Help mijn paard is gestoord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djune13

Help mijn paard is gestoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:26

Een week of 2 geleden had ik op bokt een item gepost dat mijn paard agressief was. Hierop waren veel reacties geweest. Ondertussen moet ik jullie melden dat de situatie nog veel erger is geworden.

Er is iemand geweest die zich bezighoud met horsemanship. Gisteren heeft mijn paard ook haar aangevallen. Helemaal uit het niets, hij werkte goed mee met de oefeningen, was onderdanig en ontspannen en plots viel hij haar. Er was helemaal geen aanleiding hiertoe, ze had zelfs geen zweep mee. Waren wij er niet geweest dan zou die persoon waarschijnlijk in het ziekenhuis zijn geëindigd. Ze heeft nog nooit een paard zo zien reageren en kan dit niet oplossen. Ik weet dus niet meer wat te doen.

Ik heb het paard in juni gekocht, ondervoed maar zeer lief en rijd (nog steeds) perfect. Ondertussen heeft hij al drie mensen aangevallen en bij mij al verschillende keren geprobeerd (gelukkig kon ik op tijd ontsnappen). Ik kan hem niet straffen want dan slaan bij hem de stoppen door. Ondertussen ben ik zelfs bang geworden om hem uit de stal te halen, want zodra ik in de buurt kom, oren in de nek en tanden bloot.

We dachten dat het voedselnijd was maar daar heeft het niets mee te maken, gezien het gebeurt in de stal, weide en in de piste, ook zonder voedsel in de buurt.
Weet er iemand raad ?

Mi_Amore

Re: Help mijn paard is gestoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:27

wie heb je laten komen? Iemand die 'wat' ervaring heeft met NH of iemand die op zijn NH's lééft?

Kan het paard niet 24/7 op de weide?

Van waar ben je...?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:28

Heeft je paard niet ergens pijn?

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:30

chipieke schreef:
wie heb je laten komen? Iemand die 'wat' ervaring heeft met NH of iemand die op zijn NH's lééft?

Kan het paard niet 24/7 op de weide?

Van waar ben je...?

Ik ben van Brugge/belgie
Paard staat 12per dag in de weide, samen met mijn ander paard en een shetland

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:31

JorisDy schreef:
Heeft je paard niet ergens pijn?

Er is medisch niets mis volgens de DA, hij doet het trouwens niet als ik er mee rij en bij een hersentumor zouden er ook andere symptomen zijn.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:33

Wat is het hengst, merrie ??

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:34

Weet je iets over het verleden van dit paard? Hoe oud is hij/zij?

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:35

Het kan zijn dat hij vroeger misschien mishandeld is? en dat hij daar dan een soort van "trauma" aan over heeft gehouden?

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:36

Midasje schreef:
Wat is het hengst, merrie ??

Ruin van 15 jaar oud, halfbloed arabier

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:37

Is het paard missien allergisch voor iets in zijn voer? Of deed diegene net een bepaalde beweging? Misschien moet je eens ALLE sessies met hem opnemen, en als het dan gebeurt dan kun je het precies bekijken, waar het door kan komen.

Jeetje, wat rot voor je!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:38

djune13 schreef:
Ik kan hem niet straffen want dan slaan bij hem de stoppen door.

Dat zou ik toch niet te lang goed vinden. Zeker wel straffen dan houdt maar iets bij de hand.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:40

ziet hij wel goed? is dat nagekeken?

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:40

Gaan we nu het hele riedeltje van mogelijke oorzaken weer nalopen?
Volgens mij heb jij (ts) meerdere malen het aanbod van een bokker gehad om langs te komen (in het vorige topic), is daar inmiddels iets mee gedaan? Ik bedoel, is die persoon inmiddels langs geweest en zo nee waarom niet?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:41

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:42

Misschien zijn hoofd even na laten kijken. Zeker als het zo plotseling, zonder aanleiding opkomt. Er kan best een bloeding of tumor of iets anders zitten.

Ik heb je vorige topic overigens niet gelezen, dus weet niet wat er precies is.

