verkeersmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 18:50

Hoi ik zit met een probleem/vraagje.
Ik heb een jaarling haflinger waar ik wel eens door de wei mee wandel. Tot voorheen kon ik een pad binnendoor door het bos nemen om zo naar mijn huis te komen en via een fietspad en gaat het goed met mijn jaarlinger ze schrikt niet veel en is ook niet zo kijkerig.
Nu is die pad afgesloten en kan ik alleen via de weg, in de greppel, stukjes wandelen over straat of bij het bos komen. Mevrouw heeft daar nog wel eens neigingen om te springen of haarzelf erg sterk te maken als er een auto aan of langs komt. dit vind ik nogal gevaarlijk want voor het zelfde geld springt ze eronder.

wat zouden jullie mij adviseren?

Rianneke_

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:51

Neem een paard mee die wel verkeersmak is en haar er dan gewoon achter plakken!
werkt bij mij altijd...

Amy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:30

Ik ga altijd veel wandelen met een paard wat nog niet echt verkeersmak is. Eerst een beetje de rustige plekjes opzoeken en later de wat drukkere plekjes.
Ik doe wel altijd een hoofdstel in, peeskappen om en doe het paard aan de longeerlijn omdat ik een halstertouw te kort vind.
Over het algemeen zijn ze dan goed te houden...
Succes!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:11

Het beste is om, net als rbakker voorstelde, een ervaren leermeester mee te nemen. Dan kan ze daar achter of naast (aan de andere kant van waar de auto's langskomen). Ze leert dan heel snel dat het niet eng is en vindt het verkeer dan normaal. Spelenderwijs leren, na een tijdje kan je dan gewoon alleen met haar op stap en reageert ze ook op jou als je zelf rustig blijft (vooral door blijven ademen en niet je adem inhouden als je het spannend vindt, dat voelen ze nl haarfijn aan).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:15

grazen langs een weg? dan zijn ze vaak alleen maar bezig met eten. en kun je ver weg beginnen en steeds iets dichterbij... als er dan ene auto komt kijken ze misschien een keer op, maar garzen ze verder... dan wennen ze daar vanzelf aan. Ik zeg niet dat het bij elk paard zo werkt, maar je kan het proberen...

Let wel op dat je zelf niet al angstig gaat doen/denken als er een auto aankomt. Die spanning zal je paard voelen!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:35

ja miss me shet dan maar eens meenemen.. op het fietspad enzo zijn autos absoluut niet eng en kijkt ze er neit naar maar in de berm komen ze toch wel heel dichtbij en als ze tegen een auto springt ben ik verder van huis!

Hoofdstel vind ik persoonlijk wel vroeg voor een jaarling

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:38

Neem een opvallend gekleurd zweepje mee om de rijbaan op te steken. Als je je op die manier "breder" maakt passeren auto's je over het algemeen een stuk ruimer.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:39

Een mak paard mee nemen, zijn ze vaak toch wat rustigere en daarna oefenen, oefenen oefenen. Doe ik hier ook met mijn jaarling fjord

_Quickje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:40

Misschien eerst eens een wandelingetje maken met je paard te voet maar met z'n zadel en hoofstel op, zodat moest hij bang zijn, je hem goed kan vastgrijpen en hem kan aanmoedigen om toch verder te wandelen...:)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:41

heb al vanalles geprobeert, heb een tijd een bels gehad en reed daarmee ook over de weg en ging dan expres wat breder rijden zodat de autos wat minder vaart namen en dan ging ik opzij maar ze toeteren gewon en rijden als gekken zo dicht mogelijk langs, schijnt leuk te zijn het is een soort polderweg zonder drempels ect. dus er word als een gek gereden

voor de duidelijkheid het gaat om een jaarling, dus zadel en hoofdstel hou ik nog even weg ze vind niets eng behalve autos die erg dicht langs komen dan springt ze om en maakt ze zich sterk als de auto net voorbij is er rijden ook veel traktors wat ze daarop doet weet ik niet gelukkig niet meegemaakt want ik denk dat ik dr dan niet houd

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:04

Het is misschien niet te realiseren, maar kijk eens of je haar een tijdje langs een wat drukkere weg kunt zetten. Mijn paard staat tegenover een boerderij met veel machines, ze kijkt er inmiddels niet meer van op.

pony85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:05

Laat der wennen aan een drukke straat of weg.
En dan langzaam aan beginnen door een rustige straat en dan zo langzaam aan opbouwen!

