mijn merrie raadsel!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manderyntjuh

mijn merrie raadsel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 16:00

Hallo!

ik ben niet snel van de vragen stellen haha maar dit zat me toch even dwars!
mischien weten jullie iets!?

...
Shetland merrie van 4 jaar ( 2 veulens gehad, waarvan 1 afgespeend en wel weer bij haar loopt)

ik was haar vandaag aan het poetsen en zag dat haar uier wat opgezwollen was en er kwam ook melk uit (als ik er zacht in kneep) nou is ze wel gedekt in de zomer ( weet niet precies wanneer, ze heeft ongeveer 2 maanden bij de hengst gelopen en 2 keer aan de hand gedekt) maar ik vind het vreemd dat ze niet echt duidelijk dikker wordt, maar wel al melk heeft. Wij hebben ook 2 haflinger ruinen staan, als een van die twee ook maar een oog naar haar gericht heeft dan plast en gilt ze de hele boel onder. Ze gaat dan er ook echt voor staan!

ik sta voor een raadsel:
Waarom heeft ze nu al melk...
en waarom sproeit ze BIJNA ALTIJD alles onder?

moet ik de dierenarts erbij halen?

Afbeelding

Balou_k

Re: mijn merrie raadsel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:02

Hormonen door de war, volgens mij heeft ze haar eertste veulentje al jong gehad..

Ik heb er geen verstand van eerlijk gezecht, hmm.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:40

hmm... Mijn merrie heeft een onsteking gehad bij haar uier.. Haar uier was wel helemaal opgezwollen en er kwam melk/pus uit. Miss kan het zoiets zijn? Of is haar uier helemaal niet erg opgezwollen? (bij mijn merrie was het gewoon helemaal dik)

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 20:17

ik ga morgen nog eens goed kijken en neem eventueel even wat fotoos!
maar haar uier was IETS opgezet, maar niet pijnlijk...

het vocht lijkt op melk, het stinkt niet...

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:02

hmm dan lijkt het me indd geen onsteking.. Schijndracht kan natuurlijk ook, dan produceren de merrie´s vaak uit zichzelf melk..

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:58

gebeurt wel vaker
misschien drinkt veulen stiekem toch nog, als ze blijven proberen komt de melk produktie vanzelf weer
kan niet zoveel kwaad, behalve dat de merrie op het eind dunner kan worden omdat veulen/jaarling ( of nog oudere) steeds meer gaan drinken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:32

ik denk ook dat het afgespeende veulen stiekem weer bij haar drinkt.
gebeurd wel vaker,kan niet zo heel veel kwaad .
zie je het en vind je het niet zo fijn dan kun je een vies smakend goedje op het uier smeren of het jonge dier er toch maar weer bij weg halen

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 10:45

Nee het 'veulen' drinkt echt niet meer, ze is dit jaar mei 1 jaar geworden...

ik maak vandaag even wat fotoos! die post ik dan even.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:52

een veulen van 1 jaar kan best nog wel drinken hoelang heb je ze uitelkaar gehad.?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:33

Lijkt mij ook niet geheel onwaarschijnlijk. Moet er trouwens wel even bij zeggen dat ik het niet echt een heel prettig idee vind dat een beestje van 4 jaar al 2 veulens heeft gehad, waarvan de jongste al 1,5 is. Dan was het zelf nog zowat een veulen toen ze voor het eerst drachtig was! Vind ik nogal onverantwoord en ook niet echt eerlijk voor die pony.

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 15:06

:? Moet ik de hele geschiedenis erbij zetten? Kaylee is nu bijna 5....

het 1e veulen is niet bij ons geboren en blijkt ook niet goed te zijn geweest en is toen ook ingeslapen ( toen was kaylee zelf nog niet bij ons ;) ) wij hebben kaylee en bambi(2eveulen) samen gekocht.. vorig jaar.

maargoed daar gaat het ook niet om, wij gebruiken de pony's niet om veulens te produceren...!

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 15:07

lisch schreef:
een veulen van 1 jaar kan best nog wel drinken hoelang heb je ze uitelkaar gehad.?

ze is zeker 2 maanden weg geweest!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:09

Ik denk idd dat het veulen weer stiekem drinkt. Kun je ze niet in een apart weiland zetten/stuk afzetten?

