Voernijd; tips gevraagd voor het afleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Voernijd; tips gevraagd voor het afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 22:25

Ik kan m.b.v. de zoekfunctie niet zo makkelijk een topic hierover vinden, mocht dit er al zijn, mijn excuses.

Mijn mini Jack heeft last van voernijd, al sinds ik hem heb (en ook bij de vorige eigenaresse). Nu heeft hij er niet dusdanig veel last van
dat het vervelend/gevaarlijk wordt, maar ik heb een nieuwe D-pony erbij gekocht die ook lichte voernijd heeft.
Omdat ik geen mogelijkheid heb tot het apart zetten van de dieren bij voertijd wil ik graag dat beide pony's wat minder 'drammerig' worden rond etenstijd. Jack kan zich geen trap veroorloven van de nieuwe, dat wordt wegbrengen..

Het is overigens alleen met krachtvoer en hooi, met gras eten (met wandelen enz.) mag hij pas eten als ik 'ja' zeg (alhoewel hij zich daar niet altijd aan houdt, maargoed daar zijn het pony's voor) ;)

Ik weet dat voernijd heel lastig te minderen / af te leren is, toch zou ik hier graag een oplossing voor vinden. Tijd is niet van belang, dit hoeft niet in een weekje te gebeuren.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij goede (onderbouwde) tips geven?
Groetjes Eline

zij

Re: Voernijd; tips gevraagd voor het afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:06

negeren. ik zou haast zeggen: niet voeren zolang ze drammen (ik ga er van uit dat ze als jij bezig bent met voer pakken al beginnen te drammen?). PAs als ze stoppen met drammen gaan voeren. Zo beloon je het als ze niet drammen en `straf`je het als ze wel drammen...
Als je dit consequent (!!!) volhoud moet het minder worden... Nu beloon je ze namelijk voor hun gedrag.

bijv. : Paard trapt tegen de stal en krijgt eten. (eten=beloning voor trappen tegen de stal in je paard zijn gedachte)

bijv.2 : Paard trapt tegen stal en er gebeurt niks. PAard ziet dat het geen nut heeft en zal er uiteindelijk mee stoppen. Tuurlijk duurt dit aan het begin heel lang... Niet zo gek, waarschijnlijk werkt dit al jaren voor je paard... Onbewust help jij je paard dit denken.. (en de vorige eigenaar natuurlijk ook.)

Oftewel: Probeer deze cyclus te doorbreken!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 10:12

Ik snap je punt, maar bijvoorbeeld 's morgens heb ik geen tijd om een half uur te wachten voordat ze eens denken van, goh, volgens mij gaat ze toch niet voeren.

Het is ook niet dat hij trapt oid, maar voor de voeten lopen en happen zodra je het in z'n bak gooit. Ik denk dat als de nieuwe erbij komt ook met voernijd, dat er dan klappen kunnen vallen.

Ik negeer zijn gedrag ook, heb hem nog nooit de stal uit moeten jagen of een tik hoeven geven oid.
Ik heb ook een tijdje geprobeerd hem eerst te laten wachten voor zijn voerbak totdat hij rustig was, en hem dan het eten te geven. Zag niet echt verbetering helaas ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:13

wat zij zegt denk ik idd ook wel dat werkt. al heb je wel als het echt heel erg is dat het er alleen maar erger op kan worden, maar dat moet je zelf beoordelen ;)

veel succes iig! :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:14

pff lastig hoor.

negeren is indd het beste, maar met de bovenstaande methode is het mij nog nooit gelukt.

je hebt ze samen in de wei staan? of samen op stal. hebben ze voedernijd naar jou toe of naar elkaar.,

als het na elkaar is zou ik in 2 bultjes voeren als het in het land is. de baas zal eerst de andere wegsturen, maar dat wend op een gegeven moment. als het voedernijd naar elkaar is, dan is het vaak de rangorde. of die is nog niet duidelijk bij deze 2 omdat er een nieuwe bij zit.

als het voedernijd naar jullie is..negeren. de paarden die met voedernijd bij ons op de pensionstal zijn gekomen, die worden allemaal beter. het gaat niet helemaal over. maar wordt wel beter. probeer vaste tijden te voeren en veel regelmaat. zo weten ze wat ze krijgen en wat ze krijgen ook voor hun is,

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:15

Mijn merrie had er ook last van.Tot ik op een andere stal kwam en ze daar mèèr kreeg.Toen was het zo maar over.Sindsdien heeft ze geen voernijd meer......Ze had gewoon honger!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 10:18

Even voor de duidelijkheid, de nieuwe komt pas a.s. donderdag ;) Ik heb een inloopstal, kan deze (voorlopig) niet afsluiten om ze apart te zetten. Het is de bedoeling dat ze met z'n 3en op hetzelfde stuk komen en tegelijk worden gevoerd.
Ik voer ze altijd 's morgens en 's avonds op redelijk vaste tijden.

