Starten in Nederland of België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tantesam

Starten in Nederland of België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:47

Wie o wie kan me tips geven? Ben woonachtig in het grensgebied (België) en heb altijd met veel plezier wedstrijden in NL gereden.
Ik twijfel enorm waar te starten met m'n nieuwe paard, misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen die me goede adviezen kunnen geven?

Alvast bedankt!!

x_Quinta_x

Re: Starten in Nederland of België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:51

Vanaf dit jaar (in de LRV van België toch) gaan ze starten met de nederlandse dressuurproeven. Dwz. dat de proeven nu makkelijker zijn (vb. In M1 moet je enkel schouderbinnenwaarts en contactgalop op een recht stuk, wat vroeger SB, travers, keertwending en contragalop door de wending)
In weet niet precies hoe het in Nederland zit, maar ik geloof dat je in de zomer 2 keer een dressuurproef moet afleggen. In België is dit niet (althans in de zomer)
Met springen krijg je je uur en klaar.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:54

tantesam schreef:
Wie o wie kan me tips geven? Ben woonachtig in het grensgebied (België) en heb altijd met veel plezier wedstrijden in NL gereden.
Ik twijfel enorm waar te starten met m'n nieuwe paard, misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen die me goede adviezen kunnen geven?

Alvast bedankt!!

hallo,
dit klinkt interessant, dit volg ik even... ik ben vroeger altijd meegegaan met een vriendin naar de wvur, de west-vlaamse in belgie :)
daar hing altijd wel een leuke sfeer, goede pistes
het enige nadeel is dat er soms 2-3u tussen 2 proeven zit en je soms lang moet wachten tegen dat het prijsuitreiking is

in nederland, ga ik nu sinds een jaar ook mee met goede vrienden, het grote voordeel is dat er maar 10-15min tussen 2 proeven zit en dat de prijsuitreiking meestal snel volgt als iedereen in de kantine is, het nadeel van sommige plaatsen in zeeland is dat er soms mindere pistes zijn om in te rijden, en dat het in de zomer meestal op grasvelden is terwijl het in de wvur op buitenpistes is
dit is zowat het enige dat ik u erover kan vertellen

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:58

Bedankt voor de snelle reacties. Wat is nou echt het verschil tussen lrv en vlp? Bij ons op stal start iedereen bij de vlp....

Als ik kies voor NL ga ik in de provincie Brabant starten, zo ergens op de lijn Wouw- Etten Leur- Rucphen

In NL is het idd het hele jaar door 2x starten op een dag.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:01

tantesam schreef:
Bedankt voor de snelle reacties. Wat is nou echt het verschil tussen lrv en vlp? Bij ons op stal start iedereen bij de vlp....

Als ik kies voor NL ga ik in de provincie Brabant starten, zo ergens op de lijn Wouw- Etten Leur- Rucphen

In NL is het idd het hele jaar door 2x starten op een dag.

voor zover ik weet is lrv in de zomermaanden ook op gras of stoppelvelden
en vlp is altijd in mooie pistes, meestal met geopad enzo

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 20:08

Hmm, mooie pistes is fijn! +je voor vlp!

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:13

Als je in Belgié LRV wil starten dan kost dat 50€ lidmaatschap per jaar.
Daar krijg je dan ook wat voor terug :
In de winter 5 springwedstrijden en 4 dressuurwedstrijden
In de zomer 7 wedstrijden ( dressuur , springen + de verplichte groepsdressuur)
Meesta;l zorgt je clunb ook voor ( bijna) gratis training
Bovendien kun ke ( kostenloos) inschtijven voor SGE en endurace....
Je kunt ook ( tegen gesponserd tarief) scholingen volgen in de ruiterschool in oud Heverlee.

Let wel : je moet onderaan de ladder starten ( dus B dressuur & B springen) tezij je kunt bewijzen dat je als combinatie ooit hoger geen hebt.

Voor meer info zie :
www.lrv.be

Ik hoop dat dit wat helpt.
Groetjes

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:17

sorry v/d de spelfouten .. te snel getypt :+

voor VLP zie

www.vlp.be

Het verschil is dat je bij VLP WEL startgeld betaald maar ook prijzengeld terug kunt krijgen. ( federatie)
BIj LRV geen startgeld maar ook geen prijzengeld = alles voor de eer !

