van de L1 naar de L2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

guppekop

van de L1 naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 09:04

Ik heb genoeg punten voor het L2.
Er zijn heel veel mensen om me heen, die zeggen dat ik gewoon door moet, dat blijven hangen in de L1 wel goed is om punten te halen maar dat je meer leert van de overgang maar L2

Andere mensen zeggen dat het beter is voor het vertrouwen om in de L1 te blijven

Wat denken jullie?
Ik weet het niet...
Ik heb 8 november onderling L2 dus ik hoop dat ik dan kan inschatten of ik klaar ben voor het officieel.

De oefeningen gaan altijd heel goed, haar wijken is ook super, stilstaan en achterwaarts kan ze ook. Alleen die nagevelijkheid zit er niet helemaal in.. Stukjes wel. Ze is nooit tegen de hand maar soms loopt ze net niet.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:08

Ik zou thuis doortrainen op de nageeflijkheid en losgelatenheid. dat word naarmate het niveau stijgt steeds belangrijker.

CM_

Re: van de L1 naar de L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:10

L1-L2 is helemaal niet zo'n grote overgang vind ik persoonlijk...

Onderling kun je niet vergelijken met officiele wedstrijden qua punten!

Maar goed, als ik lees dat ie niet goed nageeflijk is, dan vraag ik me af hoe je aan die punten in het L1 komt?

In het L1 word om een constante aanleuning gevraagd...

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:13

Helemaal eens met CM. Overgang L1-L2 is niet groot. Je moet wat meer doorzitten, een kleinere volte draaien en halthouden plus achterwaarts.
Hoe waren je punten in het L1? Zat je ruim in de 190 of krap aan de 180. Dat vind ik altijd een goede indicator of je klaar bent voor de volgende klasse namelijk.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:14

Flink blijven oefenen, en gewoon gaan starten. Goed je protocol nalezen en de mindere punten aanpakken. Je hebt toch niks te verliezen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:29

hoi! de overgang naar L2 is wel degelijk een pittige vindt ik. als je paardje nog niet goed nageeflijk is kun je het er misschien wel op wagen,maar ik vindt dat niet eerlijk tegenover je paard. de hele proef bijna doorzitten, terwijl hij zn rug niet goed gebruikt? daar worden jullie beide niet beter van.misschien trapt er afentoe een jury in,maar je werkt problemen in de hand. als hij nog niet goed nageeflijk is ga ikzelf beslist niet L2 starten,ook al wijkt hij super en kan hij achterwaarts. los eerst je aanleuningsprobleem op lijkt mij,en ga dan aan wedstrijden denken. het gaat niet om kunstjes,maar om je paard goed voorelkaar te krijgen.en als je stappen overslaat kom je je zelf echt tegen.doorzitten op een ontspannen rug is al best moeilijk een hele proef lang,laat staan op een strakkere rug.hij zal eerder moeilijker aan de teugel komen daardoor! zelf weten natuurlijk,maar dit is hoe ik er over denk. succes!!groetjes deess
ps ben zelf met een jong paard net 2x L2 gestart,ik mag versneld over maar heb ook gewacht tot ik lekker kon zitten met een stille ontspannen aanleuning.2x 196 en 1e en 2e, maar mn fijne gevoel is nog wel t belangrijkste voor mij!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:40

Idd ik heb toch al veel mensen gezien die toch wel moeite hadden bij de overgang L1-L2.
Je moet je paard echt wel al goed voor elkaar hebben in het L2, iets achter de LL word gruwelijk afgestraft (in het L1 trouwens ook al) je moet idd een constante aanleuning hebben, en paard mag niet echt meer op de voorhand denderen.

