Paard bijt met aansingelen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bentlylover

Paard bijt met aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 12:03

Mijn pony bijt met aansingelen
zodra ik het zadel op leg en de singel vastpak begint ze al te stampen en te happen.
der rug hebben we al heel vaak naar gekeken en het zadel heb ik ook al laten nakijken ;).
dat was goed.
wie kan mij tips geven
liefs,

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:11

nu nog het gebied van de singelstreek nakijken, in de singelstreek zitten vaak verklevingen dat zou het kunnen zijn ,het kan ook zijn dat de singel niet goed zit, te ver naar voren of te ver naar achteren, of de singel wordt te snel en te hard aangetrokken, er kunnen ook problemen zijn met de borstspieren waar de singel overheen gaat.
Neem het wel serieus en mocht er een fysio of masseur op stal komen laat die dan even naar je pony kijken.
Mag je wel poetsen op de singelplekken ? of doet ze dit dan ook ?

laurahi

Re: Paard bijt met aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:15

Mijn pony heeft er ook last van.
Maar waarschijnlijk door slechte ervaringen in het verleden, slecht passend zadel etc. Maar nu ik een goed zadel voor haar heb doet ze het nog omdat het er zo vast in zit, wel een stuk minder omdat ik het beloon als ze het wel netjes doet en heel langzaam aansingel.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:15

Het kan ook aangeleerd gedrag zijn natuurlijk.
Mijn paardje (wss ex-manege) had dit in het begin ook heel erg, maar nu is ze dat helemaal afgeleerd.
Hoe?
Heel rustig, echt maar gaatje per gaatje aansingelen en vaak pauzes nemen.
Als ze het goed deed, kreeg ze ook een wortel.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:07

Sinds wanneer doet ie dat? Hoelang heb je de pony?
Is het ineens gekomen?

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 19:28

garny95 schreef:
nu nog het gebied van de singelstreek nakijken, in de singelstreek zitten vaak verklevingen dat zou het kunnen zijn ,het kan ook zijn dat de singel niet goed zit, te ver naar voren of te ver naar achteren, of de singel wordt te snel en te hard aangetrokken, er kunnen ook problemen zijn met de borstspieren waar de singel overheen gaat.
Neem het wel serieus en mocht er een fysio of masseur op stal komen laat die dan even naar je pony kijken.
Mag je wel poetsen op de singelplekken ? of doet ze dit dan ook ?

heehee
er is al eens een fysio/masseur geweest die heeft toen wel naar der gekeken.
maar dat was ff snel want ze kwam eigg voor een ander paard ja ik mag daar gewoon drukken poetsen alles.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:14

Lijkt wel singeldwang, als je het paard hebt laten nakijken en medisch is alles in orde dan is de kans groot dat het aangeleerd gedrag is. Is erg moeilijk weer vanaf te komen. Aan te raden is om voorzichtig en stapje voor stapje aan te singelen (zodat ze leert dat jij niet in 1x gaat rukken) dan zal het waarschijnlijk in elk geval wat minder worden over de tijd.
Wat betreft haar happen, niet accepteren. Ze mag best dreigen/ ergens aan knagen of zwaaien met haar hoofd maar echt naar jou toe en echt happen regelrecht afstraffen. Wij hebben er ook zo een op stal en die weet dat ze best duidelijk mag maken dat ze het niet leuk vindt (dus hoofd zwaaien en oren in de nek) mar als ze echt gaat happen krijgt ze een lel of een schop (je). En dat werkt heel goed.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:29

Mijn paard heeft het ook gedaan. Alles na laten kijken door fysio en naar zadel laten kijken. In eerste instantie werd gezegd dat alles goed was. Toch bleek later het zadel de oorzaak te zijn. Heb nu bijna 2 jaar een ander zadel en het gedrag is heel langzaam verdwenen.

Dus toch nog eens heel goed naar zadel, singel, sjabrak laten kijken of het wel echt goed past. Als je zadel bijv wel goed past, maar je sjabrak is te dik, kan het toch nog gaan knellen. Iemand met echt verstand ervan ernaar laten kijken. Ook met jou in het zadel. Maakt nl ook nog verschil. Zadel kan goed liggen als je er zo naar kijkt, maar bijv te dicht op de schoft komen als je zelf in het zadel komt.

Succes!

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:01

vandaag heb ik ook iemand naar mijn paard laten kijken, ook bijten met aansingelen en schoppen/bijten met poetsen.
bleek dat ze door het kuil wat ze kreeg zere darmen en buik had.
hierdoor had ze haar hele buik en billen verkrampt.
nu voeren we haar geen kuil meer en moeten we een olie van natural way over haar voer doen.
ook moeten we haar masseren.

nu afwachten of het helpt!
maar misschien is het een idee om eens naar haar/zijn buik en darmen te laten kijken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:49

Fijn dat er iets gevonden is! Nu nog even afwachten of je straks verschil merkt.
Succes ermee!!

