pony gaat de trailer niet in ??? blinddoeken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SammieLola

pony gaat de trailer niet in ??? blinddoeken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 18:14

hallo allemaal,
mijn pony wil de trailer niet in.
dan gaat ze steigeren.! volgens mij is ze gewoon erg bang.
ik ben al een tijdje bezig met haar laten snuffelen enzo,
maar kan ik haar anders blinddoeken???

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:01

Is dit een grap :\ ??

Dav

Re: pony gaat de trailer niet in ??? blinddoeken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:01

Blindoeken doen ze wel vaker Linsey.
Maar Ts heb je volwassen/ervaren helpers erbij?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:02

Touw om de neus.

Anders met een longeerlijn en zweep ~~}>

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:04

Sorry hoor blinddoeken, touw om neus... wat is er mis met oefenen oefenen oefenen... het paard moet jou leren vertrouwen, met deze tips bereik je het tegenovergestelde

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:06

Miss dat de ts eerst wat meer kan vertellen over de pony en evt eerder ervaringen?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:11

mijn paard wou vroeger ook niet op de trailer. We hebben haar ook geblinddoekt, maar dit was het toch niet. Ze kwam aangelopen en viel zomaar even op de trailerklep, ocharm (en ja dit was met hulp van 'ervaren' ruiters erbij)
Daarna hebben we besloten om haar poot voor poot de laadklep op te helpen: voetje opheffen en op de klep zetten -> snoepje, beloninkje, volgende voetje zelf opheffen en zelf op de klep zetten, weer snoepje, beloninkje,... na een kwartier stond ze erin en dan natuurlijk uitgebreid belonen.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:14

een bange pony zou ik niet blinddoeken en met touwen en zweep behandelen. Het juiste 'medicijn' hiervoor is geduld. Veel geduld. Elke keer belonen wanneer ze weer dichter bij de trailer komt, hooi in de trailer leggen zodat het een normaal iets wordt, als je het maar rustig aanpakt.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:15

ehm... even ter info.. voor een paard zijn snoepjes geen beloning, een paard is een vluchtdier, zijn enige beloning is ontspanning en het gevaar ''even weghalen''. Als een paard moet kiezen tussen vluchten of een snoeppie als beloning kiest ie toch echt voor vluchten!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:17

tja, mijn paard gaat op zn knieen voor een snoepje, zodus.
Ik wou maar vertellen wat bij mij hielp :)

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:20

ik zou zelf zeggen, idd wat veel mensen hier zeggen, heel veel oefenen... Net zolang tot ze er wel netjes in loopt. ( of miss met een 2 paards trailer oefenen) met een paard wat ze vertrouwd??

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:20

en daarbij linda (niet om je een steek te geven) als een paard ontspant en dat is op dat moment goed gedrag. Hij is dan ontspannen, maar eigenlijk negeer je zijn goed gedrag.
Ik vind dat zijn goed gedrag dan extra in de verf mag gezet worden. Zo weet hij toch ook: "o ik ben braaf, zo moet ik meer doen want dan krijg ik iets lekkers."
Of ben je het daar niet mee eens?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:23

maar je kunt iets niet aan leren met snoepjes.... want zodra je stopt met snoepjes geven wat gebeurd er dan.
Ik negeer zijn goede gedrag zeker niet, als mijn paard ontspant vertel ik hem dat hij braaf is, vanuit mijn buik. Paarden onderling stellen elkaar ook op zo een manier gerust, en niet door elkaar te ''voeren''

Een paard iets aanleren gaat het best met wederzijds respect en vertrouwen.
Dus vooral niks doen waardoor ie vooral in paniek van kan raken. Dus oefenen!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:26

Neeeeen Linda ik ben het niet met je eens :)
En wat dan met de hond van Pavlov die leerde kwijlen na het horen van een belletje omdat hij daartussen een snoepje kreeg.
Dat heeft hij toch ook geleerd?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:27

@ linda, maar hoe clickeren ze een paard dan? Want je ziet ook wel eens mensen die paarden de trailer in kunnen clickeren, ik dacht dat ik ook met snoepjes ging?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:32

Mijn paard rende voor voer echt de trailer in hoor :)) moet zeggen dat het ook een Haflinger was waarbij liefde echt door de maag ging :D

Mijn andere paard laad sinds hij veel op de kliniek heeft gestaan (waar we dus met trailer heen gingen) ook wel wat moeilijk, wij blijven het echter gewoon stug proberen, soms met een longeerlijn achter zijn billen voor net dat extra zetje, wanneer hij in de trailer staat, krijgt hij ook altijd een hele dikke wortel of iets anders lekkers...