Dat is ook de reden dat ik nog even wacht met de overgang, ik heb de punten ook maar die van mij vind het allemaal nog zo spannend op wedstrijd, dat hij zich soms zo afsluit voor mij, dan is het moeilijk rijden, en kom ik helemaal geen L2 proef door vrees ik, dus eerst maar wat constanter dan kunnen we wel eens verder kijken, de oefeningen kent ie wel dat is niet het probleem.

tja en het doorzitten... :+ dat is nog een beetje mijn probleem :Y) laat staan als hij zo gespannen is.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:29

magic_lover... jij rijd wedstrijden in drenthe? fijn dat ze daar wel streng zijn mbt achter de loodlijn, hier (zuid en noordholland) is het echt per jurylid verschillend, soms word je juist gepunt met een paard wat met de kin op de borst loopt, soms juist niet. Heel vermoeiend, ik heb een paar leerlingen in het B en L rijden die echt niet weten waar ze aan toe zijn. De ene keer 8-en krijgen voor de nageeflijkheid, andere keer 4-en met de tekst 'te diep' en andere keren 4-en met de tekst 'paard mag dieper, ronder in de hals worden'

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:43

Dat is hier in de buurt ook nog wel een gevaar hoor, de ene jury wil het dieper zien dan de andere... Maar inderdaad, zowiezo moet je een mooie constante aanleuning hebben, zolang als die er niet is, niet L2 starten...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:01

Ik heb de overgang B - L1 gemaakt toen ik de B zat was en de laatste wedstrijden rond de 65% zat. De L1 ging me eigenlijk best goed af, ondanks dat het paard veel moeite heeft met de galop en het wijkknopje ook niet onder alle omstandigheden werkt.
's Zomers rijd ik mijn pony aangespannen en train hem dan alleen ohz wat bij om de dressuur voor de wagen te verbeteren. Tussendoor eens een wedstrijdje op de plaatselijke manege gestart en zo tussen neus en lippen door toch iedere keer winst gereden. Zonder serieus de L1 proeven te oefenen.

Nu gaan we het indoorseizoen in en mag hij weer dressuurpaard spelen. Heb ervoor gekozen om meteen in de L2 te beginnen. Vind het prettiger om daar meteen mee te starten, dan eerst nog wat L1 te rijden en dan na enkele wedstrijden over te stappen. 8 november gaan we het proberen. Na die tijd zal ik je kunnen vertellen hoe het me afgegaan is. Ik reken de eerste proeven zeker niet op een winstpunt, wijkknopje is nog steeds niet bevestigd, net zoals de middengalop. Voor de rest is hij wel prima voor elkaar, daar heb ik in de L1 mijn punten op kunnen halen. Ben benieuwd hoe dat in de L2 zal gaan.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:16

Bonita_Bon schreef:
magic_lover... jij rijd wedstrijden in drenthe? fijn dat ze daar wel streng zijn mbt achter de loodlijn, hier (zuid en noordholland) is het echt per jurylid verschillend, soms word je juist gepunt met een paard wat met de kin op de borst loopt, soms juist niet. Heel vermoeiend, ik heb een paar leerlingen in het B en L rijden die echt niet weten waar ze aan toe zijn. De ene keer 8-en krijgen voor de nageeflijkheid, andere keer 4-en met de tekst 'te diep' en andere keren 4-en met de tekst 'paard mag dieper, ronder in de hals worden'

Ja hier word je er echt gruwelijk op afgestraft :j
in de B al mag ie niet te laag en rond lopen, in het L1 mogen ze eigenlijk al niet meer achter de LL en in L2 zeker niet meer, dan moet ie gewoon fijn nagevelijk zijn, stille en constante aanleuning, en eigenlijk al wat meer bergopwaarts etc.

Dat is ook lastig als ze zo verschillden beoordeeld worden, dan weet je idd ook niet waar je aan toe bent. :n

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:07

Als je regelmatig boven de 190 rijdt kun je best overstappen. Als je nu steeds maar net een winstpunt hebt, kun je beter nog maar even dooroefenen.

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:47

Train thuis lekker door op de nagevelijkheid en probeer de L2 gewoon :j persoonlijk vind ik de L2 fijner omdat het afwisselen van doorzitten-lichtrijden zo veel gebeurd in de L1 :j ik vind de L2 proeven daarom veel meer rust hebben :j

Kun je niet een keer HC L2 starten zodat je weet hoe het gaat?

mylittle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:03

ik vind het verschil van de L1 naar de L2 reuze mee vallen...wanneer je in het L1 ruim winst rijd is het L2 geen probleem...enige grote verschil is achterwaarts !