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 15:23

Willy_UrsB schreef:
Ik denk idd dat het veulen weer stiekem drinkt. Kun je ze niet in een apart weiland zetten/stuk afzetten?

Jaa dat kunnen we inderdaad wel proberen!
maar ik heb het zelf helemaal niet meer gezien.. en ze staan aan huis, dus opzich zou je het dan wel een keer moeten opmerken!

maar zowiezo even apart zetten en kijken of het opdroogt is mischien wel een idee!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:12

2 maand is niet erg lang ik zou ze nog even weer uit elkaar halen. maar dat geef je nu zelf al aan... en ik zou het wel langer als 2 maanden doen.

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:33

Kan inderdaad gewoon schijndracht zijn maar ik zou er gewoon voor alle zekerheid de DA eens langs laten komen :P

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:11

Citaat:
Moet ik de hele geschiedenis erbij zetten? Kaylee is nu bijna 5....

het 1e veulen is niet bij ons geboren en blijkt ook niet goed te zijn geweest en is toen ook ingeslapen ( toen was kaylee zelf nog niet bij ons ) wij hebben kaylee en bambi(2eveulen) samen gekocht.. vorig jaar.

maargoed daar gaat het ook niet om, wij gebruiken de pony's niet om veulens te produceren...!

Ik mag daar toch gewoon mijn mening over geven, ik vind dat onverantwoord, dat het zo is blijkt ook wel uit het feit dat het veulen het niet overleefd heeft. Maar ik zou dan dus ook voorzichtig met haar zijn. Ik weet natuurlijk niet dat jij die veulens niet gefokt hebt, en aangezien ik dat erg onverantwoord vind, zeg ik dat.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:26

k
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 02-07-22 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:34

er zijn veel merries die na het spenen en zelfs jaren daarna, nog melk geven.
Ik ken er diverse. Kan geen kwaad om een keer een deskundige na te laten kijken maar volgens mij is het niets ernstigs.
De 2 merries die ik goed ken, hebben beide al een paar jaar geen veulen aan de voet en zijn verder prima in orde.
en als het veulen nu nog wel drinkt en moeder en kind maken het prima, dan is dat toch ook geen probleem, maar ik verwacht het niet, want dan had de TS dit allang gezien.

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 09:45

hyppolyte schreef:
Citaat:
Moet ik de hele geschiedenis erbij zetten? Kaylee is nu bijna 5....

het 1e veulen is niet bij ons geboren en blijkt ook niet goed te zijn geweest en is toen ook ingeslapen ( toen was kaylee zelf nog niet bij ons ) wij hebben kaylee en bambi(2eveulen) samen gekocht.. vorig jaar.

Ik mag daar toch gewoon mijn mening over geven, ik vind dat onverantwoord, dat het zo is blijkt ook wel uit het feit dat het veulen het niet overleefd heeft. Maar ik zou dan dus ook voorzichtig met haar zijn. Ik weet natuurlijk niet dat jij die veulens niet gefokt hebt, en aangezien ik dat erg onverantwoord vind, zeg ik dat.

Tja wij kunnen daar ook niets aan doen, het gaat verder helemaal goed met de merrie!
dus einde discussie.. ik weet dat ik mijn merrie goed verzorg :o
ik weet niet wat er precies met haar eerste veulen is gebeurt, maar dat heeft niets met de merrie te maken.
maargoed... :Y)

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 09:47

joyfordogs schreef:
er zijn veel merries die na het spenen en zelfs jaren daarna, nog melk geven.
Ik ken er diverse. Kan geen kwaad om een keer een deskundige na te laten kijken maar volgens mij is het niets ernstigs.
De 2 merries die ik goed ken, hebben beide al een paar jaar geen veulen aan de voet en zijn verder prima in orde.
en als het veulen nu nog wel drinkt en moeder en kind maken het prima, dan is dat toch ook geen probleem, maar ik verwacht het niet, want dan had de TS dit allang gezien.

oke nou dat is al een geruststelling.
ik bel vandaag wel even voor de zekerheid de veearts 'woont toch bij ons om de hoek haha'

laat wel weten wat hij ervan zegt. :o

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 16:38

probleem opgelost

kan slotje op :evaw: