Paard wil bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Paard wil bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 15:25

Hallo,

ik zit met een groot probleem..
Mijn lieve 16-jarige merrie, die ik van februari heb, is altijd superlief voor me geweest!
In het begin was het een moeilijke start, ze had ervoor op een manege gestaan en met 6 paarden in 1 box..
Hierdoor moest ze vechten voor haar eten en toen ze bij mij kwam dacht ze dat ze nog moest vechten voor haar eten, en dus wou ze bijten/stampen naar mij.
Met veel bloed, tranen en zweet had ik haar zover gekregen dat ze me volledig vertrouwde.
Ik kon in de stal alles doen, in de wei, als ik rondliep liep ze als een hondje naast mij, ..
Ze is ook altij heel lui geweest bij het rijden.
Ineens is het een héél ander paardje geworden, en ik kan de rede maar niet vinden ;(
In de stal wil ze bijten/stampen naar me en legt ze haar oren plat.
Een keer als ik haar dan toch zonder stamp of bijt heb, en haar vastzet om te verzorgen is ze wél lief..
In de wei komt ze als ik ze roep heel lief met haar oortjes naar voren naar mij, ik geef haar een koekje, knuffel haar een beetje, ...
Maar vanaf de moment dat ik wegga en haar dan terug wil pakken, wil ze bijten, stampen, en legt ze haar oren weer plat..
Ook is ze ineens super actief onder het rijden!
Ik kan nu wel maar 3x in de week rijden, maar dat is altijd zo geweest, en vroeger was ze superlui..
Als ik nu rustig aan het stappen bent begint ze superhard te crossen uit het niets.. :?
Ook heeft ze vanaf februari nooit een bok/kick gegeven, en zondag was ik rustig aan het stappen, in een keer begint ze superhard te crossen en te bokken, ik kon er nog net op blijven zitten..

Het is dus een héél ander paard geworden en ik weet niet waarom..
Heeft iemand tips voor mij? Of weet iemand misschien wat de oorzaak hiervan kan zijn?

In ieder geval bedankt..

Groetjes Jasmine

tjongejonge

Re: Paard wil bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:57

Denk dat ze jou associeerd met pijn. of het zadel ligt niet goed of er zijn rugproblemen. of ze gaat nu baasje over jou spelen ze weet nu hoe jij bent en gaat je ff uitproberen je hebt haar pas vanaf februari dus nog niet zo lang. laat haar maar eens nakijken door een ostheopaat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:58

Als je weet dat er niets medisch is zou ik eens even streng op gaan treden..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:00

De eerste dingen die je beschrijft klinkt als dominant gedrag. Wat doe jij als ze je wil bijten? Loop je weg, kalmeer je haar, krijgt ze een fikse tik?

Wat betreft het rijden - dát klinkt eerder alsof ze ergens pijn heeft. Heeft ze een blessure gehad? Kijk ook eens goed naar het zadel/hoofdstel, en controleer op kleine wondjes. Ik weet niet op welk niveau je rijdt, maar voelt ze ook anders onder het zadel, dat ze bijvoorbeeld haar rug meer wegdrukt dan normaal, of merk je daarin geen verschil? Overigens zou het ook nog door het veranderende weer kunnen komen, maar ik zou toch alles even controleren.

Want ook dat zou een verklaring kunnen zijn voor haar bijterige gedrag; rijden doet pijn, dus wil ze niet meer met je mee.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:24

DaniBanani schreef:
De eerste dingen die je beschrijft klinkt als dominant gedrag. Wat doe jij als ze je wil bijten? Loop je weg, kalmeer je haar, krijgt ze een fikse tik?

Wat betreft het rijden - dát klinkt eerder alsof ze ergens pijn heeft. Heeft ze een blessure gehad? Kijk ook eens goed naar het zadel/hoofdstel, en controleer op kleine wondjes. Ik weet niet op welk niveau je rijdt, maar voelt ze ook anders onder het zadel, dat ze bijvoorbeeld haar rug meer wegdrukt dan normaal, of merk je daarin geen verschil? Overigens zou het ook nog door het veranderende weer kunnen komen, maar ik zou toch alles even controleren.

Want ook dat zou een verklaring kunnen zijn voor haar bijterige gedrag; rijden doet pijn, dus wil ze niet meer met je mee.

In het begin ging ik weg, nu ga ik met zweep de stal in, en als ze dan nog wil bijten geef ik een tikje met de zweep en dan is ze wél lief.

Ze heeft geen blessure gehad en heeft ook geen wondjes.. Ik heb geen niveau, ik rijd recreatief met haar :)
Gewoon voor de fun dus. Ik vind het ook niet erg dat ze wat actiever is, maar het lijkt idd alsof er iets niet klopt..
Bij het opzadelen blijft ze de laatste tijd niet staan, wat ze daarvoor wel deed..
Maar het kopstuk laat ze dan net wel gemakkelijk indoen, ze doet haar hoofdje netjes naar beneden zodat ik het over haar oren kan doen, en doet haar mond bijna op voorhand open..
Met het opstappen blijft ze altijd heel netjes staan!
Maar ze is wel heel snel bang, als er bijvoorbeeld in het bos wat tegen de piste ligt iemand met een hond voorbijwandeld, wil ze er niet meer voorbij, stuur ik haar er terug heen begint ze achteruit te lopen..
Er zijn overlaatst wilde varkens in de wei geweest, waardoor ze bang is van de wei die naast de piste ligt..
Ook is ze bang van bladeren die geluid maken, en zo kan ik nog wel uuuuuren doorgaan..