Volgens mij hebben ze meer voernijd naar elkaar, althans Jack. Zou daar eens op moeten letten, nog niet zo opgevallen. Naar mij toe zijn ze meer heel enthausiast, logisch ;)

Qua rangorde is hier niets mis, de twee kleintjes zijn dikke vrienden, ik heb ze werkelijk nog nooit naar elkaar zien trappen. Alleen rond voertijd is Jack wat hoger in rang aangezien die overal doorheen dendert :+
Hoe de rangorde zal zijn met de nieuwe weet ik nog niet, dat wordt volgende week dus pas duidelijk.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:29

Ik heb helaas ook geen tips. Bij ons ging het in het begin ook niet goed. Het paard dat er al was wilde het nieuwe paard niet mee laten eten. Ook in een loopstal. Elke keer een hoop kabaal en het nieuwe paard dat op twee meter naar zijn voer kon staan kijken.
Uiteraard wel wat opgelost door toch aparte hopen te maken, maar mijn streven was ook om ze uit dezelfde ruif te kunnen laten eten.

Het ging elke week wat beter, maar het heeft wel een maand of 3 geduurd voor het echt helemaal rustig was. Het heeft bij ons geholpen om in de ruif tussen schotten te maken. Het dominante paard ging namelijk in het midden staan en dan durfde de ander er niet links of rechts naast te komen, met de schotten lieten we het midden voerloos, dus was dat blokkeren opgelost.

Ik denk dat de enige oplossing tijd is en het de paarden onderling te laten bepalen. En inderdaad extra veel ruwvoer geven, zodat honger niet mee speelt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:32

ik zou niet heel erg bang zijn voor klappen onderling.

natuurlijk, als die nieuwe erbij komt, zal de rangorde even bekeken moeten worden. jack is nu het baasje dus die zal tegen de nieuwe zeggen.. van wat mot je, dit is mijn land. afhankelijk van de d-pony gaan ze ruzie maken of niet.

als je ze in de loopstal voert, maak dan 3 bultjes met eten. hou wel in de gaten dat ze alledrie genoeg krijgen, dat het wat eerlijk verdeelt word. anders moet je de dunste bijvoeren als je diegene uit het land haalt.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 10:37

Nou, ik ben wel bang voor klappen onderling. De nieuwe is 1.48 en Jack is maar 80 cm. Als die een tik krijgt, kan ik hem wegbrengen, of heeft hij net zoals m'n andere pony straks een zenuwbeschadiging.
Ik weet dat wanneer de rangorde moet worden bepaald dit er soms niet leuk aan toe kan gaan, maar dit risico wil ik niet lopen.

Ik denk zelfs dat Jack geen moeite zal doen de baas te blijven, het is echt een doetje. Alleen met eten dramt hij door als je in de weg staat. Als gevolg daarvan zou de nieuwe kunnen gaan trappen (hem kennende).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:48

tsja sorry dat ik het zeg, maar paarden kosten nu eenmaal tijd. en zeker als er iets is kost dat extra tijd. wil je er van af of niet? dat is een beetje de hamvraag. want wat verwacht je dan? dat iemand hier met een tip komt om je paard in 5 minuten van de voernijd af te helpen? ;)

wat je kunt doen is: ga eerder naar stal dan dat ze normaal gesproken gevoerd worden. doen ze het dan ook? Dan ga je wat anders doen (neem wat mijn part de was mee naar stal en ga strijken zegmaar :P ). Iets wat je anders thuis zou doen? Zit je nog op school? neem je huiswerk mee :P

Dan kost het je minder extra tijd misschien?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 10:52

Assepoetster schreef:
Ik kan m.b.v. de zoekfunctie niet zo makkelijk een topic hierover vinden, mocht dit er al zijn, mijn excuses.

Mijn mini Jack heeft last van voernijd, al sinds ik hem heb (en ook bij de vorige eigenaresse). Nu heeft hij er niet dusdanig veel last van
dat het vervelend/gevaarlijk wordt, maar ik heb een nieuwe D-pony erbij gekocht die ook lichte voernijd heeft.
Omdat ik geen mogelijkheid heb tot het apart zetten van de dieren bij voertijd wil ik graag dat beide pony's wat minder 'drammerig' worden rond etenstijd. Jack kan zich geen trap veroorloven van de nieuwe, dat wordt wegbrengen..

Het is overigens alleen met krachtvoer en hooi, met gras eten (met wandelen enz.) mag hij pas eten als ik 'ja' zeg (alhoewel hij zich daar niet altijd aan houdt, maargoed daar zijn het pony's voor) ;)

Ik weet dat voernijd heel lastig te minderen / af te leren is, toch zou ik hier graag een oplossing voor vinden. Tijd is niet van belang, dit hoeft niet in een weekje te gebeuren.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij goede (onderbouwde) tips geven?
Groetjes Eline

's Morgens is dus inderdaad een tijd-kwestie, maar een goede oplossing hoeft niet persée veel tijd te kosten op dat moment, maar ruim genomen over bijv. een aantal maanden kost het tijd. Dat is geen punt.
Bijvoorbeeld, door aparte hoopjes te maken begin je al met het oplossen zonder dat het veel extra tijd kost. Dat bedoel ik meer :)