Help wat mag ik doen met mijn veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aureliaa7

Help wat mag ik doen met mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:41

Hallo allemaal
ik heb een verzorgpaard met daarbij als maatje een veulen ik zou heel graag een leuke band met het veulen willen krijgen door te spelen wandelen enzo maar dit mag niet van de eigenaresse het is toch juist goed om daar vroeg mee te beginnen? Groetjes Aurelia

Ps sorry dat deze topic net leeg was maar dit is per ongeluk gegaan toen mijn computer vast liep
Laatst bijgewerkt door Aureliaa7 op 28-10-09 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

AngelofLove

Re: Help wat mag ik doen met mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:44

Echt super veel kan je natuurlijk niet met een veulen doen, hij/zij moet immers lekker paard kunnen blijven maar ik vind het persoonlijk echt niet verkeerd om een veulen ook aan een halstertouw te leren lopen. Dit natuurlijk niet gelijk op straat maar gewoon in de wei of bak ofzo. En het veulen overal aaien cq een borsteltje eroverheen, voetjes uitkrabben, etc. Maar echt lange wandelingen dat kan natuurlijk nog niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:49

Als het het een verzorgveulen is moet je natuurlijk je altijd aan de eigenaar aanpassen (je kunt er niet zonder toestemming mee gaan wandelen, en op straat zou ik nog lang niet gaan doen, erg link als ze nog jong zijn). Maar op zich kun je met een veulen al wel een paar dingen doen, borstelen, voetjes geven en in de wei een klein stukje aan het halster lopen. Meer zou ik niet doen helemaal niet als het nog niet gespeend is. Als ze bij de moeder weg is kun je iets verder gaan, dus ook leren vaststaan/achterwaarts/stoppen en stil blijven staan op commando. Maar altijd in korte sessies, max 5/10 minuten met het veulen bezig zijn (dat is ook incl het borstelen) en zeker niet elke dag. het is heel verleidelijk om lekker veel met zo'n schattig dier in de weer te gaan maar op deze leeftijd moeten ze vooral erg veel leren van hun soortgenoten en niet zo veel nog van de mens.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:51

Ik ben van mening dat een veulen/jaarling de kans moet krijgen om paard te zijn en lekker tussen zijn vriendjes op moet groeien. Ik sta zelf op een opfok en als ik zie wat sommigen allemaal met hun veulens doen 8)7

Ik ben het met de eigenaar van het veulen eens. Halstertje om, aaien en voetjes geven is naar mijn idee meer dan genoeg. En ook al vind jij dit misschien niet... Als de eigenaar niet wilt dat jij meer met het veulen doet, houd het sowieso op!

Aureliaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:55

AngelofLove schreef:
Echt super veel kan je natuurlijk niet met een veulen doen, hij/zij moet immers lekker paard kunnen blijven maar ik vind het persoonlijk echt niet verkeerd om een veulen ook aan een halstertouw te leren lopen. Dit natuurlijk niet gelijk op straat maar gewoon in de wei of bak ofzo. En het veulen overal aaien cq een borsteltje eroverheen, voetjes uitkrabben, etc. Maar echt lange wandelingen dat kan natuurlijk nog niet.

Ja dat snap ik maar hoeven uitkrabben mag absoluut niet van der ik mag echt alleen borsteltje erover halstertje af en toe om en af en toe voetje optillen

Aureliaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:57

troi schreef:
Als het het een verzorgveulen is moet je natuurlijk je altijd aan de eigenaar aanpassen (je kunt er niet zonder toestemming mee gaan wandelen, en op straat zou ik nog lang niet gaan doen, erg link als ze nog jong zijn). Maar op zich kun je met een veulen al wel een paar dingen doen, borstelen, voetjes geven en in de wei een klein stukje aan het halster lopen. Meer zou ik niet doen helemaal niet als het nog niet gespeend is. Als ze bij de moeder weg is kun je iets verder gaan, dus ook leren vaststaan/achterwaarts/stoppen en stil blijven staan op commando. Maar altijd in korte sessies, max 5/10 minuten met het veulen bezig zijn (dat is ook incl het borstelen) en zeker niet elke dag. het is heel verleidelijk om lekker veel met zo'n schattig dier in de weer te gaan maar op deze leeftijd moeten ze vooral erg veel leren van hun soortgenoten en niet zo veel nog van de mens.

