Ik ben aan het twijfelen of ik mijn paard wel of niet zal scheren.. Hij is nog nooit geschoren.. Want dat was nooit nodig.. Maar hij heeft nu 2 weken in Utrecht gestaan in de kliniek.. Hij komt morgen weer thuis.. En heeft daar voor zijn doen een behoorlijke vacht ontwikkeld..
Voor hij naar de kliniek ging stond hij thuis al wel met een deken op.. Een fleece gevoerde deken.. Maar de DA zei dat dat daar niet nodig was omdat ze binnen staan daar, en de temperatuur nooit zo laag is.. Maar toen ik daar maandag was om hem voor te rijden en te knuffelen viel het me op dat hij veel dikker in z'n vacht zat..
Normaal gesproken rij ik hem meerdere dagen in de week intensief.. Maar dat gaat er voorlopig niet inzitten, omdat z'n rugspieren eerst aan moeten sterken.. Dat word dus de 1e 2 weken longeren met de pessoa.. En ik ga een WOW aanschaffen.. En er komt 8 november pas iemand langs om hem aan te meten.. Dan nog de weken lange levertijd.. Kortom, voorlopig word hij nog niet intensief bereden.. Wel ga ik over 2 weken een beetje met m'n nieuwe bareback pad experimenteren.. (stap ritjes)
Is het dan wijs om hem te scheren ja of nee.. Onder het zadel hoeft hij dus niet te presteren.. Maar wel met grondwerk.. Veel longeren met de pessoa en werken aan de lange lijnen om die rugspieren weer sterk te maken..
Hij is ook erg ingevallen.. Hij weegt nog maar 550kg ipv 650kg.. Dus ik wil ook niet dat ie het koud krijgt ivm gebrek aan lichaamsvet..
Zal ik nog even wachten met scheren tot t einde van t jaar, tot ik m'n WOW heb? En hij weer echt aant werk gaat? Of toch nu al? Want met werken aan de pessoa gaat hij ook zweten..
En als ik hem nu ga scheren.. Wat voor deken moet hij dan op met deze temperatuur? Heb dekens genoeg.. 100gr (HH), 200gr (Amigo), 330gr (HH), 370gr (Rambo Wug), 550g (HH)r.. En natuurlijk veel fleecedekens in verschillende diktes..
lindalieneke
Geplaatst: 28-10-09 17:01
Ik zou even aankijken hoe ie in t werk is, als ie t niet kan volhouden omdat hij onmundig begint te zweten zou ik scheren, anders nog even wachten tot je weer fanatiek met 'm aan t werk gaat. Wat had ie dat ie in Utrecht stond??? In elk geval succes! Over de dekens, die van mij (die ik al kaal heb) heb ik twee dekens op, mocht t nou echt koud worden (benenden de -8/-10) krijgen ze er nog een bij, anders moeten ze het hiermee doen deze winter. Das een onderdeken en een canvas staldeken. In de wei krijgen ze (bij slecht weer) er een grams regendeken bij over.
Mijn topic staat bijna bovenaan in verslag van de dag: Tinesje moet naar de kliniek..
Ja aan de ene kant wil ik ook liever nog even wachten.. Want ik ben geen voorstander van scheren.. Maar wil ook niet dat hij zo lang nat blijft.. Das ook niet fijn voor hem..
Maar als ik eventueel wacht met scheren.. Wat voor deken moet ik hem dan om doe als hij thuis komt?
Als je paard in de kliniek gestaan heeft en hij voelde zich niet opperbest, dan is het niet abnormaal dat hij een dikkere vacht heeft aangemaakt dan normaal. bv paard dat op korte tijd enkele koliek aanvallen gehad heeft staat dit jaar ook veel dikker in het haar dan vorige winter.
Ik zou afwachten met scheren totdat je ziet dat hij effectief heel erg zweet tijdens en na het longeren. Als je toch moet gaan scheren zou ik aangezien je zwakke rugspieren noemt, niet volledig scheren, maar een deken/jacht model op deze manier heeft het paard al een natuurlijk uitrijdeken en kan het toch al veel gemakkelijker warmte kwijt. Ik zou zowieso een 200 grams deken opleggen (geschoren of niet) en van zodra de temperatuur nog iets zakt ('s nachts rond vriespunt en overdag zelden boven 10°C) naar een iets dikkere deken gaan (300-350grams)
Ik zou zeker eerst weer opbouwen met trainen, nu zit de vacht zeer waarschijnlijk toch nog niet in de weg, en mocht je hem later weer normaal kunnen rijden en hij gaat dan zweten kun je altijd nog scheren. maar dan zou ik een deken er in laten zodat zijn rug ook teidens het rijden goed warm blijft ivm zijn spieren
Ik zou voorlopig niet scheren. Begrijp uit je verhaal dat je niet zoveel mag doen. Dan heb je ook geen last van evt. zweten. Als je nu weer een deken opdoet, gaat het haar platter liggen. Als je paard beter in zijn vel zit, kan het met verder aanmaken van de vacht best eens meevallen.
Darkness85
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-09 00:45
Denk dat ik idd nog maar even wacht.. Ik vind het zo zonde.. Ben bang dat ik dan volgend jaar misschien weer moet scheren..
Ik zou nog even wachten, een dikke deken opdoen, welke je normaal ook met deze kou op zou hebben en misschien een beetje lijnzaad voeren of misschien zelfs een vitaminekuur erin. Als hij het warm krijgt bouwt hij zijn vacht misschien wel weer iets af. Als je eenmaal scheert blijf je bezig.