Ook heb ik een hele tijd een oude trailer in de wei staan, de paarden stapten hier ut zich zelf in en uit, ook wel een leuke oefening dus, ook kun je proberen om bv wekelijks te trainen om de trailer in te stappen, hem even (1 minuutje) vast zetten en erbij blijven en belonen en er dan gewoon weer uitstappen, zo leer je je paard dat het echt zo erg niet is ;)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:33

wel heel banketstaaf voor die hond als ie dan niet meer dat snoepje krijgt..
Maar een vraag:

Jij beloond je paard als ie in de trailer staat met een snopeje of wat voor een voer dan ook...
Op een mooie dag laadt jij je paard in en naast de trailer gaat een rotje keihard af..
Wat denk je dat jou paard dan denkt... hmm laat ik blijven staan want dan krijg ik een snoepje (het gaat hem dus puur om een snoepje)
Of stormt hij de trailer uit...

Ik denk het tweede..

Hetzelfde voorbeeld maar dan als je je paard hebt aangeleerd jou te vertrouwen.. dus puur dingen aanleren door niet te reageren op zijn angst maar pas reageren als ie ontspant.

Er klinkt een knal, jij blijft rustig staan, het paard ziet jou als ''de leider' van de kudde'' degene waar hij op kan vertrouwen als er gevaar is.
ws zal hij wel wat schrikreactie hebben, maar niet de trailer uitstormen.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:35

liefhelietje schreef:
@ linda, maar hoe clickeren ze een paard dan? Want je ziet ook wel eens mensen die paarden de trailer in kunnen clickeren, ik dacht dat ik ook met snoepjes ging?

Clickertrainer werkt maar tot een zekere hoogte, tot je het snoepje weg gaat halen. Het paard moet jou als ''leider van de kudde gaan zien'' Gewoon zoals het in de natuur dus ook werkt... vluchten gaat altijd voor voer bij een paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:36

Blinddoeken om een paard op de trailer te krijgen is alleen een optie bij echte noodgevallen. Voor gewoon op stap/wedstrijd/etc. geeft het uiteindelijk meer ellende en het kan zijn dat je paard vervolgens helemaal niet meer lopen wil.

Hou er ook rekening mee dat als je je paard zijn gezichtsvermogen ontneemt dat jij die extra verantwoordelijkheid op je moet nemen. Als je onder die omstandigheden niet kan anticiperen op problemen door het niks kunnen zien moet je er niet aan beginnen.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:36

Hand voor de ogen doen helpt ook nog wel eens.
Een vriendin van me haar pony wil ook de trailer niet op.
ze doet een longeerlijn om de buik, en haalt de longeerlijn door de lus, dan doet ze de longeerlijn tussen de voorbenen voor en door het ringetje van de halster, en der pony loopt zo mee de trailer op, en krijgt niet altijd een snoepje
------------------------------------
Met zweep op de achterbenen tikken wil ook nog wel eens helpen.
Misschien kun je dit eens proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:37

Blinddoeken zou ik alleen doen wanneer het echte ernst is (dierenkliniek met spoed). Zo hebben wij wel eens een paard geblinddoekt. Paard had koliek en moest met spoed geopereerd worden. Overigens ging dit allemaal wel met een lichte roes.
In andere gevallen vind ik dit niet een oplossing.
Toverwoord is toch oefenen.....
Ooit gedacht aan een cursus trailerladen, bijv. van het balingenhof?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:40

Dat is met honden niet zo (heb geen ervaring met paarden clickeren, alleen met honden). Je moet alleen zorgen dat je op den duur op interval beloning over gaat en op een gegeven moment moet iets zo normaal worden voor de hond dat hij er niet meer bij na denkt of hij nou bijv. ging zitten voor een snoepje of niet. Hij doet het gewoon omdat hij het woordje zit hoort en het zo'n automatisme is geworden.
@ marisjuh, dat met die longeerlijn doen wij inderdaad ook wel met moeilijke paarden, vooral paarden die gaan stijgeren krijgen door dat ze niets meer te zeggen hebben en geven zich dan wel over

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:47

en laat eten nu ontspanning in de hand werken!
iets lekkers geven heeft een dubbele werking, ten eerste omdat de meeste paarden vergeten waarom ze ook al weer niet wilde en achter het lekkers aan gaan en ten tweede omdat eten zorgt voor ontspanning
en een ontspannen paard gaat weer makkelijker mee overal naar toe

eten geven heeft dus wel degelijk zin

ik zou wel gaan oefenen met de pony
voor de trailer zetten en heel duidelijk met jezelf afspreken dat je tevreden bent als er 1 hoef op de klep staat
pony belonen als hij dat doet en ophouden
de volgende keer 2 voetjes vragen en alles heel ontspannen houden
zo kom je vanzelf op het moment dat hij er gewoon inloopt zonder stress

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:50

Citaat:
tja, mijn paard gaat op zn knieen voor een snoepje, zodus.

Neem maar van mij aan dat IEDER paard als een gek wegbuffelt als er écht gevaar is ;)

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:51