Ze is al bij de moeder weg en staat nu bij een ruin maar ik mag alleen borstelen en halster af en toe om en af en toe voetje optillen

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:59

Je bent afhankelijk van de eigenaar, en het zijn zijn of haar dieren. Ik geef haar groot gelijk dat je niet te veel met het veulen moet willen. Het halster om en voeten leren geven is een belangrijke basis. Je kan af en toe een beetje aaien of er een borsteltje overheen halen, maar meer niet. Laat het diertje nog genieten van het jong zijn. Later kan het ook nog alles leren.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:03

Ben het helemaal met de eigenaar eens en ik moet eerlijk zeggen, als ik zou merken dat een van mijn verzorgers dingen met de paarden doet die ik verboden heb, dan vliegen ze eruit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:04

wat je in de wei wel kunt doen is er natuurlijk mee rondlopen.
poetsen,voetjes optillen en je kunt ook es in de oren kijken,mond open en de ogen bekijken.
zijn allemaal dingetjes die later handig zijn als er eens wat is en er een dierenarts bij moet.

ook overal aanraken( ook tussen de achterbenen!)
en je kunt es een handdoek er op leggen ,is allemaal weer makkelijk voor later.
wat ik ook doe is al commando's aanleren, pasje opzij,pasje naar achteren, blijven staan op de plaats.

verder moet je er inderdaad nog niks mee gaan doen.
op straat lopen doe je samen met de moeder en de eigenaresse natuurlijk,dan word het veulen wel mak.
maar is niet noodzakelijk,dat kan later ook nog wel

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:13

Als de eigenaresse liever niet heeft dat je er meer mee doet, ook gewoon niet doen. Het is haar paard.

Mijn ervaring is inderdaad wel dat ze als veulen al wel veel kunnen leren en je daar ook wel voordeel van kan hebben, zoals ellepel ook schrijft. Wij leren ze altijd de basis dingen, vast staan, borstelen, voeten optillen, enz. Het veulen staat dan samen met zijn moeder op de spuitplaats. Ook beentjes afspuiten doen we al bij de veulens. Ze komen bij ons 's avonds altijd binnen en lopen dan aan het halster en touw mee. Het is dan echt niet nodig om op straat te gaan oefenen. Dat komt later wel.

Als het veulen nu gespeend is zou ik hem gewoon lekker laten, beetje borstelen enzo kan natuurlijk wel, maar overdrijf niet. Gewoon een beetje voor het idee. (Zeker niet te grondig poetsen als hij hele dagen buiten loopt, je borstelt dan de beschermlaag weg.) Het is mooi dat hij wat basisdingen kent, maar de rest komt allemaal later wel.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:17

Aureliaa7 schreef:
.

Waar gaat (of ging) dit topic over....??
Waarom is de tekst weggehaald? (en de titel dus ook??) :?

Pollewoppy

Re: .

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:19

Nou ja, dit begrijp ik niet. Ik heb getemd. Het is niet de bedoeling om je bericht en titel weg te halen.

Ik begrijp ook niet waarom je het weghaald. Je krijgt toch helemaal geen vervelende reacties?

@ Dabo: Ze vroeg naar wat je allemaal met een veulen kan doen. Ze verzorgt een veulen en mag van de eigenaar aan het halster en een voetje optillen e.d. Ze vroeg zich af of het niet beter was om er meer mee te doen, omdat ze dan op latere leeftijd makkelijker zijn. Daar ging het topic over...

Aureliaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:24

Pollewoppy schreef:
Nou ja, dit begrijp ik niet. Ik heb getemd. Het is niet de bedoeling om je bericht en titel weg te halen.

Ik begrijp ook niet waarom je het weghaald. Je krijgt toch helemaal geen vervelende reacties?

@ Dabo: Ze vroeg naar wat je allemaal met een veulen kan doen. Ze verzorgt een veulen en mag van de eigenaar aan het halster en een voetje optillen e.d. Ze vroeg zich af of het niet beter was om er meer mee te doen, omdat ze dan op latere leeftijd makkelijker zijn. Daar ging het topic over...

