Scheren... wel of niet verdoven??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

Scheren... wel of niet verdoven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 10:51

Ik wil mijn paardje dit jaar voor het eerst gaan scheren. Dat gaat in de loop van de week gebeuren. Ik zit alleen een beetje te dubben of ik haar enige vorm van verdoving zal/laat/moet geven of het gewoon zo ga proberen. Negra is een hoog in het bloed staand paardje en daar gedraagt ze zich ook vaak naar ;) . Aan de andere kant kan ze zo ongelofelijk nuchter reageren op dingen waarvan je zou denken dat ze tegen het plaffon probeert te kruipen.

Wat zal ik doen? Zo proberen? Verdoven en zo ja, hoe? Pasta of de veearts laten komen om te verdoven? Help!!!!

Tips en truuks voor paarden met eigen denkwijze zijn ook zeer welkom :o

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:00

Ik ben hier nu ook druk bezig met het scheren van paarden, maar heb er nog geen 1 hoeven te verdoven.
Ik kijk eerst rustig hoe de paarden reageren, en vaak valt dit gewoon mee.
Ik gebruik 2 scheerapparaten, een grote, en een draadloze tondeuze. Als ze op de grote in de stress schieten begin ik eerst met de kleine.
Pas als ze daarna nog in de stress schieten op de grote geef ik ze een klein beetje pasta, maar meestal is hier -het gewoon zelf rustig blijven, en de tijd ervoor nemen- voldoende :D

Succes

Edit@ Het gevaar bij een verdoving is dat ze veel gevoeliger zijn voor aanrakingen, en als je niet snel genoeg bent en de verdoving is uitgewerkt zit je alsnog met een probleem.

LadyMadonna

Re: Scheren... wel of niet verdoven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:07

ik scheer regelmatig, en heb er nog maar 2 verdoofd gehad, die er allebei dwars doorheen braken...
Mijn eigen verdoof ik nooit, is simpelweg niet nodig. De meeste paarden hebben snel genoeg door dat het geen pijn doet.
Ik zou gewoon zonder beginnen, verdoven kan altijd nog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:47

Wat ik zou doen (als je dat kan regelen), is gewoon eens proberen hoe hij op een scheerapparaat reageert. Dus ding op enige afstand aanzetten en kijken of hij rustig wordt. Trek daar rustig tijd voor uit, om mij ga je hem poetsen terwijl iemand anders om 3 m afstand met een ingeschakeld apparaat staat.
En dan kijken of je zover kunt komen dat je het apparaat rustig tegen hem aan kunt houden.
Als je dat binnen korte tijd voor elkaar krijgt, kan je besluiten om meteen te beginnen met scheren.

Als dat een drama wordt, plan je een andere dag en laat je dan verdoven. Ik zou de DA vragen.
Ik zou iig zeker niet dezelfde dag nog verdoven als je paard al gestresst is. Dan breken ze er vaak doorheen.

Het kan heel erg meevallen hoor, paarden zijn angstiger voor dingen die ze zien, dan voor geluiden.
Mijn paard vindt het scheren prima, zolang ik maar niet het snoer over haar rug hang.

Hoe dan ook, zorg dat het scheren gladjes verloopt; zorg voor goed scherpe messen, paard de dag ervoor wassen en insprayen met anti-klit. Dan glijdt het er zo doorheen en da's wel zo prettig voor je paard.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:33

Wij hebben van de week de paarden op stal geschoren. Degene die ze schoor wilde graag *voor haar eigen veiligheid* dat de paarden die helemaal geschoren moesten worden verdoofd werden, ivm trappende beentjes enzo. Mijn paard kreeg een patroontje, en ik zat ook te twijfelen over verdoven. Heb het uiteindelijk niet gedaan, wilde eerst uitproberen hoe ie reageerde. Maar er was niets aan de hand, hij bleef heel rustig staan.
Dus als ik jou was zou ik gewoon uitproberen hoe ie op het scheerapparaat reageert, anders kun je 'm alsnog verdoven als het niet gaat :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:39

ik zou zoiezo pasta halen... en vor je hem verdoofd, even kijken hoe hij op het scheren reageerd..

Mijn paard heb ik vandeweek ook geschoren, zonder pasta met als gevolg dat ie naar het scheermachine trapte en het scheermachine door de lucht vloog... dus dat kun je ook hebben, daarna heb ik een halve spuit gegeven, daar kwam hij doorheen, vervolgend de rest van de spuit erbij.. en toen werdt ie enigzins wat slaperig.. heb echt plukken niet gehad, ik kon er gewoon nog steeds niet bij.. dus dat kun je ook hebben... maarre, ja ik zou het eerst even afkijken, maar wel altijd iets achter houden voor het geval hij door het lint ervan gaat.

edit: onze paardjes hebben dezelfde vader!! ik heb die van jouw wel eens eerder op internet gezien!! leuk hoor!!! :D

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:32

Ik zou het eerst proberen, en niet verdoven.
Heb zelf ook een hele hete pony en wist niet wat hij zou doen. Uiteindelijk bleek hij superbraaf en was er niets aan de hand:)
Als je echt niet gaat, kan je altijd nog praam opdoen of evt verdoven..

Quintolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:01

Ik zou eerst gewoon rustig zonder proberen en als het echt niet lukt eerst praam proberen en als dat nog niet lukt mss verdoven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:13

Je kunt het altijd zonder proberen en we gewoon pasta kopen, gaat het niet, kun je hem altijd nog wat pasta geven. Of je wacht tot de volgende dat dat ie zowiezo dan weer rustig is en laat de veearts spuiten. Mijn shet reageerde helemaal niet op dat transquigel (o.i.d.), maar wel op de spuit van veearts.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:44

Iedereen bedankt voor alle tips en ideeen!!! Vanmiddag heb ik haar (helemaal alleen :+ kon geen hulpje vinden...) geschoren en het is allemaal goed gekomen.

Ik heb haar van te voren in overleg met de veearts een halve spuit pasta gegeven. Nadat het een poosje ingewerkt had heb ik haar eerst even aan het geluid van de scheermachine laten wennen en haar er naar laten kijken. Tot mijn grote verbazing kwam ze gelijk dichterbij om uit te vinden wat dat herrie-apparaat was }:0 . Gezien ze niet vast kan staan heb ik haar in haar stal geschoren. Ze was zo braaf dat ik op een gegeven moment het touwtje over haar rug gegooid heb en ik kon lekker m'n gang gaan. Ik heb haar kaak en hals zonder problemen kunnen doen *D . Haar lijf liet ze ook prima toe op haar buik na, dat vond ze wat minder geslaagd en moest ik even uitkijken voor een geiriteerde zwaai van een achterbeen.

Negra d'r benen heb ik lekker gelaten voor wat het is. Ze heeft het helemaal niet op gefrunnik aan haar benen. Aangezien ze met de rest zo braaf geweest was en het best wel zat aan het worden was, wilde ik het niet op de spits drijven door haar benen ook nog te doen. Daarnaast staat ze overdag nog lekker op het land en dan kan een beetje wol om die pootjes geen kwaad ;) .

Groetjes,

Suzanne en een kale Negra met sokjes en een mutsje op ;)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:46

Ik hab mijn paard ook laten verdoven voor het scheren. Ik had het eerst geprobeerd zonder verdoving, maar dat bleek eengevaarlijke situatie te worden dus hebben we hem de dag erna met verdoving gedaan en het ging allemaal goed :) Ik vond het wel spannend met verdoving omdat er dan wel complicaties kunnen ontstaan, maar alles leeft nog :P

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:40

Ga eerdaags ook scheren... spannend! Mijn vraag: welke verdoving is tegenwoordig nog vrij te koop? En, is dat dan bij de veearts; of ook bij een welkoop of ruitersportzaak?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:46

ik hou persoonlijk niet van verdoven, en al helemaal niet met pasta... ze worden er zo onberekenbaar van. ik werk echt 10x liever met een praam, bijna alle paarden reageren daar zeer goed op.
ik begin altijd zonder iets, en als ze de voetjes niet aan de vloer houden gaat zonder pardon de praam erop. liever een praam op dan ik een hoef voor mijn kop

als je al laat verdoven zou ik het persoonlijk door de DA laten doen, tuurlijk kost dat wat, maar het is wel veiliger.

redison: tranquigel is nog vrij verkrijgbaar, tube kost rond de 14 euro. bij de betere ruitersportzaken en bij de DA kan je die wel kopen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:40

Super dat het zo goed is gegaan!
Volgend jaar zou ik zeker zonder verdoving gaan proberen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:54

Ik heb afgelopen zaterdag mijn paard ook geschoren. Heb haar verdoofd met tranquigel. Maar echt geen halve spuit, zoals sommigen van jullie. Ik heb haar 2 streepjes gegeven en dat ging prima. Ik denk dat ze met een halve spuit was gaan liggen.

De A-pony die we eerst hadden hoefde ik niet te verdoven. Kon zo met het grote scheerapparaat over haar hoofd. Geen probleem.
Maar heb ook wel eens een paard gezien die door de DA was verdoofd en nog pasta had gekregen en die brak overal doorheen. Die heb je er natuurlijk tussen zitten.

Ik zou eerst kijken hoe je paard reageert en dan kun je altijd nog pasta gebruiken. Werkt heel snel, dus je hoeft niet lang te wachten.

Succes

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:55

oeps, zie net dat je haar al gedaan hebt.
Maar ja, misschien een tip voor iemand anders

ieniemienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:42

Quintolet schreef:
Ik zou eerst gewoon rustig zonder proberen en als het echt niet lukt eerst praam proberen en als dat nog niet lukt mss verdoven

Idem