ijzers in de winter, wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ijzers in de winter, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:50

Toen ik net aan het rijden was, bedacht ik me waarom ik mijn paard eigenlijk nog op ijzers heb staan (alleen achter nu overigens, voorste twee al kwijt en smid kon woensdag pas :o ).

Had een paar voors en tegens, maar kom er niet helemaal uit, wat zouden jullie doen? Vierkant op ijzers, alleen voor of niks?

* Ten eerste; ze loopt er niet anders op. Merkte vandaag dat even wennen was (wat wil je, ook wel erg vreemd natuurlijk alleen achter ijzers) maar voordat we bij de manege waren was al niks meer aan te merken
* In het buitenseizoen wil ik paarden hoger dan L gewoon op ijzers hebben ivm schroeven, voel me dan zelf een stuk veiliger met draaien. Maar in de winter zijn die schroeven natuurlijk niet nodig
* Ik woon nog geen 500 meter van de manege, hoef dus niet zoveel over straat. Bossen in kan momenteel ook niet te voet, zijn aan werken aan de weg en kan daar niet langs. Als ik ga, moet ik met de trailer, en dus ook niet over straat
* Als het straks echt gaat vriezen en glad worden, zonder ijzers natuurlijk minder 'slip'gevaar

* Ze is gewend om op ijzers te staan
* Paard staat wel te koop, weet niet of voor kijkers uit zal maken of op ijzers staat?
* Kosten maken ook niet uit, wordt gesponsord door hoefsmid en beide gratis

Natuurlijk ben ik nog wat dingen vergeten, maar die mogen jullie evt aanvullen!
Alvast bedankt!

Silly1972

Re: ijzers in de winter, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:53

Ik heb hem alleen in het zomerseizoen op ijzers ivm kalkoengaten, in de winter haal ik ze eraf, glijdt hij ook niet zo snel in de wei met nat weer en modder.
Hij heeft ze niet perse nodig dus vind ik zonde van mijn geld.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:00

zonder ijzers is altijd beter en gezonder voor de hoeven

En zeker met regen op straat zou ik niet eens meer durven rijden met ijzers. Ging laatst al zowat als straatpizza tegen de vlakte op natuurlijk bekapte onbeslagen paardjes in een ongewenste sliding-stop :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:00

PP --> SV

_natliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:06

Ik zou ofwel enkel vooraan laten zetten of gewoon geen ijzers.. Dit zou ik toch doen. (mijn paard heeft nu geen ijzers. Wel gehad..)

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:32

Normaal staan mijn paarden na het buitenseizoen ook niet meer op ijzers. Maar nu heb ik een paard die een speciaal zooltje onder zijn hoeven moet, dus moet die nu wel voor op ijzers. Anders had ik ze er ook afgehaald, ik doe het ook alleen voor de schroeven en net wat je zegt, die heb je toch niet nodig in de winter.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:34

Als de hoeven goed zijn dan zonder ijzers. Is veel beter voor de bloedtoevoer naar de hoeven toe.
In de zomer zijn mijn wedstrijdpaarden ook rondom beslagen maar na september gaat het er snel af. Behalve bij eentje die altijd tegen de deur loopt te maaien, die houdt ze wel voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:45

Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Denk dat toch voor ijzers doe, dat is ze immers ook gewend. Voor achter overleg ik morgen met de smid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:20

Bij mij heel het jaar door mijn ¨wedstrijdpaard¨ op ijzers. Enkel voor overigens. Rijd amper buiten, enkel stukje uitstappen. En voor heeft ze ze gewoon nodig. Moet trouwens van gelukg spreken dat ze minimaal 3 maanden tot max 5maanden blijven zitten zonder eronder uit te vallen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:06

Achter kunnen ze vaak makkelijk zonder. Je kan dat eerst weglaten en kijken hoe het bevalt? Mijn paard heeft overigens een tijd zonder ijzers gestaan na jaarenlang hoefijzers gehad te hebben en na even wennen was dit geen probleem. Kwam toen weinig op de weg. Was net in een winter met veel sneeuw en was toen wel een echte uitkomst ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:17

Mijn paarden gaan in de winter ook zonder, ze reageren er niet anders op en zomers heb ik ze er alleen onder voor stoten. Dus als hij er niet anders op loopt kan het best. Ik denk dat het voor kopers niet super veel uitmaakt hoor :)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:39

Mijn paard staat zonder ijzers, en ik rijd alleen maar buiten. Het ligt eraan hoe gevoelig je paard loopt. Als ie over alles zijn nek breekt, kun je hem beter wel op ijzers zetten, als ie gewoon loopt zonder dat je merkt dat ie pijn heeft of moeilijk loopt, vooral zonder ijzers zetten. Is voor het paard veel beter, je kunt het verschil ook voelen. Een paard zonder ijzers heeft altijd warmere voeten dan een paard met ijzers, omdat de bloedtoevoer beter is.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:43

Arabesk schreef:
zonder ijzers is altijd beter en gezonder voor de hoeven

En zeker met regen op straat zou ik niet eens meer durven rijden met ijzers.

Mee eens. Ik vind het geen excuus dat ze de ijzers gewend is, het zal wel even wennen zijn natuurlijk als ze weer op bijvoorbeeld grind moet lopen maar dat is tijdelijk. Ik zou voor blote voetjes gaan ;).