Betekenis van omver duwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Betekenis van omver duwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:01

Wat betekent het als je paard je in één stoot omver duwt? en wat kun je hieraan doen om het af te leren? mijn verzorg pony doet dit heel erg vaak en ik knal regelmatig tegen alles aan omdat hij me omver stoot :+

RoodZonnetje

Re: Betekenis van omver duwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:04

Ik dacht dat het een teken van dominantie was. Zachtjes duwen dan weer niet geloof ik, dat is weer toenadering zoeken.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:05

bij die van mij betekend het: schiet eens op met dat voer :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:07

Is niet goed, ik zou hem persoonlijk een tik geven want bij mij mag dat echt niet :o
Dat is inderdaad een soort teken van dominantie. net als dat een paard aan je gaat schuren bijvoorbeeld.

Enig idee waarom die het doet bij jou?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:10

die van mij doet het dus echt alleen als ik kom voeren!! Ik vertel hem dan altijd dat ie een stappie terug moet doen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:13

suus_ schreef:
Dat is inderdaad een soort teken van dominantie. net als dat een paard aan je gaat schuren bijvoorbeeld.

Mijn paarden schuren omdat ze jeuk hebben ;)
Vooral na het rijden.

Ik heb het idee dat het een beetje een vorm van geen respect hebben is. Gewoon niet opletten dat daar toevallig nog een persoon staat. Of is het echt gericht omduwen? Dan wordt het een heel ander verhaal.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:15

hoi, wat et betekend weet ik niet,maar weet wel als die van mij dat doet dat ie een tiktje krijgt. Want dat mag ie van mij gewoon niet!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:16

GamblersCup schreef:
suus_ schreef:

Vooral na het rijden.

Ik heb het idee dat het een beetje een vorm van geen respect hebben is. Gewoon niet opletten dat daar toevallig nog een persoon staat. Of is het echt gericht omduwen? Dan wordt het een heel ander verhaal.

Respect heeft hij wel, hij loopt vaak helemaal achter mij en let wel goed op wat ik doe en waar ik heen ga. Maar hij duwt mij wel gericht om.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:30

GamblersCup schreef:
suus_ schreef:

Vooral na het rijden.

Mijn paard schuurt ook als ze jeuk heeft maar dan niet aan mij omdat ik niet wil dat zij dat doet = ik ben dominant en ze heeft daar inderdaad respect voor.

Wss een soort tic ofzo (mijn poon schopt bijv paaltjes uit de grond, zonder uiteindelijk doel). Maar je moet er scherp op letten en duidelijk laten merken dat je het niet leuk vind en natuurlijk consequent zijn, heel belangrijk :D .

Horsezz6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:03

Jha die van mij doet dat ook altijd vooral na het rijden. Wanneer ze dat doet geef ik haar gewoon een tik. Dan is het voor haar duidelijk en weet ze dat ze dat niet nog eens moet doen. Maar daar zit wel aan vast dat je daarin wel consequent moet zijn en blijven anders heeft het allemaal geen tot weinig zin. Succes ermee!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:07

Mijn paard mag zijn hoofd gewoon aan mij schuren hoor! :D Hij heeft voor mij gewerkt dan is dat zijn beloning. Omverlopen daarentegen word wel afgestraft maar mijn paard heeft respect voor me dus dat is nog nooit gebeurd! :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:07

dat is pure dominantie. of het nou hard of zacht is... het mag niet ;)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:08

Inderdaad dominant gedrag. Maar hoe los je het op? Ik denk door telkens als je paard je omduwt of wil omduwen haar een paar passen achteruit te zetten (laat merken dat jij de leider bent, maak jezelf als het ware ook 'groot en breed'). Hiermee toon jij dominant gedrag naar haar toe. Voorkom dat ze in 'jouw ruimte' komt en jou kan omduwen. Ze moet jouw persoonlijke ruimte gaan respecteren. Ze mag er in komen, maar dan alleen als jij dat aangeeft/haar uitnodigd.

Als je loopt en ze loopt achter jou aan, stopt ze dan ook direct als jij stopt? Ook dit is een teken van onderdanigheid. Loopt ze toch een paar passen door? Dan zet je haar weer een paar passen terug. Kortom: ze moet jouw ruimte respecteren, jij bent de leider en geeft aan wanneer ze loopt en wanneer ze stopt. Als jij dan haar richting op loopt moet ze voor jou achteruit gaan. Loopt ze je omver als jij stopt? Spring dan ineens om tijdens het lopen en zwaai desnoods met je armen: ze schrikt dan even maar weet wel dat je het meent: 'als ik stop stop jij ook'! Sta je even stil? Dan staat jouw paardje ook stil, zet ze een paar passen in jouw richting? Dan zet je haar weer op de plaats waar ze stond. (Als je dit niet doet zal ze steeds verder naar je toe komen, haar hoofd tegen je aanduwen en tenslotte weer gaan omduwen). Ze moet op jou wachten, als jij het teken geeft dat we weer gaan lopen dán gaan we weer lopen.