Dat ging per ongeluk toen mijn computer vast liep sorry

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:25

Ik zie dat het al hersteld is.
Hoe oud is het veulen? Loopt het nog bij de moeder?

Aureliaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:27

Dabo schreef:
Ik zie dat het al hersteld is.
Hoe oud is het veulen? Loopt het nog bij de moeder?

Hoi hoi Dabo het veulen is 6mnd ong en loopt niet meer bij haar moeder maar bij een ruin mvg aurelia

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:28

Aureliaa7 schreef:
Ze is al bij de moeder weg en staat nu bij een ruin maar ik mag alleen borstelen en halster af en toe om en af en toe voetje optillen

Dan zul je je daartoe moeten beperken.. Is toch niet zo erg? Veulen wordt er echt niet minder van hoor en dan kun jij je lekker met moeders (of de ruin) bezig houden. Iedereen heeft weer zijn eigen ideeën als het om veulen opvoeding gaat en als verzorger heb je je maar aan te passen ben ik bang.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:32

Precies troi, dat is wat meerderen hier in het topic al tegen haar gezegd hebben ;)

Aureliaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 18:53

Allemaal bedankt voor de tips

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:57

Ik vind de eigenaar heel verstandig overkomen.

Wees wijs en luister naar de eigenaar, en doe niet teveel met het veulen, als ie dalijk een paar honderd kilo weegt en hij is per ongeluk verpest door een onervaren meisje, zit je met een erg groot probleem.

Lekker laten lopen dus !

Aureliaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 19:02

CM_ schreef:
Ik vind de eigenaar heel verstandig overkomen.

Wees wijs en luister naar de eigenaar, en doe niet teveel met het veulen, als ie dalijk een paar honderd kilo weegt en hij is per ongeluk verpest door een onervaren meisje, zit je met een erg groot probleem.

Lekker laten lopen dus !

Ja dat is waar maar de eigenaresse is zwanger dus kan me momenteel niet helpen als ze bevallen is zal ik vragen of ze het samen met me wil doen bedankt voor je tip

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:16

Aureliaa7 schreef:
Ja dat is waar maar de eigenaresse is zwanger dus kan me momenteel niet helpen als ze bevallen is zal ik vragen of ze het samen met me wil doen bedankt voor je tip

Maar wie weet wil de eigenaresse wel niet dat je met dit veulen bezig gaat.. Dus gewoon lekker laten gaan dat diertje..

Aureliaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 19:51

troi schreef:
Aureliaa7 schreef:

Maar wie weet wil de eigenaresse wel niet dat je met dit veulen bezig gaat.. Dus gewoon lekker laten gaan dat diertje..

Hoi hoi troi ik spreek de eigenaresse altijd als ik ga dus die is er wel van op de hoogte maar ze kan zelf niet meer rijden enzo daar gaat het om

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:53

Ik neem aan dat je ook niet op een veulen rijd? :=

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:12

als er een basis bij het veulen is, en dan bedoel, vertrouwen in mensen en gewent aan aanrakingen, dan is dat volgens mij voldoende.
Ik doe ook niet superveel met de veulens, als ze liggen, ga ik er een keer bij zitten, maar alles op basis van vertrouwen en het veulen bepaald het tempo.
alles wat je doet, niet te lang doen, beter 3 keer 1 minuutje wandelen dan meteen 10 minuten.
Ze staan hier erbij als ik een paard op zadel, tja dan leg ik wel eens een borstel op de rug, of een kleedje ofzo. Zo wennen ze spelenderwijs aan vanalles.
Ik zou niets doen wat de eigenaar niet wil!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:22

Ik begijp niet waarom je zo nodig met het veulen in de weer wilt zijn?
De eigenaar zegt dat het niet mag.. klaar.. geen diskussie mogelijk.
En om heel eerlijk te zijn vind ik dat heel verstandig van haar.. een veulen opvoeden is niet iets wat iedereen kan, maar helaas wordt er nogal licht over gedacht.. |o