Nieuw paard introduceren in een natte weide.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Standardbred

Nieuw paard introduceren in een natte weide.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 02:05

We staan op het punt om een 2e paard te kopen en ik zit nu alvast te bedenken hoe de introductie het vloeiendst zou kunnen laten verlopen.

De paarden staan op een weide/paddock met inloopstal maar met dit weer is het allemaal nogal glad.
Nu zit ik eraan te denken om dmv een lekkere buitenrit de paarden al aan elkaar te laten wennen en ze daarna op de wei te zetten zodat de eerste emotie misschien al wat is afgevlakt.

Is dit te simpel gedacht of ben ik nu gewoon slim bezig -:)

Vjestagirl

Re: Nieuw paard introduceren in een natte weide.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:06

Heb je geen bak waar je ze de eerste keer in kan zetten?

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 02:08

Nee, helaas niet....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:12

Ehrm. Ruimte om ze tijdelijk naast elkaar neer te zetten?

Als je ze alle 2 in die paddock gaat zetten, doe het dan als je net hebt uitgemest en het liefste ook de voerbak enzo ff schoongemaakt. Wat ook prettig is voor het nieuwe paard is om eerst eventjes de ruimte alleen te verkennen, zodat niet ALLES nieuw is.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:15

een schrik draadje ofzo in het middel van de bak en dat elk paard aan een kant zetten kunne ze een elkaar wennewn door te neuzen

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:16

ow ik schrijf turks volgens mij hahaha

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:16

Ik zou er in ieder geval voor zorgen om ze de ruimte te geven.

Verder doe ik met een nieuw paard de paarden pas rond een uur of 12 op wei en gaf ik ze smorgens geen eten.
Zo zijn ze lekker druk met het gras en komen ze elkaar wel een keer tegen onder het eten.

Of een draadje er tussen spannen.
Alleen ging dat bij mij altijd mis, (ook al deed ik er 2 draden met een meter ruimte er tussen)

Ik heb z'n merrie die altijd gilt als er al een paard naar der kijkt...
En dan slaat ze met de voorbenen over het draad en dat vind ik ook erg link.

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 02:21

De stal kunnen we idd in 2en splitsen en dan een draadje om de wei/paddock ook op te delen. Alleen vraag ik mij af of een draadje genoeg is.

Als alles goed gaat (donderdag is de keuring) dan komen er dus 3 ruinen bij elkaar te staan, dus geen gegil van merries :D

Het nieuwe paard lijkt iets dominanter te zijn in de wei, daarom dacht ik dat een ritje vooraf de gemoederen misschien wat meer zou kunnen bedaren.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:31

maarja je moet natuurlijk ook het paard eerst een paar dagen laten wennen voordat je gaat rijden enzo

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 02:34

Waarom?
Het paard wordt regelmatig gereden en ik heb ook wel eens met mijn huidige paard een buitenrit gemaakt met paarden die hij totaal niet kende.
Geen enkel probleem hoor....
We hebben al een korte buitenrit gemaakt met de evt. nieuweling naar zijn evt. toekomstige stekkie. Heuvel op heuvel af was voor hem wel vermoeiend maar voor de rest verliep het vlekkenloos.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:37

ze bedoelt denk ik laten wennen aan jouw omgeving, dus de weide, andere paarden enz.
dus niet meteen rijden als hij daar net een dag staat oid.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:38

ja maar nu gaat hij dar ook wonen he

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:38

Jenkins schreef:
ze bedoelt denk ik laten wennen aan jouw omgeving, dus de weide, andere paarden enz.

jup dat bedoel ik

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 02:39

Ik wil dus gaan rijden vóórdat hij de eerste keer de weide/stal op gaat.....

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:43

ow zo aha
dan meot dat wel kunnen denk ik maar daarna wel eerst een paar dagen laten wennen

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:44

oke dat snap ik :P
maar staat hij dan in de buurt van je andere paard? en breng je hem dan weer terug naar de andere stal, of gaat hij na de rit wel gewoon op t land?
Ik vind het wel leuk bedacht van je, gewoon samen een ritje maken.

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 03:04

De huidige eigenaresse stelde zelf voor, nadat we de eerste keer zijn wezen kijken, om met het paard naar ons toe te komen zodat wij konden zien hoe het paard reageert in een vreemde omgeving.

We hebben toen afgesproken bij de rijbak waar we lessen, daar hebben we weer even proefgereden waarna ik met het paard en onder begeleiding van 2 (voor het paard onbekende) fietsers, naar onze stalling ben gereden. Dus konden we ook goed zien hoe hij onderweg reageert op auto's etc. 'Helaas' geen grootverkeer tegengekomen.

De eigenaar kon zo ook zien waar het paard evt. komt te staan.
Hoe mooi kan het geregeld worden nietwaar?

Het paard had nog nooit eerder andere ruiters op zijn rug gehad. Niets van te merken.....

Wanneer de koop doorgaat wilde ik dus voorstellen dat de huidige eigenaresse het paard nog zou kunnen rijden op een laatste mooie bosrit en dat wij met ons paard en zijn weidemaatje gezellig mee zouden gaan. Daarna blijft hij uiteraard bij ons achter en krijgt hij 1 of 2 weken de tijd om rustig te wennen om daarna rustig de draad op te pakken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 07:54

wopkelover schreef:
Jenkins schreef:

jup dat bedoel ik

en hoe denk je dat het op een concours gaat dan? daar kan een paard toch ook niet eerst wennen :?

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 09:42

Ik denk dat een definitieve verhuizing toch wel meer stress veroorzaakt dan één of twee dagen op concours. Het introduceren van ons huidige paard in een nieuwe kudde heeft toch wel 2 weken geduurd voordat er weer echt rust in de kudde zat.
Deze 'kudde' is veel kleiner en er zitten geen merries tussen dus dat zal het nu waarschijnlijk wel minder tijd kosten maar zeker weten doe je dat niet van te voren. Je weet niet hoe de diverse karakters op elkaar zullen reageren.

Het gaat mij er meer om hoe ik zoveel mogelijk glijpartijen kan voorkomen door een zo rustig mogelijke introductie te organiseren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:47

Een paard weet niet of ie daar blijft wonen of dat ie daar een paar uurtjes blijft net als een concours :)*

Ik zou het net zo doen als daantjuhh :j

Veel succes, en heel veel plezier met je nieuwe paard!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:59

inderdaad, een paard weet dat verschil echt niet.

Gewoon met een lege maag bij elkaar zetten en zorgen dat ze genoeg ruimte hebben om bij elkaar uit de buurt te blijven. Even een halfuurtje aankijken en als dan de rust weer terug is hoef je er ook niet echt meer bij te b.ijven
Draadje spannen zou ik niet doen, heb dat meerdere malen mis zien gaan.

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 20:42

Citaat:
Een paard weet niet of ie daar blijft wonen of dat ie daar een paar uurtjes blijft net als een concours

Toch zie ik wel duidelijk verschil hoor :)
Op een concours staan ze niet bij elkaar in de wei. Lopen dus niet los en word er niet gestreden om de hoogste in rang.
Ieder paard heeft zijn eigen duidelijke 'voeder'plaats. Én er zijn altijd mensen in de buurt om in geval van nood het halstertouw te grijpen.

Hier komt een nieuw paard bij 2 maatjes te staan en moet zijn plek nog vinden, toch ff iets anders lijkt mij...

Een nieuw paard in de groep geeft altijd onrust maar dat is mijn ervaring. Kijk maar naar paarden in het wild, daar gaat het ook niet zonder slag of stoot..