Je kunt ook eens kijken de VOR ( ook federatie) zelfde regels als VLP

www.vor.be

groetjes

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 20:27

Dank je devi 786! Kan iemand me ook uitleg geven over de brevetten? Heb in NL al verschillende paarden in de Z gestart, zou ik nu evengoed die brevetten moeten halen?

Gaat nu even naar www.vor.be :D

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:40

Brevetten zijn in Lrv niet nodig.
Ook niet in VOR of VLP ...
zeker niet als je kunt aantonen dat je ooit in in horgere klasse gestart bent.
Let wel : bij VLP/VOR en LRV mag je als Z ruiter niet in de B of L starten ...en bij de jonge paarden alleen in de öpen"klasse"

Als je er niks meer van snapt ( het is ook vreselijk onoverzichtelijk) mag je mij altijd een PBtje stuen.
Suc6

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:14

Ik rij inmiddels al weer een paar jaar met veel liefde en plezier anderhalf uur naar Nederlandse concoursen omdat ik het in Belgie zo ontzettend tegen vond vallen.
Ik start trouwens ook voor kring West-Brabant en daar rijden erg veel Belgen.

Mijn impressie van de LRV: kilometers knolleveld, waar ze je gerust aan een kant laten parkeren, een half uur lopen verderop laten losrijden en nog een kwartier stappen verderop je ringen. Maar 8 toegestane concoursen per jaar en die worden ook nog bepaald door je vereniging. In het winterseizoen ligt alles stil. Inmiddels zijn er jurycursussen, ik heb geen idee hoe die kwalitatief is. Vroegah mocht iedereen jureren die in staat was een halster van een hoofdstel te onderscheiden. Veeel verplichtingen van de vereniging uit voor het 'verenigingsgevoel'. Inmiddels zijn er ook startlijsten vooraf, gelukkig. Destijds moest je er 's ochtends zijn om je in te laten schrijven en te horen dat je pas om half 2 's middags moest en dan tegen half 6 uitslag en evt. parade als je prijs had.

Mijn impressie van de federatie: prima accomodaties, goed georganiseerd, juryleden zijn over het algemeen redelijk deskundig, onlogisch opgebouwde proeven met hele grote sprongen in niveauverschil, geen officieel tellend winterseizoen en erg veel vriendjespolitiek, jaloezie en haat en nijd.

Mijn impressie van Nederlandse wedstrijden: Veel wedstrijden, vaak mogelijkheid om twee proeven te rijden (is niet verplicht maar wel fijn als je toch alle moeite hebt gedaan om daar te komen met je opgepimpte paard ;) ), accomodaties zijn in doorsnee goed en de juryleden over het algemeen ook deskundig en ook zelf actief te paard uitgezonderd nog enkele oudere juryleden van vroeger uit. De sfeer wisselt heel sterk per regio en per accomodatie maar is in het algemeen vriendelijker en toegankelijk dan de federatie en individueler gericht dan de LRV. Grote nadeel: erg duur in vergelijking met Belgie.

Ik reed in Nederland al M en moest wel mijn brevetten halen nog.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:18

Je hebt je B-brevet in België wel nodig om VLP te starten :j
Pistes zijn veel netter en fijner om te rijden. LRV vind ik zelf niet zo fijn, geen mooie pistes in de zomer, vaak verplichtingen die opgelegd worden vanuit de vereniging.

LRV is eigenlijk vooral voor de sfeer en eer dat je rijdt.
VLP rij je eerder voor jezelf en voor de wedstrijden.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 21:21

Goh, neig dan toch naar Nederland, maar het leek me beter voor mijn "intregratieproces"(oh erg, weet niet een hoe ik 't schrijf) :o
Nederland lijkt me ook zo makkelijk omdat het hele systeem voor mij bekend is... Hier toch ook weer verschillende berichten over de brevetten, zou datn toch is contact met de Belgische bonden op moeten nemen.
Bedankt voor alle reacties, heb er echt wat aan!