Kun je hier iets mee?
Laatst bijgewerkt door marieke1983 op 28-10-09 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:15

zeer helder uitgelegd marieke1983. precies hoe ik het ook doe bij die van mij, hoeft geen tik aan te pas te komen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:19

Leslie90 schreef:
Wat betekent het als je paard je in één stoot omver duwt? en wat kun je hieraan doen om het af te leren? mijn verzorg pony doet dit heel erg vaak en ik knal regelmatig tegen alles aan omdat hij me omver stoot :+

Het betekent dat jij niet goed oplet en ook niet goed geaard was, anders kreeg hij je niet van je plek af }>
Waarschijnlijk is het een lompe vorm van speelsheid, ruinen zijn speels en niet altijd voorzichtig. Jij zult gewoon beter moeten opletten om te zorgen dat hij de kans niet krijgt, want dat is zijn spelletje ;)
Train je ogen in je achterhoofd en wees hem te snel af.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:21

Ik ben ook niet zo van de tikken. Het is een makkelijke weg, maar niet respectvol naar je paard. Natuurlijk kunnen er situaties voorkomen, maar je kunt het beter uit de weg gaan vind ik.
Als het zover is dat je paard je omver loopt is er al eerder een dominantieprobleem ontstaan (heel subtiel bijvoorbeeld door het paard al binnen te laten in jouw persoonlijke ruimte). Het is natuurlijk gedrag dat een paard de rangorde gaat bepalen, blijkbaar is dat gelukt en staat hij naar zijn mening hoger in rang.

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:01

Die van mij scheurt dan dan duwt ze me ook vaak omver.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:42

Het schuren is ook een teken van dominantie. Ook dit zou ik dus niet toelaten.

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:45

Mijn verzorgpaard geeft me altijd een duwtje met haar hoofd als er ergens een daas zit, alsof ik hem dan weg moet halen, vond het altijd wel schattig. Nooit zo over na gedacht eigenlijk dat het dominantie zou kunnen zijn..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:50

Over het schuren: een paard schuurt alleen aan iets dat lager is in rang, een hek bijvoorbeeld. Nou stel ik mezelf boven het plaatselijke hang en sluit werk, en dus mag het niet.

En duwen is dominantie. Een paard hoort te stoppen als jij stopt, mag niet uit zichzelf in JOUW persoonlijke cirkel komen staan (dus voeten naast of op jouw voeten). En duwen betekend idd zo veel als hoepel eens op, je staat in de weg.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:56

Mijn pwny mag alleen aan de paal schuren als ze klaar is met rijden. Zo'n hoofdstel tegen je aangeschuurd lijkt me nou niet het allercomfortabelste.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:10

Vjestagirl schreef:
Nou stel ik mezelf boven het plaatselijke hang en sluit werk...

Wat een ego :P ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:11

marieke1983 schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja hé

san1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:16

Ik heb zelf een veulen van ong 7 maanden.
Hij mag absoluut niet aan mij schuren! Hij gaat maar aan de stal of een hek of weet ik wat schuren als ik er niet ben.

Ik tollereer het ook echt niet als hij me omver zou duwen! Stemverheffing helpt bij duncan erg goed maar dat is natuurlijk niet bij ieder paard zo.laat hem merken dat je het niet accepteerd en dat jij de baas bent! en nee daarmee bedoel ik niet gelijk een tik uitdelen. ;)

Als een paard je omver duwt heeft ie naar mijn idee geen respect voor je. Hij ziet je als een ''paard'' lager in de rangorde. Zolang je dit blijft accepteren word het langzaamaan erger en gaat hij/zij steeds meer doen om jou te laten merken dat je lager in rangorde staat.(het ligt natuurlijk ook aan het karakter van het paard)

Dit is natuurlijk mijn mening dus hoef je het er niet mee eens te zijn ;)

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:20

Vjestagirl schreef:
marieke1983 schreef:

Hihi hier pas ik me dus helemaal bij aan!! Maistro mag ook zeker niet aan mij schuren... dat die aan de paaltjes, deurtjes en muurtjes schuurt NA dat ik met hem klaar ben vind ik geen probleem. Maistro drukt zijn neus ook wel tegen mij aan als ik voor hem aan loop door de paddock of wei meer met het idee van zitten er nog brokjes in die zak? Maar dit gaat niet om gericht om duwen als dat zou gebeuren greeg die ook wel een waarschuwing.