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:50

Ik reed in de L2 hogere punten dan in het L1. Het L2 vind ik makkelijker te rijden omdat je dan mag doorzitten, maar dit is natuurlijk bij iedereen anders. :) Overleg het eens met je instructrice?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:52

Ik vind de L2 ook niet veel moeilijker ;)
Rij er zelf nog lekkerder in, want ik kan nu meer doorzitten.
Alleen als jij zegt dat de aanleuning nog niet zo goed is, dan kan je beter nog even wachten. in het L2 gaat alles wat sneller achter elkaar, dan kan ook ten koste gaan van je aanleuning.
Dan krijg je een erg rommelig beeld.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:49

als je nu iedere keer rond de 190 punten zit en de oefeningen voor het L2 goed beveistigd zijn zou ik gewoon over gaan. maar wel heel goed verder trainen op je nagefelijkheid wantdat is toch wel heel belanrijk als je echt verder wil dadelijk. veel sucses met je onderlinge in het L2.

miesemau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:47

Veel oefenen en bij kleine wedstrijden waar niet veel mensen aan mee doen L2 lopen en bij wat grotere L1. zo kun je makkelijker je winstpunten behalen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:57

miesemau schreef:
Veel oefenen en bij kleine wedstrijden waar niet veel mensen aan mee doen L2 lopen en bij wat grotere L1. zo kun je makkelijker je winstpunten behalen!

Dit snap ik niet helemaal?

Heb vandaag mijn eerste L2 proeven gereden en het viel mij zeker niet tegen. De onderdelen gaan ons net zo gemakklijk af als in de L1, maar die zijn ook nooit een probleem geweest. Wijken en middengalop is echter nog wel erg moeilijk, waar we er in de L1 nog wel 5en voor kregen, stonden er nu gewoon 4en. Zeker de middengalop werd behoorlijk strenger beoordeeld.
Vond het wel fijne proeven om te rijden! Wel lastig om een balans te vinden in die overgang van doorzitten naar lichtrijden en tegelijkertijd een middendraf in te zetten.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:27

Mijn grootste struikelblok is het doorzitten, ik kan op m'n huidige paard ontzettend moeilijk doorzitten. Als ik niet goed kan zitten, loopt 't paard niet fijn en komen de oefeningen er ook niet goed uit. Dus het is wel een heel belangrijk punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:32

Ik vond de overgang meevallen , maar als je paardje nog niet nagevelijk is zou ik het niet doen :n
Had op mn L2 debuut wel gelijk winst en prijs :)

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:22

Ik vond de overgang ook meevallen, maar de jurering is wel een stuk strenger.

Ik heb wel elke wedstrijd winst gehaald in de L2, maar niet boven de 190 gescoord en ook nog (net) niet in de prijzen gevallen. Dus dat is dan wel het verschil met B/ L1, toen had ik regelmatig prijs en boven de 190/200.

Ik zou overstappen als je regelmatig boven de 195 scoort. En natuurlijk als je er klaar voor bent en je paard goed voor elkaar is.

chrisjehabbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:49

Ik rijd zelf ook in de L1. Ik was toen van de B1 naar de L1 gegaan. Dat vond ik toen best wel een grote overgang. Maar het ging wel goed.:D

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:43

Dit ligt eraan, ik heb zelf 2 totaal verschillende paarden uitgebracht in die klasses. De eerste haalde altijd prijs en hoge punten in het L1, maar in het L2 ging het mis, je hebt meer souplesse nodig.
Mijn tweede paard liep te sloffen in het L1, de overgang L2 was voor hem een verademing en we haalden hoge punten.

Ik denk dat je het zelf het beste weet, hoe goed rij je tot nu toe in het L1? Heb je wel eens een L2 proef geoefend?

wittewitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:45

Als het doorzitten goed lukt en het wijken en het achterwaarts er goed opzitten en je je paard ook nog eens met een stille aanleuning de proef door kunt loodsen komt het wel goed. Anders zou ik toch nog even in de L1 blijven.