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:58

@ Urielle
Ik kan me best voorstellen dat je geen LRV fan bent...
je moet er ook wat voor over hebben om LRV te rijden >>>
Het is voor de eer
> je wordt verwacht om groepsdressuur ( 8 -tal) mee te rijden
en ja ; je rijdt vaak op een boeren knollen veld ...
In de winter zijn er ook genoeg wedstrijden, meestal in goede accomodaties.
Ik weet het LRV is voor de BOEREN en federatie is voor de ... ????
Ik kan je verzekeren dat het niveau van LRV hoog ligt !

Maar om nu te zeggen dat ze geen moeite doen ; dat gaat mij te ver !
Bij LRV is alles ( behalve je lidgeld van 50€) VOLLEDIG GRATIS
Het is dus erg democratisch ; je hoeft geen fortuin uit te geven ...
Voordelen :
* gratis les ( dressuur & springen via je club)
* gratis inschrijven zomer en wintertornooien
* Gratis inschrijven SGW & endurance
* cursussen parcoursbouwer en dressuur gratis
* basiscursussen in de ruiterschool ( Oud Heverlee) aan democratische prijzen

zelfs de jurycursussen zijn gratis en die worden niet door de minsten gegeven :
Frits Neyskens tot M
vanaf M Wim Ernes
beiden zijn internationaal grand prix jurylid !
In nederland kost zo'n cursus al snel over de 1000€ >>> LRV biedt het je GRATIS aan.

Op ieder buitentornooi zijn al snel 35 ringen en LRV heeft jaarlijks zo'n 250 buitentornooien ; dus ja ; als rijdend lid wordt je ook opgeroepen om te jureren ...naar beste vermogen ... Dat dit helaas niet voor iedereen lukt is jammer ....maar over jury's valt altijd te twisten.

@ tantesam >> als je meer wil weten PB me

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 22:43

Bedankt devi786 voor nu heb ik nog geen vragen, maar nogmaals bedankt voor het aanbod!

Was trouwens vergeten van de verplichte groepsdressuur, da's echt niks voor mij. Ben daar toch een beetje te veel een einzelgänger voor... Weet ook echt niet waar ik de tijd vandaan moet halen(neem aan dat er toch flink geraind moet worden daarvoor)

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:59

Hier ook weer een trouwe LRV-ganger :) Ik vind de sfeer bij de LRV echt heerlijk... Weinig dikke-nekken-gedoe, een echte clubsfeer waarbij iedereen elkaar aanmoedigt, het kost ongelooflijk weinig vergeleken met andere organisaties..... enzovoorts... Ik vind de kwaliteit van de wedstrijden ook steeds vooruit gaan. Ja, je rijdt vaak op akkers en nee het ligt er niet altijd even mooi bij, maar ik vind dat dus 'natuurlijker' dan wanneer je in perfect aangelegde ringen rijdt.. Daarnaast zijn de wedstrijden zó veelzijdig, je bent echt de hele dag bezig met je paardje: s'ochtends groepdressuur (wij trainen daar 1x per week op, alleen in de zomer), daarna dressuurproef rijden, 2uur later een springparcours afleggen, even de parade meerijden met alle andere clubs... en als je prijs hebt, tussen de prijswinnaars wachten tot je afgeroepen wordt naar het hoofdterrein :D Maargoed, wat ík dus een enorm nadeel vind, is dat je in de winter qua dressuur compleet stil valt... je hebt dan nog 3 dressuurdagen, maar je kunt geen punten verdienen.. Vandaar dat ik dus ook in Nederland ga starten :) Wat voor jouw bijvoorbeeld dus ook een optie is: bij 2 organisaties. Makkelijk als je , zoals ik, in het grensgebied woont :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:12