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:47

we zijn nu een paar dagen verder en ik merk nu al een wereld van verschil.
met het masseren wat we moeten doen word ze nog wel boos, maar daarna drukt ze even haar neus tegen je aan, zo van dank je wel.
we mogen haar 10 min longeren, en ze loopt heerlijk, ze heeft weer pit!
ze had ook altijd een erg natte stal, deze is ook al droger :D toppie dus allemaal
ik ben erg blij dat ik goed naar haar en mijn eigen gevoel heb geluisterd en haar na heb laten kijken.
bentlylover, ben jij al iets verder?

liefs

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:01

Als je met een (ex)manege pony te maken hebt is het vaak aangeleerd, als hij zulk gedrag vertoont zijn mensen snel bang en laten hem met rust.

Ik ken ook zo'n paard dat dat naar iedereen doet, behalve naar mij. Het kan ook gewoon met dominant gedrag te maken hebben, zoals bij dit paard, want hij heeft veel respect voor mij.

ithil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:43

met sommige paarden is het zo, ik heb iig di ervaring, dat zij wanneer ze gebeten hebben meer schrikken dan jij. Het paard beet en ik reageerde er niet op, wat niet zo simpel was, en paard keek mij zo verbaasd aan, na een tijdje hield t vanzelf op

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:05

marleen110 schreef:
we zijn nu een paar dagen verder en ik merk nu al een wereld van verschil.
met het masseren wat we moeten doen word ze nog wel boos, maar daarna drukt ze even haar neus tegen je aan, zo van dank je wel.
we mogen haar 10 min longeren, en ze loopt heerlijk, ze heeft weer pit!
ze had ook altijd een erg natte stal, deze is ook al droger :D toppie dus allemaal
ik ben erg blij dat ik goed naar haar en mijn eigen gevoel heb geluisterd en haar na heb laten kijken.
bentlylover, ben jij al iets verder?

liefs

Hee wat fijn!
mijn paard heeft ook altijd een smerige stal helemaal soeppie nat enzo.
nee ik heb een poos niet kunnen rijden want heb al een week griep ;(

liefs,

FlOris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:27

Controleer de singel en het zadel, misschien is het zadel te kleine of doe je de singel te strak..?

Als hij/zij gewoon bijt en stampt om vervelend te doen, moet je hem/haar straffen met een tik op de snuit, bv. ;)

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:54

Die van mij begint nu... Ik zal eens even gaan checken...

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:57

@ TS zuigt je pony ook lucht?

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:58

FlOris schreef:
Controleer de singel en het zadel, misschien is het zadel te kleine of doe je de singel te strak..?

Als hij/zij gewoon bijt en stampt om vervelend te doen, moet je hem/haar straffen met een tik op de snuit, bv. ;)

zadel al 2 x laten checke

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 17:59

nee zuigt geen lucht ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:59

Ik heb een paard gehad dat dat ook vreselijk deed toen ze bij mij kwam. Een periode gewoon echt gaatje voor gaatje aansingelen en laten merken dat het geen pijn doet, deed wonderen. Waarschijnlijk had het vorige baasje gewoon ruw aangesingeld.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:09

Goof schreef:
Ik heb een paard gehad dat dat ook vreselijk deed toen ze bij mij kwam. Een periode gewoon echt gaatje voor gaatje aansingelen en laten merken dat het geen pijn doet, deed wonderen. Waarschijnlijk had het vorige baasje gewoon ruw aangesingeld.

Dit hoeft niet per definitie. Een verkeerde voer samenstelling kan tot 'maagproblemen' leiden, de maag zit op singel plaats. Wanneer een paard last heeft van zijn maag, kan hij enorm zuur doen met 'singelen'. Het is dus heel goed mogelijk dat jij jou paard wel de goede voeding, vitamines en supplementen geeft waardoor het 'probleem' naar de achtergrond is geraakt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:36

Mijn VZ paardje deed dit eerst ook. Maar nu niet meer, door goed gedrag te belonen. Overigens was dat dus gewoon aangeleerd gedrag, waarschijnlijk door slechte ervaringen. Ik singel nu gewoon gaatje voor gaatje aan :) .

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:45

Misschien problemen met het spijsverteringstelsel? Ik hoorde vandaag dat een maagzweer ook er pijn doet met aansingelen.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:14

Mijn paard heeft ook zadel/singel nijd. Ik ben vanaf vandaag an het proberen om haar af te lijden met snoepjes geven, en vooral rustig het zadel op veel geruststellen en rustig gaatje voor gaatje aansingelen...
wazige is wel dat ze op stal nukkig is met aansingelen en in de bak veel minder ..

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:30

sommige paarden en pony's vinden het aansingelen inderdaag niet leuk..
en vervelend, ik zou goed opletten dat er geen vel dubbel zit onder de singel,
want dat kan wel eens pijnlijk zijn..

maar wat ook zou kunnen,
is ze niet drachtig? :o
toen mijn pony drachtig was ging ze ook happen naar haar buik/de singel. ;)