Paard jaloers ervaringen? Uit laten vechten of apart zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rayo

Paard jaloers ervaringen? Uit laten vechten of apart zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 15:56

Ons paard staat sinds 2 jaar thuis en stond daar alleen op stal en de paddock met 2 geitjes. Elke dag kwam hij met rijden bij paarden, stond met de paarden van de buren op de wei of ik liet ze samen spelen, hij had dus vriendjes!!
Nu hebben we sinds anderhalve week een nieuwe pony erbij, een vreselijk lieve haflinger. Ze staan naast elkaar in de box en kunnen met hun hoofd/nek bij elkaar in de box. Overdag hebben we ze in de paddock, maar zodra het eten op is begint ons paard de nieuwe haflinger aan te vallen. Oren plat in de ze nek en mond wagenwijd open en maar bijten en achter hem aan te rennen….Hij houd niet op, maar blijft zo maar doorgaan.
We hebben ze eerst even zo gelaten om het uit te vechten maar het word steeds erger.
Vandaag besloten om ze apart naar buiten te doen, eerst het paard wat we al hadden in de ochtend, ging goed. Haflinger stond rustig binnen en de ander rustig buiten. Daarna andersom, maar dat ging niet. Haflinger stond rustig in de paddock en de ander begon binnen de hele toko te verbouwen.
Ik ervaar dit als pure jaloezie… als we ze uit elkaar halen hinniken ze wel waar de ander is en ons ‘oude’ paard is wat stresserig je ze nieuwe ‘vriendje’ weghaalt, maar samen gaat ook niet.
Iemand hier ervaring mee? Zoja hoe hebben jullie het opgelost?
Zit nu te denken de paddock door de midden te doen en ieder aan een kant.
Ik dacht ons paard blij te maken met een vriendje maar die denkt er anders over |(

Caira

Re: Paard jaloers ervaringen? Uit laten vechten of apart zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:58

even een draadje ertussen zodat ze rustig kunnen wennen.

Zo zie je echt goed de effecten van het alleen houden van een paard, ze krijgen daar echt een psychologische klap van. Geef hem de tijd om te wennen.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:07

Ben het helemaal met Caira eens. Eerst een maand een draadje er tussen en ws gaat het daarna veel beter!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:10

Hoezo het alleen houden van een paard. hij liep toch met de paarden van de buren in de wei??? Was dus niet alleen, dus dit is ook geen psychologische klap.

Idd, een draadje ertussen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:13

Kijk maar uit met draadjes hoor. Als hij zo fel is, heb je kans dat hij er dwars doorheen gaat, en dan heb je de vreslijkste wonden.
Kan je niet aan de hand ze aan elkaar laten wennen.
Of ze beide uit stal halen, een paar rondjes met je paard lopen, de haf in de bak, en dan je paard op stal met de deuren dicht?

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:25

We zijn al samen met ze op buitenrit geweest en dat gaat goed. Zolang er eten in de paddock is (hooi of alle blaadjes van de bomen) gaat het goed, maar zodra het eten op is begint het. Ga vanavond ook eerst een draadje spannen en kijken hoe dat gaat. Op stal gaat het ook wel (affentoe bijten) Onze stallen zijn open, ze kunnen er aan 2 kanten overheen hangen, dus ook naar elkaar!
Paard stond wel alleen thuis/paddock en afgelopen seizoen ook alleen op de wei. Probeerde hem wel vaak met vriendjes te laten spelen. Ben ook blij dat hij nu niet meer alleen is, maar had verwacht dat paard ook iets blijer zou zijn, zeker ook omdat zodra ik hem mee had ergens heen heel erg aan andere paarden kleefde....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:26

geef het tijd Rayo, je zou kunnen zorgen dat ze in elk geval in de paddock veel ruwvoer hebben.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:36

Wil ze ook zeker tijd geven, maar vind het zo zonde dat ze nu dus op stal staan terwijl het zo mooi weer is.....

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:00

Ik zou gewoon een draadje spannen met ruimte ertussen zodat ze niet bij elkaar kunnen bijten maar wel elkaar kunnen zien en als dat na een tijd goed gaat gewoon weer proberen

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:18

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met 2 shetjes.
Mijn 7 jarige ruintje stond gewoon op de wei tussen de grote paarden van mijn tante.(dus echt niet geestelijk getraumatiseerd) :D ;)
Maar ik wilde er graag een shetje bij,dus merrie veulen erbij gekocht.
Ook omdat ik graag een eigen shettenstukje wilde in de toekomst(zij willen met de grote paarden gaan trainen en volgend jaar staat er een veulentje op stapel) dus dacht ik koop een vriendinnetje voor mn ruintje,en op hun eigen stuk.
Totaal geen probleem met mijn ruintje verwacht,want die kan met alles overweg van groot naar klein,bekend of onbekend!
Ze kennis laten maken,leek heel goed te gaan,dus bij elkaar gezet....ging even goed toen meneer stond te eten.
Daarna liet hij haar niet meer met rust,bijten,achternajagen.....uiteindelijk ze ook uit elkaar moeten halen.
Nog op een behoorlijk groot weiland geprobeerd,en wederom bleef hij aan de gang.
Nu besloten ze allebei op stal te zetten,naast elkaar....grazen mogen ze lekker maar wel onder toezicht!
We gaan nu af en toe met allebei wandelen,en het gaat al beter en hij valt haar niet zomaar meer aan.
Maar in de nachten gaan ze allebei veilig in hun eigen stalletje.
Dit houden we even zo,tot ze wat meer aan elkaar gewend zijn,en gaan dan langzaam proberen of ze samen buiten kunnen blijven.