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:01

En ga zelf eens oefenen met enge dingen, dus weg van de straat maar in de wei of bij de wei. Zet je (of een) auto ergens stil en loop er langs op. Of een traktor, een fiets, een scooter, noem maar op. Zet haar er een keertje stil naast. Geef haar, als ze braaf is, een brokje als beloning. Bouw het langzaam uit: laat de auto een keer stationair draaien en loop er dan langs op. etc.

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:22

Inderdaad net als marieke zegt gewoon een auto in de wei zetten en je paard erlangs laten lopen dan als dat goed gaat de motor laten draaien en als dat goed gaat de auto erzelf langs laten rijden. Misschien dat dat een optie is

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:31

een ervaren paard/pony meenemen die niet opschrikt, een echte leader voor je jaarling, verder wat schriktraining thuis, zodat je jaarling jou zo vertrouwd dat als jij "normaal doet" als er auto's kort passeren dat ze ook zoiets heeft van als m'n leider er niets uitmaakt, dan zal het wel niet zo eng zijn.
Verder om iets meer controle te hebben, een touwhalster ipv stalhalster, zo'n hastel met extra nylonkoord over de neus om je halstertouw aan te bevestigen of wat ik vroeger deed een slipketting onder de kin door de zijringen en mijn halstertouw aan de uiteinden, dit geeft sneller release dan met je halstertouw rond de neus. Oh en een langer halstertouw is ook handig. (zo eentje dat ze voor parelli ea gebruiken, 5m ofzo, want een longeerlijn vind ik persoonlijk te lang en onhandig en een gewoon halstertouw te kort :D)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:43

dank je denk idd dat ik er een ketting aanhang (niet over de neus) zodat ik als nodig, wat meer te zeggen heb en dan als het traktorrijseizoen voorbij is eens wat meer ga wandelen zetten jullie je paard stil bij langskomende autos op het begin of lopen jullie op het begin ook gelijk door

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:50

ik probeer ze zo lang mogelijk te laten doorstappen, omdat zolang ze stappen, merk je sneller dat ze "iets van plan" zijn, vanuit stilstand voel/zie je minder goed wanneer ze een noodsprong gaan maken.
Als het echt niet anders kan laat ik m'n paard stoppen en kijken.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:15

mijn paard is ook nog niet hellemaal verkeersmak.
Wij hebben een stuk van de wei afgezet die het dichts bij de straat zit daar rijden veel auto's zo kan hij wennen aan de geluiden en kan hij kijken.
Het werkt erg goed hij staat er nu een week en hij is alleen nog een beetje bang voor vrachtwagens.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:41

Hoe hard mag je op de weg rijden??

Ik had hetzelfde probleem, naja om iedergeval naar het fietspad te komen. Ik had ook geen leermeester en dus had ik altijd 1 of 2 mensen mee. Hier mogen ze 60 en dan loop ik met Bo in de berm en de mensen die mee zijn op de weg met zwaai gebaren om auto's iets af te remmen. Bo kan namelijk ook rare sprongen maken en altijd naar de auto toe haha. Het heeft wel geholpen ze blijft nu netjes in de berm, behalve bij abnormaal grote trekkers, maar die kunnen gelukkig al niet te snel.

marinkaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:40

ik zou ook proberen gewoon iemand meetenemen met een paard die heel braaf is en je paard daar achter zetten, misschien leert je paardje dan dat het helemaal nergens voornodig is om weg te springen! :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:48

Iemand met een auto naast haar laten stilstaan en de motor rustig laten draaien. Haar daarnaar laten kijken en ruiken. Als ze dit niet meer eng vindt de auto weg laten rijden, enz. Dan kan je het langs de weg gaan proberen.

lollypopluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:58

Mijn pony is ook verkeersmak. Ze is heel braaf bij auto's enzo.
Maar ze is nu 6 jaar. en wel heel ervaren met buitenrijden. Moet je paard misschien wat meer ervaren worden?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:10

Met lopen gebruik ik een touwhalster; door de knopen werk je met druk langs gehele zijkant van het hoofd. Zelf merk ik dat ik hiermee meer te vertellen heb als met hoofdstel ;)

Verder klein beginnen; kan je een kort stukje doen en weer omdraaien? En van afstandje en steeds dichterbij? Inderdaad een bekende vragen 'autotraining' te doen?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:08

Ik heb zelf een jaarling die ook wel eens gek wilde doen. Ik ben toen schriktraining gaan doen, en toen de weg opgegaan met een hengstenketting. Ook heb ik veel met me vader geoefend met zijn auto. Toeteren, gassen hard langs rijden, en ze kijkt er niet meer van op :)

lissaagirl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:38

ga eerst rustig aan de hand stukje voor stukje lopen. :)