En er zijn soms paarden met een slecht verleden die nooit meer honderd procent te vertrouwen zijn, maar dat denk ik in jou geval niet, aangezien het daar vaak verder ook wel aan het gedrag te zien is en het dus niet onverwacht komt als ze aanvallen.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:42

ylva schreef:
Gaan we nu het hele riedeltje van mogelijke oorzaken weer nalopen?Volgens mij heb jij (ts) meerdere malen het aanbod van een bokker gehad om langs te komen (in het vorige topic), is daar inmiddels iets mee gedaan? Ik bedoel, is die persoon inmiddels langs geweest en zo nee waarom niet?

Miauw....

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:45

Midasje schreef:
ylva schreef:
Gaan we nu het hele riedeltje van mogelijke oorzaken weer nalopen?Volgens mij heb jij (ts) meerdere malen het aanbod van een bokker gehad om langs te komen (in het vorige topic), is daar inmiddels iets mee gedaan? Ik bedoel, is die persoon inmiddels langs geweest en zo nee waarom niet?

Miauw....

Lijkt me idd een goed idee om het toch te proberen, die persoon weet wat er KAN gebeuren en wil het toch nog doen! Respect, echtwel!

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:47

miauw :j
ik snap niet waarom hulp wordt afgeslagen die wellicht een oplossing kan bieden (of niet, maar heb niet het idee dat het daar nou nog erger van gaat worden) terwijl wel aan meelevende bokkers een verhaal wordt gedaan om exact dezelfde dingen te gaan horen.
Ligt het misschien aan zijn stal/wei/voer/licht/donker/geluid/geur/rug/oren/hoofd/ogen/ enz... Kennelijk verergert het gedrag van het dier, terwijl er bij de handelaar en in de eerste periode bij ts niets aan de hand was.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:48

Ivjee1213 schreef:
Het kan zijn dat hij vroeger misschien mishandeld is? en dat hij daar dan een soort van "trauma" aan over heeft gehouden?

Ik vermoed dat, zijn gedrag is in elk geval niet normaal

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:50

SB_Beessie schreef:
Is het paard missien allergisch voor iets in zijn voer? Of deed diegene net een bepaalde beweging? Misschien moet je eens ALLE sessies met hem opnemen, en als het dan gebeurt dan kun je het precies bekijken, waar het door kan komen.

Jeetje, wat rot voor je!

Er is al veranderd van voeder, van sport naar recreatiemengeling (ander merk).
Beweging, los aan een touw aan het lopen, die persoon deed enkel haar arm omhoog omdat hij niet voorbij zou lopen.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:51

Midasje schreef:
djune13 schreef:
Ik kan hem niet straffen want dan slaan bij hem de stoppen door.

Dat zou ik toch niet te lang goed vinden. Zeker wel straffen dan houdt maar iets bij de hand.

Hij is niet bang van een zweep of stok hoor, als hij dit ziet wordt hij nog razender

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:52

Rana schreef:
ziet hij wel goed? is dat nagekeken?

Morgen nochmaals volledige checkup van DA

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:54

Miauw....[/quote]

Lijkt me idd een goed idee om het toch te proberen, die persoon weet wat er KAN gebeuren en wil het toch nog doen! Respect, echtwel![/quote]

Ik heb zo mijn redenen waarom die mensen niet gekomen zijn. Gaelle vond het trouwens te ver.
Laatst bijgewerkt door djune13 op 29-10-09 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:58

Nou dat verklaard dan je motivatie om het niet te doen... al is het misschien het proberen waard aangezien de escalatie van zijn gedrag ook geen vertrouwen wekt.

Komt je NH-hulp nog wel terug of wil/durft ze niet meer met hem te werken?

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:59

ylva schreef:
Nou dat verklaard dan je motivatie om het niet te doen... al is het misschien het proberen waard aangezien de escalatie van zijn gedrag ook geen vertrouwen wekt.

Komt je NH-hulp nog wel terug of wil/durft ze niet meer met hem te werken?

De NH hulp komt niet meer terug, zij kan het niet oplossen, ze ziet dat niet meer zitten