Ik denk dat qua LRV-rijden ook veel afhangt van in welke club je beland.
Doordat ik toch altijd een beetje terughouden was tov het hele LRV-gebeuren heb ik eigenlijk altijd VLP gestart. Mooie accomodaties, leuke prijsjes, bekwame jury's (toch het merendeel van de tijd), ... Wat ik daar wel ondervond was veel haat, nijd en jaloezie. Ieder voor zich, niemand die eens vraagt hoe het ging, welk proefje je gaat rijden, ... Toch wel jammer voor zo'n oversociale mus als ondergetekende :+
Na onze verhuis dik anderhalf jaar geleden, besloot ik om mijn Willow ook thuis te stallen ipv op de manège. Keuze was dus ofwel zelf een bak aanleggen, ofwel lid worden van de LRV, die hier zo'n 200 meter vandaan zitten met grote binnenbak en verschillende buitenbakken. Even al mijn vooroordelen opzij geschoven en toch maar eens gaan kijken. En wat denk je? Het valt mij enorm mee bij deze club! Andere clubs waar ik eerder kwam vond ik tien keer niks, maar hier vind ik het toch echt een leuke boel.
Jammer van de weinige wedstrijden, zeker voor de dressuurruiters - in de winter valt er op 3 dressuurdagen na nougatbollen te beleven, maar dan schrijf ik dus gewoon VLP in...
Wonder boven wonder, zelfs achttal rijden vinden we leuk. Er komen idd heel wat trainingen bij te kijken (in onze club 2x per week in de zomermaanden), maar goed, ik rijd toch elke dag met mijn monster dus kan ik net zo goed aan de trainingen deelnemen, daar steken we zelfs nog heel wat van op. Daarnaast is 't gewoon gezellig en goed voor de groepssfeer.
Ik vind het dus heel moeilijk om te vergelijken. LRV en VLP, 't zijn twee verschillende werelden, met elk hun voor- en nadelen...

Maar euhm, om op dat starten in Nederland terug te komen, hoe gaat dat in zijn werk? Kan iemand me daar wat meer info over geven? Hoe begin ik daar aan, moet ik ergens lid worden, hoe weet ik waar en wanneer ik kan deelnemen... 't Is mss nog een idee... Zo ver is 't niet ;-)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 20:17

@Memuska, fijn dat je 't zo getroffen hebt bij de LRV, kan me ook wel voorstellen dat als je, je paard(en) thuis hebt dat 't dan echt handig, en zeker ook gezellig is. Helemaal ideaal is natuurlijk dat je maar 200m hoeft te doen!

Ik moet even in een ver verleden spitten..... In NL wordt je lid van een ruitersportvereniging, deze zorgt ervoor dat je ingeschreven wordt bij de overkopelende organisatie a.k.a. KNHS, deze verzorgd dan weer de zg. startcoupons(hier staat een aantal nummers en gegevens van jou en je paard op) Dmv deze coupons kan je, je inschrijven bij de verschillende wedstrijden. Als je lid bent van de KNHS ontvang je automatisch het blad "paard en sport" hierin staan de verschillende wedstrijden vermeld. Ook heb je in NL de site http://www.startlijsten.nl hier staat ook van alles en nog wat... Verder vind ik het ideaal dat je in NL het hele jaar rond voor winstpunten rijdt en niet alleen in de zomer. Je kan in principe elk weekend op wedstrijd.

Waarschijnlijk ben ik de helft vergeten, maar 't is al een tijdje geleden voor me.... :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:36

NathaxZoef schreef:
Vandaar dat ik dus ook in Nederland ga starten :) Wat voor jouw bijvoorbeeld dus ook een optie is: bij 2 organisaties. Makkelijk als je , zoals ik, in het grensgebied woont :)

pssst, niet op internet zetten! :x :x :x
Je mag maar bij een land aangesloten zijn dus een van de twee is ali illegali ;)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 22:10

_O- _O- _O-

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:18

Oepsie O:) Jullie weten van niks he! :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:31

@devi: hoeveel er gratis is bij LRV hangt toch wel af van de club zelf. sommigen betalen je startcoupons en anderen rekenen het volledige bedrag door en soms ook bijdragen voor lessen.

Maar wat wedstrijden betreft, LRV is meer sfeer en verenigingsleven en VLP is meer ieder voor zich.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:38

leuk is om naast LRV ook in te schrijven bij een dressuuurcriterium aan de grens ;
zie onderstaande link
http://www.chevauchee.be/Trofee%20in%20 ... JACOBS.htm

mooie manege ( Amika wordt daar opgenomen) en deskundige jury maar ( helaas) wel wat vriendjespolitiek ... maar als je goed rijdt >>>who cares ? dan kunnen ze niet om je heen :)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 08:37

Leuk leuk leuk, jammer van de vriendjespolitiek....

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:47

@ tantesam: thx for the info!
@ devi786: die had ik onlangs ook gevonden! leek me wel leuk om mee te doen, moet alleen een beetje kijken hoe het loopt met mijn paard - die is geopereerd geweest en we zijn nog maar net terug begonnen...