Volgens mij is het eerder profiteren, want ze geeft niet echt aan dat ze pijn heeft..
Behalve in draf doet ze soms haar hoofd in de lucht, maar dat ligt deels aan dat ze van alles bang is..
Ik zal vragen aan m'n vader om de volgende keer te filmen, maar dat zal wss pas volgende week zijn want ik ben ziek..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:29

even geen snoepjes meer uit de hand geven tot ze weer normaal doet.
slaan met de zweep in de stal vind ik echt niet kunnen,de zweep is er voor het rijden en anders niet.
maar dat is mijn persoonlijke mening :j

zorg dat ze naar jou toekomt als je haar uit de stal haalt.
die stal is haar ruimte,daar heeft ze rust,is haar slaapkamer zeg maar en daar moet je haar ook met rust laten.
dus stal open, roep haar en als ze bij je is halster om en er meteen uithalen.
niet poetsen of opzadelen in de stal.

zorg ervoor dat ze haar energie wel kwijt kan!
klinkt me een beetje alsof ze wat teveel binnen staat en misschien ook wat teveel krachtvoer krijgt waardoor ze druk en dus sjaggerijnig word
dat bokken kan ook daar vandaan komen.
loslaten voor het rijden kan dan een hoop schelen.

lees ook dit topic door:
[OPG] help mijn paard is agressief

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:38

ellepel schreef:
even geen snoepjes meer uit de hand geven tot ze weer normaal doet.
slaan met de zweep in de stal vind ik echt niet kunnen,de zweep is er voor het rijden en anders niet.
maar dat is mijn persoonlijke mening :j

zorg dat ze naar jou toekomt als je haar uit de stal haalt.
die stal is haar ruimte,daar heeft ze rust,is haar slaapkamer zeg maar en daar moet je haar ook met rust laten.
dus stal open, roep haar en als ze bij je is halster om en er meteen uithalen.
niet poetsen of opzadelen in de stal.

zorg ervoor dat ze haar energie wel kwijt kan!
klinkt me een beetje alsof ze wat teveel binnen staat en misschien ook wat teveel krachtvoer krijgt waardoor ze druk en dus sjaggerijnig word
dat bokken kan ook daar vandaan komen.
loslaten voor het rijden kan dan een hoop schelen.

lees ook dit topic door:
[OPG] help mijn paard is agressief

Ik begrijp dat wel, maar ik kan haar niet gewoon een tik geven want dan bijt ze me gewoon voor dat ik iets kan doen..

En ze komt niet naar mij, en als ze dan toch naar mij komt is het om haar oren plat te leggen en om te willen bijten..
Ik heb een paar dagen geleden de staldeur een stukje open gedaan, en gewacht tot ze kwam. Uiteindelijk kwam ze, begon ze te snuffelen, maar vanaf de moment dat ik ook maar een héél klein beetje bewoog wou ze al bijten..
Poetsen of opzadelen doe ik nooit in de stal ;)

En ze staat van 's morgens half 6 buiten tot 's avonds half 7, ik ben er wel niet bij als ze buitengezet wordt, maar de staleigenaar zegt dat ze met haar vriendje (die trouwens ook heel chagerijnig is..) altijd zit te crossen, dus ze leeft zich helemaal uit in de wei.
In de zomer deed ze dit trouwens ook niet..

Krachtvoer krijgt ze heeeel weinig/niet, omdat ik gaan niveau heb, en gewoon recreatief rijd, en dit trouwens ook niet nodig vind :)
Ze krijgt wel een half schepje haver, maar dat heeft ze altijd gekregen..

Wat ik nog vergeten te zeggen ben is dat ze deze kuren eigenlijk gekregen heeft vanaf dat de nieuwe gekomen is.
Ze waren altijd boos op elkaar, en wouden naar elkaar bijten (wat ze trouwens niet konden, er zijn ijzeren tralies tussen) Eerst dachten we dat dit alleen bij het eten was, omdat ze allebei nogal dominant zijn, maar blijkbaar deden ze dit altijd.
Het was zo erg geworden dat langs allebei de kanten de muur aan het kapot gaan was van het stampen.
Nu zijn ze uit elkaar gezet, er is 1 lege stal tussen beide.
(Voor het rijden staat ze dus gewoon in de wei ;))

edit: typfouten verwijderd
Laatst bijgewerkt door Jasmine_ op 28-10-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:43

Dominant gedrag en de voernijd die ze eerder had is weer terug, of mee om leren gaan of die andere helemaal verplaatsen en inderdaad niet meer uit de hand voeren.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:44

Uit de hand voeren ben ik mee gestopt vanaf vandaag, we zullen zien wat dat geeft..