zonder dekens. Maar ik overweeg om te gaan bijvoederen, al is het dan weer opletten omdat ze een geschiedenis van hoefbevangenheid achter de rug heeft. Bij Aveve heb ik een zak dieetvoeding voor oudere paarden aangeschaft - is vooral buikvulling en zonder haver of zo, het lijkt me ook wel wat voor mijn andere hafs als het echt hartje winter is, omdat het geen krachtvoer is. Als ze te lang op stal staat, wordt ze stijf, dus zo lang het kan blijft ze buiten staan samen met m'n andere hafs.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:16

en wat doen jullie met dekens?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 09:37

de mijne heeft nu een 300 grams polar fleece gevoerde deken op

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:26

Zorg dat hij een inloopstal in z'n wei heeft, en waar (als je pony nog fatsoenlijk kan kouwen :+ ) altijd hooi in ligt en lauw-warm water. Doe hem ook een goede winterdeken op en als je pony echt niet goed tegen kou kan moet je hem s' nachts op stal zetten. Zoals iedereen al zei is grasbrok goed om te voeren. En zorg dat hij niet te veel, en niet te weinig beweging krijgt. Als hij al echt HEEL oud is kan je hem denk ik beter longeren als rijden.

Succes, XxX my

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:33

waarom beter longeren, als rijden
ik vraag dit gewoon omdat ik het niet weet :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:36

Klik even in mijn onderschrift, allemaal 'oudjes'eigenaars bij elkaar! Kun je met al je vragen terecht :D

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:46

dank je :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:18

Mijne oude merrie had zeker baat bij een lekker waterdichte deken. Dat zijn ze nl in elk geval geen energie kwijt aan warm houden. Een wat langere deken vind ik juist wel fijn, omdat ze er dan als ze gaan liggen ook echt op liggen en niet alsnog met hun blote buik op de grond! ;) Zolang de deken goed past en de singels niet te lang zitten kan een paard er volgens mij gewoon mee liggen en opstaan ...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:41

Mijn ''oude man'' is 20jr. Maar ik behandel hem nog als een jong paard.Hij is nog zo fit en niet versleten.Ik zorg altijd dat hij warm is en goed voer krijgt.
Overdag staat hij buiten met een staldeken en een regendeken eroverheen.
s `Nachts staat hij in een ruime stal met lekker dik stro.Hij krijgt veel ruwvoer en 2kg brok en 1kg muesli per dag.
In de winter voer ik per dag een paar kg winterwortels bij.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:18

Ons oudje van 26 staat in de winter op stal en gaat in koppels de paddock in. In de winter krijgt hij altijd iets extra brok en vooral ook ruim ruwvoer.
Voor hem is het een enorme toevoeging geweest om de deken er in de winter af te laten. Zijn vacht wordt nu minder dik, maar wel veel efficienter. Hij houdt zich zonder deken en met een fluffy velletje veel beter warm.
Om de stijfheid wat tegen te gaan krijgt hij 1-2 doseringen trias omega door zijn voer.
Hij loopt nog 2-4 maal pw onder de man met een lichte ruiter. Hij barst van de energie en is voor zo'n oude man zeker niet de sloomste.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:19

Ik heb een oudje van 30 ( is van me vriendin ) En die staat lekker op een stal & overdag in een paddock! Ze heeft nu een 100grams deken op met daarover een 0grams regendeken! En als het wat kouder wordt een 200g, en daarna 300g.
Zou even niet uit me hoofd weten van welke merken!
Ze krijgt verder 's ochtends 1kilo biks & 's middags 1 kilo muesli.